جغرافياي تشيع

تشیع در عربستان

شيعيان در عربستانهويت شيعي در جامعه عربستان داراي دو جنبه و ويژگي است. از يك منظر شيعيان خود را بخشي جدا از جامعه عربستان تلقي مي كنند و از منظري ديگر يعني از منظر ملي آنان به عنوان شهروندان كشور تلقي شده و با ديدي جامع گراتر نگريسته مي شوند. شكل گيري اين هويت دوگانه شيعيان عربستان تا حد بسيار زيادي به عوامل فرهنگي، مذهبي وسياسي وابسته است. در عربستان سعودي معيار تعيين هويت متفاوت است، زيرا معيارهايي مانند منطقه سكونت (به عنوان مثال حجاز،

شيعيان در برزيل

شيعيان در برزيلكشور برزیل با بیش از یک میلیون و 500 هزار مسلمان، نزدیک به 130 مسجد، انجمن اسلامی و نمازخانه دارد.ورود مسلمانان به كشور برزیل به سال 1500 میلادی، هنگامی که "پدرو آلبارس کابارال" ملوانان عرب را با خود به این کشور آورد برمي گردد. پس از آن نیز موج عظیمی از مسلمانان سیاه پوستی که در آفریقا اسیر شده بودند وارد برزیل شدند.گروه جدیدی از مسلمانان نيز در قالب مهاجران سوری و لبنانی از اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 وارد برزیل شدند.اما تاریخ

تشیع در فرانسه

شيعيان در فرانسهبيشتر شيعيان جعفري و دوازده امامي فرانسه را ايراني ها و لبناني ها تشكيل مي دهند. در فرانسه به غير از 150 هزار نفر ايراني، بيش از 50 هزار نفر شيعه غير ايراني نيز وجود دارند كه بيشترين آنان اهالي لبنان، عراق، پاكستان، ماداگاسكار، الجزاير و مراكش مي باشند. تعداد قابل توجهي فرانسوي الاصل هم در شهر هاي فرانسه وجود دارند كه آمار دقيقي از آنان به دليل سياست هاي سكولاريستي دولت فرانسه در دست نيست. از نظر رفاه مادي و اقتصادي،

تشيع در آمريكا

تشيع در آمريكاجامعه شيعيان امريكا را در وهله نخست مي توان به دو گروه بزرگ تقسيم كرد:گروه اول، شيعيان مهاجري هستند كه حدود صد و هشتاد سال پيش، از كشورهاي مسلمان به آمريكا مهاجرت كردند.گروه دوم، آمريكايي هايي هستند كه به علت هاي گوناگون، از جمله، تبليغات صوفي ها مسلمان مي شوند. البته بيشتر مسلمانان آمريكايي آفريقايي تبار، ابتدا سني شده اند و بعد تحت تأثير روحيه و شخصيت امام خميني(ره)و پيروزي انقلاب اسلامي ايران به تشيع روي آورده اند.گروه

تشيع در ترکيه

تشيع در ترکيه 1) چگونگي پيدايش مذهب شيعه يا پيشينه ي آن 2) تعداد و درصد شيعيان و مناطق شيعه نشين 3) موقعيت شيعيان در ساختار حکومت 4) وضعيت اقتصادي شيعيان5) مراکز مهم ديني شيعيان و حوزه هاي علميه 6) تشکل هاي ديني و سياسي شيعيان 7) شخصيت هاي مهم شيعي8)وضعيت تقليد يا مراجع شيعه در ترکیه تشيع در ترکيه 1) چگونگي پيدايش مذهب شيعه يا پيشينه ي آن پيش از آنکه مردم ترکيه اسلام بپذيرند ، پيرو نظام اعتقادي « شامانيسم » بوده و برخي نيز پيرو ادياني چون

تشیع در مالزی

تشیع در مالزی1) پیشینه و وضعیت شیعیان در مالزی در مورد پیشینه ی پیدایش شیعه در مالزی ، برخی بر این باورند که با ورود اسلام به منطقه ی جنوب شرق آسیا ، به وسیله ی تجار مسلمان ایرانی ، عرب و هندی در اوایل قرن پانزدهم میلادی ، ایالت مالاکا ، به عنوالن مرکز اسلامی در این منطقه ، فعالیت خود را آغاز کرد . حضور جمعی از سادات در میان این بازرگانان ، زمینه ساز آشنایی مردم منطقه با دین اسلام و پیامبر اکرم ( ص) و خاندان وی و اهل بیت (ع ) شد. در آن زمان

تاريخچه اصطلاح شيعه

«شيعه‏» در لغت‏به معنى پيرو است و در اصطلاح به گروهى از مسلمانان گفته مى‏شود كه رهبرى جامعه اسلامى را پس از درگذشت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم از آن حضرت على عليه السلام و فرزندان معصوم او مى‏دانند. به گواهى تاريخ، پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله و سلم در طول حيات خود در موارد مختلف كرارا از فضايل و مناقب و نيز قيادت و رهبرى على عليه السلام پس از خويش سخن به ميان مى‏آورد.و اين توصيه‏ها و سفارشها سبب شده بود كه طبق

كيفيت پيدايش و نشو و نماى شيعه

كيفيت پيدايش و نشو و نماى شيعهآغاز پيدايش شيعه و كيفيت آنسبب جدا شدن اقليت شيعه از اكثريت سنى و بروز اختلافدو مسئله جانشينى و مرجعيت علمىروش سياسى خلافت انتخابى و مغايرت آن با نظر شيعهانتهاى خلافت به اميرالمؤ منين على (ع ) و روش آن

بهره شيعه از خلافت پنجساله حضرت على علیه السلام

بهره اى كه شيعه از خلافت پنجساله على (ع ) برداشتعلى عليه السّلام در خلافت چهار سال و نُه ماهه خود اگر چه نتوانست اوضاع درهم ريخته اسلامى را كاملاً به حال اولى كه داشت برگرداند ولى از سه جهت عمده موفقيت حاصل كرد:1 - به واسطه سيرت عادله خود، قيافه جذاب سيرت پيغمبراكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به مردم ، خاصه به نسل جديد نشان داد، وى در برابر شوكت كسرايى و قيصرى معاويه در زى فقرا و مانند يكى از بينواترين مردم زندگى مى كرد. وى هرگز دوستان و

شيعه در قرن دوم هجرى

در اواخر ثلث اول قرن دوم هجرى ، به دنبال انقلابات و جنگهاى خونينى كه در اثر بيدادگرى و بد رفتاريهاى بنى اميه در همه جاى كشورهاى اسلامى ادامه داشت ، دعوتى نيز به نام اهل بيت پيغمبر اكرم در ناحيه خراسان ايران پيدا شده ، متصدى دعوت ((ابومسلم مروزى )) سردار ايرانى بود كه به ضرر خلافت اموى قيام كرد و شروع به پيشرفت نمود تا دولت اموى را برانداخت (84) . اين نهضت و انقلاب اگر چه از تبليغات عميق شيعه سرچشمه مى گرفت و كم و بيش عنوان خونخواهى شهداى اهل بيت

شیعه از قرن پنجم به بعد

شيعه در قرن نهم هجرىاز قرن پنجم تا اواخر قرن نهم ، شيعه به همان افزايش كه در قرن چهارم داشت ادامه مى داد و پادشاهانى نيز كه مذهب شيعه داشتند به وجود آمده از تشيع ترويج مى نمودند.در اواخر قرن پنجم هجرى ، دعوت اسماعيليه در قلاع اَلَموت ريشه انداخت و اسماعيليه نزديك به يك قرن و نيم در وسط ايران در حال استقلال كامل مى زيستند (99) و سادات مرعشى در مازندران ، سالهاى متمادى سلطنت كردند (100) .((شاه خدابنده )) از پادشاهان مغول ، مذهب شيعه را اختيار كرد و

شيعه در قرن سوم هجرى

شيعه در قرن سوم هجرىبا شروع قرن سوم ، شيعه نفس تازه اى كشيد و سبب آناولاً:اين بود كه كتب فلسفى و علمى بسيارى از زبان يونانى و سريانى و غير آنها به زبان عربى ترجمه شد و مردم به تعليم علوم عقلى و استدلالى هجوم آوردند. علاوه بر آن ((ماءمون )) خليفه عباسى (195 - 218) معتزلى مذهب به استدلال عقلى در مذهب علاقه مند بود و در نتيجه به تكلم استدلالى در اديان و مذاهب رواج تام و آزادى كامل داده بود و علما و متكلمين شيعه ازاين آزادى استفاده كرده در فعاليت علمى و

شيعه در قرن چهارم هجرى

شيعه در قرن چهارم هجرى در قرن چهارم هجرى عواملى به وجود آمد كه براى وسعت يافتن تشيع و نيرومند شدن شيعه كمك به سزايى مى كرد كه از آن جمله سستى اركان خلافت بنى عباسى و ظهور پادشاهان ((آل بويه )) بود. پادشاهان ((آل بويه )) كه شيعه بودند، كمال نفوذ را در مركز خلافت كه بغداد بود و همچنين در خود خليفه داشتند (95) و اين قدرت قابل توجه به شيعه اجازه مى داد كه در برابر مدعيان مذهبى خود كه پيوسته به اتكاى قدرت ، خلافت آنان را خورد مى كردند، قد علم كرده آزادانه

انشعابات شيعه

انشعابات شيعهاصل انشعاب [و انقراض برخى از شعب ]هر مذهبى يك رشته مسائلى (كم يا زياد) دارد كه اصول اوليه آن مذهب را تشكيل مى دهند و مسائلى ديگر كه در درجه دوم واقعند و اختلاف اهل مذهب در چگونگى مسائل اصلى وقوع آنها با حفظ اصل مشترك ((انشعاب )) ناميده مى شود.((انشعاب )) در همه مذاهب و خاصه در چهار دين آسمانى كليمى و مسيحى و مجوسى و اسلام و حتى در شعب آنها نيز وجود دارد. ((مذهب شيعه )) در زمان سه پيشواى اول از پيشويان اهل بيت (حضرت اميرالمؤ منين على و حسن

آدم بن اسحاق قمي

آدم بن اسحاق قمي نام هاي ديگر: آدم بن اسحاق، موطن: قم نام پدر : اسحاق تاريخ وفات: قرن سوم استاد محدّثان‏آسمان سرخ تشيع پوشيده از ستارگان پر فروغ و فراواني است که با درخشش خود،راهيان طريق حق را راهنما شده‏اند و بر عزت،شرف و بالندگي اين مکتب افزوده‏اند.مرداني که در اوج سختي‏ها مقصد خود را به خوبي شناختند و لحظه‏اي از ولايت دست بر نداشتند.يکي از ستارگان «آدم بن اسحاق قمي»است،که در زمره راويان ثقه،(1) و عالمان