اول از سخت ترين ها شروع كنيم

امروزه امكانات و فرصت هاي گوناگوني براي رسيدن به اهداف و موفقيت ها وجود دارد. به همين دليل انتخابهاي متفاوتي نيز براي افراد وجود دارد. بديهي است كه همه افراد خواستار رسيدن به حداكثر موفقيت هستند اما آنقدر كار براي انجام دادن وجود دارد كه تصميم گيري و انتخاب از ميان آنها و كامل كردن آنها از هنرهاي انسان است!
بسياري افراد تمام روز و حتي بخشي از شب را كار مي كنند اما باز هم وقت كم مي آورند و احساس كاميابي نمي كنند.
بعضي ها كارهاي سخت را براي آخر وقت مي گذارند و برخي نيز بالعكس. اگر شما نيز براي انجام كارها خواهان راهكار هستيد با توجه به پيشنهادات و با رعايت آنها از فرصت خود نهايت استفاده را براي رسيدن به موفقيت انجام دهيد.

كارها را اولويت بندي كنيد

كارهايي را كه بايد انجام دهيد برروي كاغذ بنويسيد و آنها را از مهم به غير مهم اولويت بندي كنيد. كارهاي بزرگ و دشوار را به قطعات كوچكتر تقسيم نماييد. بدين ترتيب با انجام هر مرحله از كار احساس مثبتي به شما دست داده كه انگيزه اي براي ادامه كار است.

سريع كار كنيد و تمركز داشته باشيد

با تمرين تمركز مي توانيد اين مهارت را كسب يا تقويت كنيد. براي ايجاد عادت توجه و تمركز برروي مهم ترين كارها به 3ويژگي اصلي نياز داريد كه اين سه ويژگي عبارتند از: تصميم گيري، انضباط و اراده. مطمئن باشيد كه با تمرين اين موارد خواهيد توانست برروي كار مورد نظر تمركز كنيد و وقتي كه فقط به يك جنبه فكر كنيد مغزتان پاسخ بهتري داده و سريع تر عمل خواهيد كرد. بدين ترتيب از به هدر رفتن وقت جلوگيري مي كنيد.

همه چيز همانگونه خواهد شد كه مجسم مي كنيد

پس از تمركز بر كار و اقدام به عمل به ياد داشته باشيد كه تصويرسازي ذهني نقش قابل ملاحظه اي در روند و نتيجه كار دارد. البته اين بدان معني نيست كه به جاي تلاش به تصويرسازي بپردازيد. اما دقت داشته باشيد كه وقتي سعي خود را مي كنيد بايد انتظار نتيجه اي مثبت و مطلوب داشته باشيد. چنانچه با وجود كار مرتب به خود بگوييد من كار مي كنم اما مي دانم كه در آخر به جايي نمي رسم يا نتيجه فوق العاده اي نخواهم گرفت مطمئن باشيد كه نه تنها به نتيجه اي نمي رسيد بلكه ذهنتان نيز خسته تر شده و به گونه اي عمل نمي كند كه به پيروزي برسيد.

اهداف روشن و واضحي داشته باشيد

بسياري از افراد به اهدافشان دست نمي يابند زيرا به روشني نمي دانند به دنبال چه هستند هر روز به فكر اتمام كار همان روز هستند و اهداف معين و مشخصي ندارند. در چنين وضعيتي ممكن است به طور موقت و كوتاه مدت به موفقيت هايي نيز نائل آيند اما در بلند مدت نتيجه خاصي از كارها نمي گيرند. لازم به ذكر است كه اهداف ما مبين كارها و برنامه هاي ما نيستند و با داشتن اهداف ضعيف و كوچك نمي توان به آينده اي خوب و مطمئن فكر كرد.

برنامه ريزي صحيح قبلي معيار توانايي شماست

هيچ كار مفيدي بدون برنامه در مدت معين به پايان نمي رسد. وقتي فعاليتهاي روزانه را از قبل برنامه ريزي مي كنيد شروع و ادامه كارها برايتان ساده تر مي شود و احساس قدرت و كنترل بيشتري برامور مي كنيد.
به خاطر داشته باشيد كه در مقابل هر يك دقيقه اي كه وقت صرف برنامه ريزي مي كنيد 10دقيقه از وقت در حين انجام كار صرفه جويي مي شود. پس فهرستهاي ماهيانه- هفتگي و روزانه از اهداف خود تعيين كنيد و سپس به برنامه ريزي براي هر مورد بپردازيد.

قانون 20.80 را فراموش نكنيد

يكي از قوانيني كه در همه امور مورد كاربرد دارد. قانون 20.80 است. بدين معنا كه هميشه 80درصد از نتايج موثر كارها نتيجه 20درصد از فعاليتهاست. بنابراين اگر در فهرست شما 10مورد فعاليت وجود دارد دو مورد از اين فعاليتها معادل يا حتي بيش از مجموع هشت فعاليت ديگر ارزشمند است.

از سخت ترين كارها شروع كنيد

با توجه به نكته فوق بايد ببينيد كه از ميان فهرست كدام موارد جزو 20درصدي هستند كه 80درصد نتايج را پوشش مي دهند. احتمالا اين موارد از سخت ترين ها نيز مي باشند. پس اول به سراغ آنها برويد و سپس به كارهايي كه بايد انجام شوند اما انجام دادن آنها تاثير قابل ملاحظه اي در رسيدن به اهداف و موفقيتها ندارد بپردازيد.
گوته مي گويد «اگر كار را شروع كنيد ذهن شما گرم مي شود و اگر كار را ادامه دهيد به انجام مي رسد.»

همواره پيامد و عواقب كارها را در نظر بگيريد

تفكر دراز مدت تصميم گيريهاي كوتاه مدت را بهبود مي بخشد. همواره انتخابها و رفتارهاي خود را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد تا با آينده اي كه خواهان آن هستيد هماهنگ باشد نه اينكه خللي در روند اهدافتان ايجاد كند.

كارهايي را انتخاب كنيد كه در حوزه اصلي آنها توانا باشيد

كارهايي را كه اطلاع يا تجربه اي از آنها نداريد انجام ندهيد؛ زيرا نمي توانيد مسئوليت خود را به نحو احسن انجام دهيد. البته هيچ فردي كامل نيست و حتي اگر درحوزه توانايي خود به كاري بپردازد بايد براي بهتر عمل كردن در آن زمينه بر اطلاعات و مهارتهاي خود بيفزايد؛ زيرا اگر در حال پيشرفت نباشيد پس داريد بدتر مي شويد.

مقدمات را آماده سازيد

وسايل و منابع مورد نياز براي انجام كار را آماده سازيد تا براي انجام آن مجبور نباشيد مرتب از جاي خود بلند شويد و تمركزتان بر هم بخورد. در ضمن ميز كارتان را تميز كنيد و فقط يك كار جلوي ديدتان قرار دهيد و تا تمام نكردن هر مرحله از كار نيز از آن دست نكشيد و به سراغ مرحله بعد نرويد.
اميدواريم با استفاده از موارد فوق در هر كار و برنامه ريزي كه داريد موفق تر از قبل عمل نماييد.