روانشناسي زندگي

آن موقع است كه عصباني و كلافه شده و نمي توانيم آرامش خود را حفظ كنيم. همين اضطراب و هول و هراس ها نه تنها اوضاع را بهتر نمي كند بلكه وضع را از آن هم كه هست، حادتر و وخيم تر مي سازد. اما چطور مي توان به بهترين شكل اين مسائل را حل كرد و فشارهاي عصبي را از خود دور كرد؟ اولين راهكار در اين باره اين است: خونسردي خود را حفظ كنيد!

كنترل هيجانات

زندگي همه ما سرشار از لحظات شادي و خوشحالي، غم و اندوه و اتفاقات پيش بيني نشده اي است كه حتي لحظه اي تصور آنها را نيز نمي كنيم. براي رويارويي با تمام اين موقعيت ها، بايد بياموزيم كه چگونه بر خود تسلط داشته باشيم، هيجانات و عكس العمل هاي خود را كنترل كنيم و با اولين مشكلي كه پيش روي خود ديديم، ميدان را خالي نكنيم و شكست نخوريم. وقتي كه مدت طولاني در ترافيك مي مانيم و يا فرزندانمان ساعت ها بازي و سروصدا مي كنند، داد و بيداد كردن و از كوره در رفتن، راه حل مناسبي نيست.
اما حتي زماني كه احساس مي كنيد آسمان روي سرتان خراب شده است، بازهم راه حلي براي حفظ آرامش وجود دارد:
قبل از اينكه در مورد موضوع پيش آمده، مطلبي بگوييد و يا كاري كنيد چند دقيقه اي نفس عميق بكشيد. پس از اين سعي كنيد تا حد ممكن بي طرفانه به موضوع نگاه كنيد. اهميت موضوع را در نظر بگيريد و به راه حل هايي كه مي توانيد براي مقابله با مشكل به كار بريد، فكر كنيد. اگر موفق شديد كه اين مراحل را انجام دهيد، پس بايد گفت كه شما در يك مسير صحيح تصميم گيري قرار گرفته ايد.

دوست خود باشيم!

تمدد اعصاب و آرام شدن يكي از راه هاي مهمي است كه به شما اين امكان را مي دهد تا آرامش خود را در تمام شرايط حفظ كنيد. روش هاي بسيار متنوعي براي كسب آرامش وجود دارد. اين تمرينات را مي توان تنها يا با حضور در كنار ديگران، در منزل، محل كار و يا شركت در كلاس هاي خاص انجام داد. تنفس عميق، كشش عضلات و كار بر روي حواس از جمله اين تمرينات كسب آرامش است كه نگراني هاي شما در برابر مشكلات و تصميم گيري مناسب در اين باره را تغيير مي دهد.
واقع بين باشيد و قبول كنيد كه «يك ناجي» نيستيد كه بتوانيد از پس تمام مشكلات به تنهايي بربياييد.پس در مواقع بروز مشكل، از شخص ديگري كمك بخواهيد. در اين صورت وقتي كه مشكل خود را با ديگران در ميان مي گذاريد، علاوه بر اينكه مي توانيد محدوديت هاي خود را بشناسيد، در موقعيت هاي آينده نيز بهتر مي توانيد از مخمصه رها شويد.
به اشتباهات خود و مشكلاتي كه در آينده پيش مي آيد خيلي فكر نكنيد و آنها را بزرگ جلوه ندهيد، به هر حال آنها هم بخشي از زندگي هستند. اگر با وجود اين باز هم احساس كرديد كه مشكلات واقعي در آينده شما را مضطرب كرده و اغلب نگران هستيد، بهتر است با يك مشاور يا روانشناس مشورت كنيد.

آرامش و كيفيت زندگي

گاهي كمي عصباني شدن ايرادي ندارد، چون اين امكان را به شما مي دهد كه چيزهايي كه دوست داريد، به دست آوريد. اما همچنين بايد بدانيد كه بر خود مسلط باشيد و آرامش خود را حفظ كنيد. در اين صورت كيفيت زندگي شما به بهترين شكل خواهد بود. خصوصا در جهان امروز كه همه چيز به سرعت اتفاق مي افتد. كمتر سكوت وجود دارد و ممكن است پيدا كردن لحظاتي آرام مشكل باشد. فراموش نكنيد كه هول و هراس، خود نگراني و اضطراب را به همراه خواهد داشت، پس بيشتر به آرامش فكر كنيد، متوجه خواهيد شد كه اين مطالب در خوشبختي شما و اطرافيانتان بسيار تاثير خواهد داشت.