ایالات متحدهٔ امریکا

شعار ملی: In God We Trust
سرود ملی: The Star-Spangled Banner
پایتخت
- مختصات جغرافیایی واشینگتن دی‌سی
38°53′ N 77°02′ W
بزرگ‌ترین شهر : نیویورک
زبان رسمی : ندارد
نوع حکومت : جمهوری فدرال
 رئیس جمهور : جورج دبلیو بوش
استقلال : از بریتانیای کبیر 4 ژوئیه ۱۷۷۶
مساحت :
- کل : ۹٬۶۳۱٬۴۲۰ km² ‫(۳ام)
- آبها (%) : ۴٫۸۷
جمعیت:
- براورد ۲۰۰۶ : ۳۰۰٬۴۰۹٬۴۹۷ ‫(۳ام)
- تراکم جمعیت : ۳۱/km² ‫(۱۷۲ام)
تولید ناخالص داخلی براورد ۲۰۰۶ :
(برابری قدرت خرید)
- کل :
۱۳٫۰۴۹ بیلیون دلار (اول)
- سرانه
۴۳٬۵۵۵ دلار (سوم)
شاخص توسعه انسانی (۲۰۰۴) : ۰٫۹۴۸ (۸ام) – بالا
واحد پول : دلار آمریکا ($) (‏USD)
منطقه زمانی :
- در تابستان (DST) CET (UTC-5 to -10)
CEST (UTC-4 to -10)
کد بین‌المللی خودرو: USA    
ایالات متحدهٔ‌ امریكا (نام‌های دیگر به كاررفته: امریكا، آمریكا، ايالات متحده، اتازونی ) کشوری است با سیستم جمهوری فدرال در امریکای شمالی. پایتخت آمریکا واشنگتن دی‌سی است.
اين كشور در شرق به اقیانوس اطلس، در غرب به اقیانوس آرام، از شمال به كشور کانادا و از جنوب به مکزیک محدود می‌شود. امریکا از طريق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد و مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها و مناطق متعلق به امریکا در سراسر جهان پراكنده‌اند.
شهروند ايالات متحده امریكا را معمولاً «امریکایی» می‌نامند.

تاریخ

نخستین انسان‌ها در حدود ۱۲۰۰۰ سال پیش از آسیا و از راه آنچه امروز تنگه برینگ نامیده می‌شود به قاره آمریکا آمدند. از این نخستین آمریکائیان سنگ‌نگاره‌ها و گورستان‌ها و برخی اشیا بجا مانده است.
اگرچه گفته می‌شود که مردمان شمال اروپا مانند وایکینگ‌ها بارها به سواحل شرقی آمریکا آمده بودند ولی موج مهاجرت اروپائی‌ها پس از سفر کریستف کلمب به این قاره آغاز شد. در سال‌های ۱۵۰۰ بتدریج گروه‌های اروپائیان به آمریکا آمدند و در آن‌جا زندگی تازه‌ای را شروع کردند.
اسپانیائی‌ها در منطقه فلوریدای امروز ساکن شدند. انگلیسی‌ها شهر جیمز تاون در ویرجینیای امروز را آباد کردند و هلندی‌ها نیو آمستردام را، که اکنون نیویورک خوانده می‌شود، ساختند.
مناطق مختلف شرقی آمریکا چند بار بین قدرت‌های بزرگ اروپائی دست به دست شد. مهاجران انگلیسی در بخش‌های زیادی از سرزمین جدید مستقر شدند و این بخش‌ها به‌صورت مستعمره انگلستان اداره می‌شد. نبردهائی نیز بین مهاجران اروپائی و مردمان بومی آمریکا بر سر مالکیت زمین در می‌گرفت. دولت انگلستان مالیاتی برای تأمین مخارج لشکرکشی به قاره نو و حمایت از مستعمره‌نشینان در برابر بومیان وضع کرد و از مهاجران دریافت می‌داشت. مستعمره نشینان از پرداخت این مالیات ناراضی بودند و بالاخره به شورش علیه حکومت انگلیس دست زدند.
جنگ‌های انقلاب آمریکا به پیروزی مستعمره‌نشینان منجر شد و ایالات متحده آمریکا در سال ۱۷۷۶ از بریتانیا به استقلال رسید.
سال ۱۸۶۱، جنگ داخلی آمریکا رخ داد، که یکی از خونین‌ترین جنگها از این نوع در جهان می‌باشد. علت این جنگ به برده‌داری در ایالات جنوبی می‌رسید، که آبراهام لینکلن خواهان براندازی آن بود. این جنگ سال ۱۸۶۵ با پیروزی شمالی‌ها به رهبری لینکلن، پایان گرفت.
در جنگ جهانی اول، پس از یک پیروزی امپراتوری آلمان بر روسیه تزاری، آمریکا پس از اعلام جنگ زیردریایی آلمانی‌ها سال ۱۹۱۷، به مداخله در جنگ کشیده شد. پس از شکست آلمانی‌ها و آغاز جنگ جهانی دوم آمریکا در کنار انگلستان و سایر متفقین بر ضد رایش سوم می‌جنگید. آمریکا که در ابتدا در این جنگ نیز بی‌طرف بود در ۷ دسامبر ۱۹۴۱، با حمله هوایی ناگهانی ژاپن بر پرل هاربار مواجه شد. این حمله که باعث کشته‌شدن و تلف شدن تعداد زیادی از خدمه و سربازان نیروی دریایی آمریکا و بخش بزرگی از تجهیزات آن بود، شاید علت اصلی حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناکازاکی در پایان جنگ جهانی دوم می‌باشد.
با پیروزی متفقین و شکست نهایی آلمان نازی در این جنگ، آمریکا که کمترین خسارات را متحمل شده بود، به عنوان اولین ابرقدرت در جهان به این ترتیب شناخته شد.
تورگود مارشال
تورگود مارشال (به انگلیسی: Thurgood Marshall) (زاده ۱۹۰۸-درگذشته ۱۹۹۳) وکیل آمریکایی و از مبارزان جنبش حقوق مدنی در آمریکا بود و اولین سیاهپوستی بود که عضو دادگاه عالی ایالات متحده شد.

تقسیمات کشوری

كشور امريكا پنجاه ایالت دارد كه هر كدام از اين ایالات‌ بنا بر سامانه فدرالی حاكم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند.
آلاباما
آلاسکا
آریزونا
آرکانزاس
کالیفرنیا
کلرادو
کانکتیکات
دلاور
فلوریدا
جورجیا
هاوایی
آیداهو
ایلینویز
ایندیانا
آیووا
کانزاس
کنتاکی
لوئیزیانا
مین
مریلند
ماساچوست
میشیگان
مینه‌سوتا
می‌سی‌سی‌پی
میسوری
مونتانا
نبراسکا
نوادا
نیو‌همپشایر
نیوجرسی
نیومکزیکو
نیویورک
کارولینای شمالی
کارولینای جنوبی
داکوتای شمالی
داکوتای جنوبی
اوهایو
اوکلاهما
اورگون
پنسیلوانیا
رودآیلند
تنسی
تگزاس
یوتا
ورمونت
ویرجینیا
ویرجینیای غربی
واشینگتن
ویسکانسین
وایومینگ