چند پيشنهاد براى خوردن تخم مرغ و قطره آهن

براى زير دو ساله ها

چنانچه كودك زير ۲ سال داريد و به تخم مرغ هم علاقه مند است حتما خبر و توصيه زير را بخوانيد.
اگر توصيه انجمن قلب امريكا در مورد مصرف تخم مرغ براى بزرگسالان حداكثر ۳ تا ۴ عدد در هفته است در عين حال توصيه رسمى براى خوردن تخم مرغ در كودكان وجود ندارد اما بهتر است چندان از رژيم بالغين دور نباشد. گفته مى شود هر عدد تخم مرغ به طور متوسط ۲۱۳ ميلى گرم كلسترول دارد و توصيه متخصصان تغذيه نيز مبنى بر مصرف همين اندازه است يعنى به عبارتى هر روز يك تخم مرغ نه بيشتر و گاه كه كوكو يا كيك در منزل پخته مى شود بايد اين تعداد را از حد ۴ تا ۵ عدد خوردن تخم مرغ هفتگى كم كرد.
مسوولان بهداشتى جامعه معتقدند مشكل كوتاه قدى كودكان بيشتر ناشى از كمبود روى است و يكى از راه هاى درمان گنجاندن تخم مرغ در برنامه غذايى بچه هاست. روى در رشد، بلوغ جنسى، سلامت و شادابى پوست و مو تاثير قابل توجهى دارد.
دكتر جعفر بهزاد متخصص تغذيه مى گويد: خواص اين ماده معدنى حياتى پس از پخته شدن از بين نمى رود و ساختمان آن نيز حفظ مى شود.
به اعتقاد وى تخم مرغ در شمار نخستين موادى است كه بايد در رژيم كودك لحاظ شود و دليل اين امر را غنى بودن تخم مرغ از پروتيين، چربى، روى، آهن، فسفر، سلنيوم، پتاسيم و انواع ديگر ويتامين ها مى داند.

كودكتان با قطره آهن مشكل دارد؟

فقر آهن هنوز هم در كشور ما شايع است و به همين علت بايد آهن اضافى را به صورت قطره هاى خوراكى به كودك داد، تا نياز وى به آهن برطرف شود. نوزاد تا حدود ۶ ماهگى از ذخيره هاى آهن بدن خود استفاده مى كند اما بعد از اين نياز دارد تا آهن را به طور اضافى دريافت كند، به ويژه كودكانى كه شير مادر مى خورند در معرض خطر فقر آهن هستند چون به اعتقاد متخصصان تغذيه شير مادر آهن كافى براى كودك تامين نمى كند اما بيشتر شير خشك ها با آهن غنى شده اند و در حد برطرف كردن نياز آهن كودك هستند.

مشكل كجاست؟

بزرگ ترين مشكل والدين در استفاده از قطره آهن، بروز تغيير رنگ هاى دندان در كودكان است. دندان هاى كودكان يك ساله به هنگام خوردن قطره آهن، سياه يا قهوه اى مى شوند و همين موضوع سبب مى شود بسيارى از والدين مصرف قطره را قطع كنند.
اول: اين كه قطره آهن را به كمك قطره چكان تا حد امكان در انتهاى دهان كودك بريزيد تا كمترين تماس را با دندان هاى او داشته باشد.
دوم: براى كودكان بزرگ تر مى توان قطره آهن را با آب سيب مخلوط كرد و به كودك آموزش داد تا آن را با كمك نى بنوشد. در اين صورت دندان ها تماس كمترى با آهن خواهند داشت.
سوم: بعد از خوردن قطره آهن، دندان هاى كودك را بلافاصله با آب يا مسواك هاى انگشتى كوچك تميز كنيد.
چهارم: گفته مى شود ويتامين C باعث جذب بيشتر آهن مى شود و لبنيات و چاى جذب آهن را كاهش مى دهد.بنابراين سعى كنيد خوردن اين دو همزمان نباشد.
پنجم: بهتر است از شير دادن به كودك بلافاصله پس از خوردن قطره آهن پرهيز شود.
متخصصان توصيه مى كنند مصرف قطره آهن تا حدود دو سالگى ادامه يابد و پس از آن هم در برنامه غذايى كودكان غذاهاى حاوى آهن را بگنجانيم تا نياز آنها به اين عنصر ضرورى تامين شود.
با مصرف مواد غذايى همچون سبزى هاى تيره مانند اسفناج، حبوباتى نظير لوبيا و عدس، تخم مرغ، زردآلود و انجير خشك و گوشت قرمز و ماهى مى توان تا حد زيادى از خطر فقر آهن در كودكان و بزرگسالان، پيشگيرى كرد.