تدابير لازم در مورد دندانهاي ضربه ديده در کودکان

۱ - آرامش خود را حفظ کنيد و به هيچ وجه دندان را دور نيندازيد .
۲ - از هر گونه دست کاري سطح دندان خودداري کنيد . دندان را از قسمت تاج آن بگيريد . زير شير دستشويي بشوييد و آن را سرجايش در دهان کودک قرار دهيد و سريع به دندانپزشک مراجعه کنيد .
۳ - در صورتي که به هر دليل امکان قرار دادن دندان در جاي خودش وجود ندارد بايد سريعاً آن را داخل يک ليوان شير يا سرم فيزيولوژي قرار دهيد و به دندانپزشک مراجعه کنيد . در صورتي که شير يا سرم در دسترس نيست آن را داخل يک ليوان آب بگذاريد .
۴- به هيچ وجه نبايد دندان را داخل دستمال کاغذي يا پارچه قرار دهيد ، چون محيط دندان بايد مرطوب باشد . در صورت استفاده از دستمال حتماً بايد آن را خيس کنيد .
۵ - بايد توجه داشته باشيد که مهمترين عامل موفقيت در جوش خوردن دوباره دندان داخل استخوان فک آن است که هرچه سريعتر در جاي خودش قرار گيرد . با گذشت هر دقيقه ، ميزان موفقيت کاهش مي يابد . بنابراين بايد هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنيد .
ممکن است در مواردي دندان کودک شما از دهانش خارج نشده باشد ولي قسمتي از تاج آن شکسته باشد . در اين موارد بهتر است قسمت شکسته تاج دندان را دور نيندازيد و آن را همراه کودک نزد دندانپزشک ببريد . دندانپزشک ممکن است هنگام ترميم تاج دندان از « تکه شکسته » هم استفاده کند .