آينه بدن را صيقل دهيم

مترجم: بهاره مهرنژاد
منبع:sharghnewspaper.ir
چرا از لوازم آرايش استفاده مى كنيم؟ هيچ فكر كرده ايد چرا عادت كرده ايم صبح ها بلافاصله پس از شست وشوى صورت با انواع كرم ها و پودرهاى آرايش به جان صورتمان بيفتيم تا شايد بتوانيم لك ها و چين و چروك ها را از نظر مخفى كنيم. پوشاندن صورت با انواع كرم پودر و پن كيك در طولانى مدت نه تنها باعث از بين رفتن جوش صورت و كمرنگ شدن لكه ها نمى شود بلكه بروز جوش هاى ريز پوستى و چين و چروك در ناحيه گونه، زير چشم و اطراف لب را افزايش مى دهد. اما اينكه چه كنيم كه پوستمان كه آينه بدن است، هميشه سالم و شاداب باشد سئوالى است كه پاسخش انجام چند كار ساده و به نظر پيش پا افتاده است. (صرف نظر از برخى بيمارى هاى پوستى كه علائم خاص داشته و بايد تحت نظر پزشك متخصص انجام گيرد.) فقط صبح ها از صابون استفاده كنيد. براى پاك كردن صورتتان به خصوص اگر چرب و آكنه اى است از پاك كننده هايى مثل انواع ژل، تونيك يا شيرپاك كن استفاده كنيد. شست وشوى صورت با آب ميوه هاى طبيعى در بسيارى موارد باعث از بين رفتن لك هاى پوستى و براق شدن پوست مى شود. انگور را له كنيد و آب آن را به صورتتان بماليد. پس از ۲۰ دقيقه با آب نيمه گرم بشوييد. پس از مدتى كوتاه تغييرات در پوستتان را به روشنى خواهيد فهميد.
براى پاك كردن صورت از جوش هاى سرسياه و زيرپوستى هفته اى يك بار بخور دهيد. اگر پوستتان چرب است بخور ليمو و نعناع بدهيد. اگر پوستتان معمولى است سراغ اسطوخودوس برويد و از بابونه براى پوست خشك استفاده كنيد. ترجيحاً بعد از انجام بخور از هيچ نوع كرم آرايشى استفاده نكنيد، اگر صورتتان خشك است با يك لايه كرم مرطوب كننده بپوشانيد.
صورتتان را ورزش دهيد. ابتدا صورت را با يك لايه كرم مرطوب كننده بپوشانيد، سپس به آرامى صورتتان را ماساژ دهيد. انگشتان دست را روى گونه گذاشته و به آرامى با نرمش دايره وار به سمت گوش ها ببريد. انگشتتان را روى صورت قرار داده و برخلاف جاذبه زمين به طرف بالا بكشيد.
انگشتان را بالاى پلك گذاشته و به آرامى به گوشه خارجى بكشيد. حركت ژاكه انجام دهيد. ژاكه حالتى است مثل نيشگون كه از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام مى شود. ژاكه باعث مى شود، چربى هاى زير پوست به سطح پوست آمده و در يك محل جمع نشود.
دهان خود را به حالت O در آورده و به طرف چپ و راست حركت دهيد. لب ها را نيز به طرف بالا و پايين برده و سپس جمع كنيد. لب ها را مثل O باز كرده و پس از ده ثانيه به حالت اول برگردانيد. حركات دايره وار دهان و لب ها به تقويت ماهيچه هاى اين ناحيه كمك كرده و از افتادگى آن جلوگيرى مى كند.
هرگاه بيكار شديد به گذاشتن ماسك بپردازيد. يكى از مناسب ترين راه ها براى سالم و زيبا ساختن پوست استفاده از ماسك ميوه است. در اين فصل كه هر نوع ميوه اى را مى توان يافت گذاشتن ماسك بسيار توصيه مى شود. در اينجا به معرفى چند نوع ماسك ميوه كه مى تواند تغييرات مثبت در پوست شما ايجاد كند، مى پردازيم:

• ماسك آناناس

آب آناناس را گرفته و روى صورتتان بماليد و ده دقيقه ماساژ دهيد. پس از ۵ دقيقه صورتتان را بشوييد. آب آناناس تقويت كننده ماهيچه هاى صورت است. خاصيت آرام سازى داشته و از خستگى پوست جلوگيرى مى كند.
براى صاف و براق شدن پوست ۶۰ گرم آناناس را آب گرفته و با ۶۰ گرم مغز بادام شيرين پودر شده مخلوط كنيد و به مدت ۱۵ دقيقه روى صورتتان به خصوص نواحى تيره بزنيد.

• ماسك سيب

نصف سيب را رنده نموده و با يك قاشق چاى خورى ماست، يك قاشق چاى خورى آرد جو دو سر و دو قاشق آبليموى تازه مخلوط كنيد و نيم ساعت روى پوستتان بماليد. اين ماسك همانند پيلينگ عمل كرده و به پاكسازى پوست كمك مى كند. براى نتيجه مطلوب اين ماسك را هفته اى يك بار روى پوستتان بماليد.

• ماسك هلو

يك عدد هلو را رنده كرده و با ۵۰ گرم ماست همانند يك كرم روى صورتتان بماليد تا ۱۵ دقيقه بماند. ماليدن هر روزه اين ماسك باعث مى شود تا پوست هيچ گاه خشك نشود. ضمن اينكه تقويت كننده است و به ماهيچه ها استحكام مى بخشد.
براى مقابله با تاثيرات نامطلوب گرماى روى پوست از ماسك نعناع استفاده كنيد. يك عدد خيار را رنده كرده و با نعناع تازه كوبيده شده و يك قاشق چاى خورى آبليموى تازه و يك عدد سفيده تخم مرغ مخلوط كنيد و به مدت ۲۰ دقيقه روى صورتتان بماليد.
اين ماسك به دليل دارا بودن خيار و نعناع نقش مفيدى در كاهش التهابات پوستى ايفا مى كند.

• ماسك موز

دو عدد موز را رنده كرده با دو قاشق عسل و دو قاشق ماست به مدت نيم ساعت روى پوستتان ماساژ دهيد.
اين ماسك شفاف كننده بوده و در درازمدت لكه هاى پوستى را برطرف مى كند.

• ماسك شير و سيب

يك عدد سيب را رنده كرده و با شير مخلوط كنيد و به مدت ۲۰ دقيقه هر روز پوستتان را با آن پاكسازى كنيد. اين ماسك لايه بردار بوده و پوست را جلا مى بخشد.
پس از انتخاب ماسك مناسب نوبت به رعايت رژيم غذايى مى رسد. روزانه حداقل هشت ليوان آب بخوريد.
حداقل هفته اى يك وعده به ماهى اختصاص دهيد. امگا سه موجود در روغن زيتون، ماهى و گردو در حفظ سلامت پوست بسيار موثر است.
از ويتامين A و C غافل نشويد. ويتامين A به ضدچروك معروف است. اين ويتامين را در سيب زمينى، سبزى هاى داراى برگ سبز تيره، جگر، روغن ماهى و هويج، هندوانه و هلو مى توانيد پيدا كنيد.
ويتامين C هم كمك بزرگى به توليد كلاژن در سلول هاى پوست مى كند. مركبات، فلفل قرمز، حبوبات و كلم براى افرادى كه به دليل استعمال سيگار و بالارفتن سن دچار كمبود كلاژن اند، بسيار مفيد است.
روى نيز به توليد كلاژن بسيار كمك مى كند. آرد جو دوسر، گوشت قرمز و كدو منبع غنى از روى به شمار مى روند.
ويتامين E كه در حبوبات، سويا و جوانه گندم يافت مى شود به خشكى پوست و كاهش تاثيرات ناشى از تماس مستقيم با نور خورشيد و جلوگيرى از تخريب ساخت پوست كمك كرده و پيرى سلول هاى پوست را به تعويق مى اندازد.