مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

ما در این مقاله خصوصیات بیابان آتاکاما شامل موقعیت جغرافیایی ، گونه‌های گیاهی و حیوانی و غیره را شرح داده‌ایم.

موقعیت جغرافیایی

محاسبات جغرافیایی نشان می‌دهد که بیابان آتاکاما در 30 درجه‌ی جنوبی خط استوا قرار دارد و تا چند کیلومتر از جنوب مرز شیلی امتداد یافته است. ناحیه‌ی ساحلی جنوب پرو به عنوان قسمتی از بیابان آتاکاما در نظر گرفته می‌شود. این ناحیه قسمت شمالی شیلی را اشغال می‌کند و در کنار اقیانوس آرام قرار دارد. این ناحیه از گدازه‌ ، شن و حوضه‌های نمکی تشکیل شده است. قسمت قابل توجهی از بیابان آتاکاما تا کوه‌های آند امتداد یافته است.

دما

یکی از واقعیت‌هایی که در مورد بیابان آتاکاما ما را متحیر می‌کند اقلیم آن است. بیابان آتاکاما علیرغم اینکه خشک‌ترین بیابان دنیاست و دمای آن بین صفر تا 25 درجه‌ی سانتی‌گراد متغیر است ولی بسیار سرد می‌باشد. بارش سالانه در این ناحیه کمتر از 004/. اینچ بر 01/. سانتی‌متر است. از آنجایی که این بیابان بین کوه آند در شرق و ساحل شیلی در غرب قرار دارد، از رطوبت بی بهره است.

حوضه‌های آبی

در گذشته‌ی دور برخی اوقات در هنگام بارش حوضه‌های آبی در آند تشکیل می‌شده است که بعدا باعث ایجاد دریاچه می‌شده است. ولی با گذشت زمان دریاچه‌ها شروع به خشک کردن کردند.

برف و مه

در ارتفاع بالا به جای باران برف وجود دارد. بیابان آتاکاما دارای مه عمیقی است که از اقیانوس آرام نشأت می‌گیرد. مه موجود متراکم شده و شبنم تشکیل می‌شود که تنها منبع رطوبت در این منطقه می‌باشد.

گونه‌های گیاهی و حیوانی

گیاهان در این منطقه رشد نمی‌کنند زیرا، بیابان با مه دریایی پوشانده شده است. هر چند، برخی گونه‌های کاکتوس ، خزه‌ و گلسنگ یافت می‌شود. مرغ‌های دریایی ، پنگوئن‌ها ، پلیکان‌ها و فلامینگوها در نواحی ساحلی زندگی می‌کنند. قلمرو حیوانی شامل موش ، روباه ، گوزن و شتر بی کوهان آمریکایی می‌باشد.

سکونت انسان‌ها

سن پدرو آتوکانو روستای کوچکی در واحه می‌باشد که در میانه‌ی‌‌ بیابان واقع شده است. جمعیت اندکی در این ناحیه زندگی می‌کنند. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که قوم آتاکامنو در زمان‌های قدیم بر این منطقه حکومت می‌کرده است.

چرا بیابان آتاکاما خشک‌ترین بیابان جهان است؟

دلایل علمی مرتبط با موقعیت جغرافیایی، بیابان آتاکاما را خشک‌ترین بیایان در دنیا ساخته است. به خاطر جریان سرد هومبولت، وارونگی ساحلی ایجاد می‌شود که باعث می‌شود این ناحیه خشک‌تر از هر ناحیه‌ی دیگری در دنیا باشد. عوامل دیگری که در خشکی این ناحیه سهیم است عبارت است از گردباد هوایی اقیانوس آرام ، مه دریایی ، عدم وجود بارش و وجود لایه‌های منجمد در ارتفاعات بالا.

واقعیت‌های جالب دیگر

بیابان آتاکاما بیابانی 15 میلیون ساله است که در آمریکای جنوبی واقع شده است. بیابان آتاکاما در واقع فلاتی بدون بارش است و توسط سازمان ناسا به عنوان خشک‌ترین بیابان جهان مورد تأیید قرار گرفته است. در بیابان آتاکاما بین دوره‌ی زمانی 1570-1971 بارشی صورت نگرفته است. بستر رودخانه‌ها از 12000 سال پیش خشک شده‌ است. بیابان آتاکاما بزرگترین منبع سدیم نیترات را داراست. در بیابان آتاکاما خاکی یافت می‌شود که مشابه خاک سیاره‌ی مریخ است. خاک این بیابان غنی از پرکلرات و نیترات می‌باشد. قدیمی‌ترین مومیایی‌ها در بیابان آتاکاما یافت شده است