خبر : بستنی ماهی در ایران تولید شد

منبع:http://fishfishery.blogfa.com
مطمئن باشید این بستنی مزه ماهی نمیده و فقط شامل پروتئین های برگرفته شده از گوشت ماهی هست. البته بعضی از بزرگان شیلاتی قبلا راجع به امکان تولید بستنی ماهی در ایران گفته بودن " توليد صنعتي اين محصول در كشور براي هر مصرفي – چه مصرف داخل و چه صادرات – امكان پذير نخواهد بود." که برای اطلاعات بیشتر میتونید به این آدرس برید......... و خلاصه ای از خبر :

شیلنا - پایگاه اطلاع رسانی شیلات ایران

محققین مؤسسه تحقیقات شیلات ایران طی انجام طرحهای تحقیقاتی متعدد موفق به تولید بستنی با استفاده از پروتئین‌های تغلیظ شده ماهی به جای پروتئین شیر شدند.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات شیلات ایران پروژه تهیه بستنی ماهی براساس اهداف زیر انجام پذیرفته است.
- استفاده بهینه از باقیمانده‌های قابل مصرف انسانی بخشهای فرآوری و کمک به اقتصاد ملی و بهره‌وری
- با توجه به استقبال زیاد کودکان ازبستنی می‌توان با جایگزینی کنسانتره ماهی به افزایش مصرف آبزیان کمک نمود.
- کمک به صادرات و ارز آوری كشور و افزایش ارزش افزوده محصولات
- کمک به رشد و گسترش استخرهای گرم آبی و در نهایت کمک مؤثر در زمینه ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان این رشته

روش تحقیق:

درضمن پروژه ابتدا کنسانتره پروتئین‌ ماهی فیتوفاگ در 3 مرحله استخراج با فرآیند حرارتی و با کمک حلال ایزوپروپانولاز ضایعات ماهی تهیه گردید که در نتیجه محصولی با درصد پروتئین 81 درصد و چربی 39/.درصد ایجاد شد که به واسطه میزان پائین چربی کمترین بوی ماهی را ایجاد می‌کند و نکته اقتصادی استفاده بهینه از ضایعات ماهی می‌باشد و سپس در فرمولاسیون بستنی اقدام به جایگزینی کنسانتره به شیر می‌نمائیم. پس با جایگزینی هر 100 میلی‌لیتر از شیر با کنسانتره 10 تیمار ایجاد می‌شود حال از این ده تیمار براساس ارزیابی حسی 3 مورد را انتخاب می‌کنیم و در نهایت برای هر تیمار انتخابی هم 3 تکرار انتخاب می‌کنیم که در پایان بر روی محصولات تولیدی آزمونهای شیمیایی و میکربی و حسی را انجام می‌دهیم.
در فاز دوم این طرح پس از تهیه کنسانتره اقدام به جایگزینی مقادیر مشخص شیر گردید. بطوریکه نه تنها جبران پروتئین حذف شده شیر را نماید بلکه ادعای تغذیه‌ای را مطابق با استاندارد تغذیه (سبب افزایش 20 درصد افزایش در موردی که ادعا شده است گردد).
تحقیق به عمل آمده نشان داد که تا افزایش سقف 50 درصد کنسانتره ذائقه پسندی وجود دارد.
تولید بستنی از ماهی و میگو و خرچنگ در کشور ژاپن انجام شده است و به تولید رسیده و در بازار عرضه گشته است و این کار در کشور ما برای اولین بار صورت پذیرفته است.