احکام رقص از نظر مراجع عظام تقلید
شمارا از رقص و وسائل لهو منع می کنم حضرت امام خمینی(ره ) : بنا براحتیاط واجب رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد وعروسی ویا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهر خود
(اصول کافی جلد 6 صفحه 432)
حضرت امام خمینی (ره):
بنابر احتیاط واجب رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد وعروسی ویا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهرخود. (احکام روابط زن ومرد –ص 145)
حضرت آیت الله گلپایگانی (ره) :
فقط رقص زن برای شوهر جایز است و در غیر این مورد حرام است .
حضرت آیت الله اراکی (ره):
رقص اشکال دارد.
آیات عظام امام خمینی و گلپایگانی (ره):
در مسئله حرمت رقصیدن زن ، فرقی در انواع رقصها نیست و هر عملی را که عرفا بدان رقص گویند (برای غیر همسر) جایز نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای :
رقص بطور کلی اشکال دارد مگر رقص زوجه فقط برای شوهرش و دور از چشم دیگران.(مجله نصیحت ، شماره 21)
حضرت آیت الله بهجت :
رقص مطلقا اشکال دارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :
فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و در غیر این حرام است .
حضرت آیت الله وحید خراسانی :
رقصیدن مطلقا – با قطع نظر از ترتیب هرگونه خلاف شرع وعنوان محرم دیگری – بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی :
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد
حضرت آیت الله سیستانی :
به احتیاط ،واجب جایز نیست به جز رقص زن و شوهر در جایی که دیگری نباشد .
حضرت آیت الله تبریزی :
رقص از لهو است و سزاوار مؤمن نیست.
حضرت امام خمینی (ره):
بنابر احتیاط واجب رقصیدن خانمها در هر کجا اعم از مجلس عقد وعروسی ویا مولودی ها جایز نیست مگر رقصیدن زن برای شوهرخود. (احکام روابط زن ومرد –ص 145)
حضرت آیت الله گلپایگانی (ره) :
فقط رقص زن برای شوهر جایز است و در غیر این مورد حرام است .
حضرت آیت الله اراکی (ره):
رقص اشکال دارد.
آیات عظام امام خمینی و گلپایگانی (ره):
در مسئله حرمت رقصیدن زن ، فرقی در انواع رقصها نیست و هر عملی را که عرفا بدان رقص گویند (برای غیر همسر) جایز نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای :
رقص بطور کلی اشکال دارد مگر رقص زوجه فقط برای شوهرش و دور از چشم دیگران.(مجله نصیحت ، شماره 21)
حضرت آیت الله بهجت :
رقص مطلقا اشکال دارد.
حضرت آیت الله صافی گلپایگانی :
فقط رقص زن برای شوهرش جایز است و در غیر این حرام است .
حضرت آیت الله وحید خراسانی :
رقصیدن مطلقا – با قطع نظر از ترتیب هرگونه خلاف شرع وعنوان محرم دیگری – بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی :
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد
حضرت آیت الله سیستانی :
به احتیاط ،واجب جایز نیست به جز رقص زن و شوهر در جایی که دیگری نباشد .
حضرت آیت الله تبریزی :
رقص از لهو است و سزاوار مؤمن نیست.
نظر حضرت آیت الله بهجت :
سئوال :
رقص زن در مجالس زنانه که به عنوان مولودی « جشن تولد» « جشن تکلیف» و... برگزار می شود چه حکمی دارد؟
رقص در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟
رقص در جشن عقد چه حکمی دارد؟
رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
آیا رقصهای محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود حکمش تفاوت دارد با رقص کلاسیک و منظم یا فرقی نمیکند؟
جواب: رقص بتمام انواع آن اشکال دارد.
رقص زن در مجالس زنانه که به عنوان مولودی « جشن تولد» « جشن تکلیف» و... برگزار می شود چه حکمی دارد؟
رقص در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟
رقص در جشن عقد چه حکمی دارد؟
رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
آیا رقصهای محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود حکمش تفاوت دارد با رقص کلاسیک و منظم یا فرقی نمیکند؟
جواب: رقص بتمام انواع آن اشکال دارد.
نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی:
سئوال :
رقص زن در مجالس زنانه که به عنوان مولودی « جشن تولد» « جشن تکلیف» و... برگزار می شود چه حکمی دارد؟
جواب: به هیچ عنوان جایز نیست .
رقص در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟
جواب: جایز نیست .
رقص در جشن عقد چه حکمی دارد؟
جواب: جایز نیست.
رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
اشکالی ندارد.
آیا رقصهای محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود حکمش تفاوت دارد با رقص کلاسیک و منظم یا فرقی نمیکند؟
جواب: اگر رقص نامیده شود فرقی ندارد.
رقص زن در مجالس زنانه که به عنوان مولودی « جشن تولد» « جشن تکلیف» و... برگزار می شود چه حکمی دارد؟
جواب: به هیچ عنوان جایز نیست .
رقص در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟
جواب: جایز نیست .
رقص در جشن عقد چه حکمی دارد؟
جواب: جایز نیست.
رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
اشکالی ندارد.
آیا رقصهای محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود حکمش تفاوت دارد با رقص کلاسیک و منظم یا فرقی نمیکند؟
جواب: اگر رقص نامیده شود فرقی ندارد.
نظر حضرت آیت الله تبریزی:
سئوال :
رقص زن در مجالس زنانه که به عنوان مولودی « جشن تولد» « جشن تکلیف» و... برگزار می شود چه حکمی دارد؟
رقص در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟
رقص در جشن عقد چه حکمی دارد؟
رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
جواب: رقص زن برای زنی دیگر و برای شوهر مانعی ندارد.
آیا رقصهای محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود حکمش تفاوت دارد با رقص کلاسیک و منظم یا فرقی نمیکند؟
جواب : در صورت صدق رقص – چه محلی باشد چه کلاسیک – حکم رقص را دارد. والله العالم
رقص در مجلس عروسی چه حکمی دارد؟
رقص در جشن عقد چه حکمی دارد؟
رقص زن در برابر شوهر چه حکمی دارد؟
جواب: رقص زن برای زنی دیگر و برای شوهر مانعی ندارد.
آیا رقصهای محلی یا حرکات عادی که به اسم رقص انجام می شود حکمش تفاوت دارد با رقص کلاسیک و منظم یا فرقی نمیکند؟
جواب : در صورت صدق رقص – چه محلی باشد چه کلاسیک – حکم رقص را دارد. والله العالم
نظر جمعی از علماء
سئوال:
رقص مرد برای مرد و زن برای زن چه حکمی دارد؟
صورت جواز رقص چیست ؟
آیا در عروسیها جایز می شود؟
جواب:
آیت الله العظمی خامنه ای :
اگر موجب مفسده یا محرک شهوت باشد حرام است.
آیت الله العظمی فاضل :
اگر همراه کار حرامی از قبیل استعمال آلات لهو ولعب واختلاط زن ومرد نباشد مانعی ندارد.
آیت الله العظمی بهجت:
رقص مطلقا اشکال دارد.
آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی:
رقص مرد برای مرد لهو است وسزاوار است مومن از آن بپرهیزد . ورقص زن برای شوهرش ورقص زن برای زنان در مجالس عروسی ومانند آن مانعی ندارد وغیر آن جایز نیست والله العالم.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.
نظر آیت الله مکارم شیرازی:
سئوال: اخیرا دریک مجلس عمومی برای آقایان ، پس از اجرای سخنرانی و برنامه های دیگر ، چند نفر از آقایانی که ورزش بدنسازی و زیبایی اندام را تمرین کرده بودند، درمجلس حاضر شده و بدن نیمه عریان خود را به معرض دید تماشاچیان گذارده و با حرکاتی ماهیچه های خود ، سینه های بزرگ شده و سایر قسمت های تقویت شده را به دیگران نشان دادند . لطفا حکم این عمل ار از نظر شرع مقدس اسلام بیان بفرمائید .
جواب : این کار شایسته مسلمانان نیست واگر منشأ فساد گردد حرام است.
سئوال: شرکت در عروسی ، یا مجالس دیگر ، که انسان می داند درآن رعایت شئونات اسلامی نمی شود ( از قبیل اختلاط زن ومرد ، رقص و پایکوبی ، استفاده از نوارهای موسیقی و مانند آن ) چه حکمی دارد؟
جواب: شرکت در مجالس گناه حرام است .
منبع: گروه فقه و احکام مدرسه علمیه نرجس علیهاالسلام
رقص مرد برای مرد و زن برای زن چه حکمی دارد؟
صورت جواز رقص چیست ؟
آیا در عروسیها جایز می شود؟
جواب:
آیت الله العظمی خامنه ای :
اگر موجب مفسده یا محرک شهوت باشد حرام است.
آیت الله العظمی فاضل :
اگر همراه کار حرامی از قبیل استعمال آلات لهو ولعب واختلاط زن ومرد نباشد مانعی ندارد.
آیت الله العظمی بهجت:
رقص مطلقا اشکال دارد.
آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی:
رقص مرد برای مرد لهو است وسزاوار است مومن از آن بپرهیزد . ورقص زن برای شوهرش ورقص زن برای زنان در مجالس عروسی ومانند آن مانعی ندارد وغیر آن جایز نیست والله العالم.
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
تنها رقص زن برای شوهرش جایز است و بقیه اشکال دارد.
نظر آیت الله مکارم شیرازی:
سئوال: اخیرا دریک مجلس عمومی برای آقایان ، پس از اجرای سخنرانی و برنامه های دیگر ، چند نفر از آقایانی که ورزش بدنسازی و زیبایی اندام را تمرین کرده بودند، درمجلس حاضر شده و بدن نیمه عریان خود را به معرض دید تماشاچیان گذارده و با حرکاتی ماهیچه های خود ، سینه های بزرگ شده و سایر قسمت های تقویت شده را به دیگران نشان دادند . لطفا حکم این عمل ار از نظر شرع مقدس اسلام بیان بفرمائید .
جواب : این کار شایسته مسلمانان نیست واگر منشأ فساد گردد حرام است.
سئوال: شرکت در عروسی ، یا مجالس دیگر ، که انسان می داند درآن رعایت شئونات اسلامی نمی شود ( از قبیل اختلاط زن ومرد ، رقص و پایکوبی ، استفاده از نوارهای موسیقی و مانند آن ) چه حکمی دارد؟
جواب: شرکت در مجالس گناه حرام است .
منبع: گروه فقه و احکام مدرسه علمیه نرجس علیهاالسلام
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}