ببخشيد تا بهتر زندگي کنيد

دانشجويان دانشگاه تنسي ( UT ) در مطالعه اي براي کشف تأثير برخورداري از يک شخصيت بخشنده بر پاسخ هاي استرس جسمي و روانشناختي ، دو تجربه خصمانه ( بوسيله يک والد و يک دوست يا همسر ) را مورد بحث قرار دادند .
طبق اظهارات آنها محققان فشار خون ، ضربان قلب ، فشار عضله پيشاني و پاسخ هاي هدايتي پوست را در اين افراد اندازه گيري کردند .
نتايج نشان دادند که افراد بسيار بخشنده يعني آنها که به راحتي عفو مي کنند هم فشارخونشان در زمان آرامش پائين تر بود و هم افزايش ميزان فشار خون آنها کمتر از افرادي با سطح بخشندگي کم و احساس خصومت بيشتر بود .
به گفته سرپرست اين تحقيق ، صحبت کردن درباره خصومت ممکن است خون هر کسي را به جوش آورد ، اما به نظر مي رسد بخشش خطا ، سلامتي بيشتري را بهمراه دارد ، بطوريکه افراد بخشنده در اين مطالعه ، مراجعه کمتري به پزشک داشتند .
عفو و بخشش با کاهش بار اضافي فيزيولوژيک که حاصل تجارب استرس زاي برطرف نشده است منجر به افزايش ميزان سلامتي افراد مي شود .
وي مي افزايد : گذشت ،‌ نيازمند مهارتهاي اجتماعي مناسب است . افراد بخشاينده نسبت به ديگران خونگرم تر بوده و حس همدلي بيشتري دارند و احساسات مثبت تري را نسبت به کسانيکه باعث رنجش آنها شده اند ، دارند برخي افراد مهارتهاي بهتري براي حفظ روابط رضايت بخش دارند و يکي از اين مهارتها بخشش است . لذا ، ايجاد مهارت هاي اجتماعي مانند همدلي و ارتباط ممکن است عفو و بخشش را تسهيل نمايند .
به کساني که بيشتر احساس خصومت و دشمني دارند پيشنهاد مي شود که به برخي اقدامات مهم جهت تسهيل احساس گذشت توجه کنند :
1. با درد روبرو شوند . به جاي اجتناب از احساساتي که حس خصومت را ايجاد مي کند ،‌ آنها را تجربه کنند .
2. خود را جاي افراد خاطي قرار دهند تا بهتر درک کنند چه چيزي باعث عملکرد آنها شده و به اين ترتيب مهارت همدلي را در خود ايجاد کنند .
3. گذشت را برگزينند . همه قدرت را بکار بندند تا از خطا بگذرند و آنگاه به راه خود ادامه دهند .