چشم اندازهای ماه

منبع:http://daneshnameh.roshd.ir

دریاهای تاریک:

لکه هایی که با چشم عادی و غیر مسلح روی سطح ماه مشاهده می شوند به شکل اقیانوس به نظر می رسند که به همین خاطر دریا نامیده شده اند. می دانیم که نیروی جاذبه ماه کوچک و آنقدر کم است که قادر به نگاه داشتن آب و هوا نیست، بنابراین ماه هیچگاه دارای اقیانوس نبوده. دریاهای ماه (مناطق تاریک یا ماریا) مطوحی عظیم و کاملا خشک از سنگ گدازه ها هستند. این گدازه ها میلیاردها سال پیش در بخشهایی از سطح سفید ماه که مملو از دهانه های آتشفشانی بوده سدازیر شده و روی قسمتهایی از آنها را پوشانیده است. سپس این حجم عظیم گدازه ها سد شده اند. در حال حاضر چون مانند سابق اجرام آسمانی زیادی در فضا وجود ندارد ، دریاهای ماه به ندرت مورد اثابت گلوله ها ی آتشین و بزرگ فضایی واقع می شوند. بطوری که این مناطق تاریک ، دارای دهانه های آتشفشانی بسیار کمتری نسبت به چشم اندازهای سفید قدیمی هستند. دریاهای ماه به زبان لاتین نام گذاری شده اند.

دریای شرقی

Mare Orientale

اقیانوس طوفانها

Oceanus Procellarum

دریای باران

Mare Imbrium

دریای ابرها

Mare Nubium

دریای رطوبت

Mare Humorum

دریای شادی

Mare Sererenitis

دریای آرام

Mare Tranquilitatis

دریای شهد

Mare Nectaris

دریای حاصلخیزی

Mare Foecunditatis

دریای بخارها

Mare Vaporum

دریای خطرها (بلایا)

Mare Crisium

دریای اسمیت

Mare Smythii

دریای کناره

Mare Marginis

دریای امواج

Mare Undarum

دریای کف آلود

Mare Spumans

دریای مسکو

Mare Moscoviense

دریای استعداد

Mare Ingenii

دریای جنوبی

Mare Australe

دریای سرما

Mare Frigoris

دریای هامبولت

Mare Homboldtianum

خلیج کوچک رنگین کمان

Sinus Roris

خلیج کوچک شبنم

Sinus Iridum

خلیج کوچک سیلها

Sinus Roris

خلیج کوچک میانه

Sinus Aestuum

باتلاق عفونت

Palus Putredinis

دریاچه رویاها

Lacus Somniorum

دریاچه مرگ

Lacus Mortis

باتلاق بیماریها

Palus Epidemiarum

دهانه‌های آتشفشانی:

از تعدادی از دهانه‌های آتشفشانی ، پرتوهای درخشان به صورت شعاعی به خارج ساطع می‌شود. مثلا دهانه‌های تیخو ، کوپر نیکوس و کپلر دارای این این خاصیت هستند. جمعا تا کنون 60 دهانه آتشفشانی از این نوع شناسایی شده‌اند. برخی از این پرتوها 1000 کیلومتر طول و کیلومترها عرض دارند و احتمالا این پرتوهای درخشان ، نوعی گرد و غبار نورانی‌اند که به هنگام برخورد یک جرم آسمانی به سطح ماه به خارج پرتاب شده‌اند.
در کنار دیواره‌های گرد و دایره مانند دهانه‌های آتشفشانی در سطح ماه همجنین سلسله جبالی ممتد و طولانی وجود دارد. این رشته کوهها با نامهایی مشابه رشته کوههای معروف زمین از قبیل رشته کوههای کارپات ، آپناین و آلپ نامگذاری شده‌اند. کوهستانهای ماه بجز تشابه اسمی ، وجه مشترک چندانی با کوهسارهای زمین ندارند. این کوهها مانند کوههای زمین از چین خوردگیها و در هم فرو رفتن قسمتهای مختلف بوجود نیامده‌اند، بلکه کناره‌های قیفهای حاصله از برخورد اجرام آسمانی عظیم به سطح ماه هستند.