مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

بی دلیل نیست که در سالن‌های زیبایی از خیار بر روی پوست استفاده می‌کنند. خیار دارای خواص خنک کننده بوده و همچنین قادر است اندازه‌ی رگ‌های خونی و در نتیجه پف کردگی را کاهش دهد. شما می‌توانید در خانه نیز از این روش استفاده کنید. بدین منظور کافیست خیار را به دو قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را روی یک چشم خود قرار دهید. دراز بکشید و استراحت کنید. این کار پف کردگی چشم‌ها را کاهش خواهد داد.
گذراندن اوقات زیادی از روز پشت رایانه یا داشتن سبک زندگی استرس‌زا می‌تواند منجر به خستگی چشم‌ها شود. استراحت دادن کافی به چشم‌ها مهم است. داشتن سبک زندگی استرس‌زا دلیل مهمی برای خسته بودن چشم‌هاست.خستگی چشم‌ها با پف کردگی در اطراف چشم‌ها و احساس سنگینی در چشم‌ها و سر همراه است.
عواملی که منجر به خستگی چشم‌ها می‌شود
وراثت و فیزیولوژی
ژنتیک می‌تواند دلیلی بر وجود پف کردگی ، تورم یا رنگ پریدگی چشم‌ها باشد. افزایش سن باعث نازک شدن و افتادگی عضلات چشم می‌شود.
خیره شدن مدوام به صفحه‌ نمایش رایانه
برخی افراد حتی نمی‌خواهند یک ثانیه از وقت خود را سر کار تلف کنند و حتی از پلک زدن برای چند لحظه نیز اجتناب می‌کنند. خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه با کمترین میزان پلک زدن می‌تواند باعث ایجاد استرس در چشم‌ها شود. خیره شدن طولانی مدت به تلویزیون نیز می‌تواند باعث وارد شدن فشار به چشم‌ها شود.
مطالعه‌ی طولانی مدت
برخی افراد وقت زیادی را صرف مطالعه کردن می‌کنند که بدن آن‌ها قادر به تحمل آن نیست. میل به تمام کردن یک کتاب ممکن است منجر به مطالعه‌ی سریع و بدون استراحت شود. این می‌تواند منجر به خستگی چشم‌ها شود. مطالعه‌ی بیش از حد بدون لنز تماسی یا عینک و مطالعه‌ی مداوم در نور کم می‌تواند باعث وارد آمدن فشار به چشم‌ها شود.
رژیم غذایی
عدم مصرف آب کافی و زیاده‌روی در مصرف غذاهایی مانند ساندویچ‌ها ، پیتزا و غیره در پف کردگی و خستگی‌ چشم‌ها تأثیر دارد. مصرف این مواد غذایی مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن را فراهم نمی‌کند و به موجب آن باعث ایجاد کمبود ویتامین می‌شود. کمبود ویتامین B12 ، ویتامین D و ویتامین K در رژیم غذایی منجر به خستگی چشم‌ها می‌شود.
عدم خواب کافی
داشتن استرس در محل کار یا خانه و محیط خواب پر سر و صدا می‌تواند منجر به عدم خواب کافی شود. عدم خواب کافی باعث سنگین شدن و پف کردگی چشم‌ها می‌شود. اگر شخص خواب کافی نداشته باشد، امکان تشکیل لکه‌های سیاه نیز وجود دارد.
عوامل تأثیرگذار دیگر در خستگی چشم‌ها عبارت است از سیگار کشیدن ، آلودگی محیطی ، عدم رسیدن اکسیژن کافی به قرنیه ، آلرژی و ورم ملتحمه
علایم خستگی چشم‌ها
• احساس سوزش
• آبریزش از چشم‌ها
• احساس سنگینی در چشم‌ها
• قرمز شدن چشم‌ها
• خشکی چشم‌ها
• تاری دید یا دوبینی
• خارش در چشم‌ها
• التهاب در چشم‌ها
• چشم درد
• افزایش حساسیت نسبت به نور
برطرف کردن خستگی چشم‌ها
اگر چه این شرایط کشنده نیست ولی برای سلامت کلی بدن مضر است و نباید نادیده گرفته شود. اگر خستگی چشم‌ها درمان نشود می‌تواند تشدید شود و منجر به تاری دید یا دوبینی شود. در اینجا به برخی روش‌های ساده و مؤثر برای برطرف کردن خستگی چشم‌ها اشاره شده است.
ورزش دادن چشم‌ها
هر روز در طی ساعات کاری، چند دقیقه‌ای به چشم‌های خود استراحت دهید و آن‌ها را در هر دوجهت ورزش دهید. سعی کنید بیشتر پلک بزنید. به جای صفحه نمایش رایانه به جای دیگری از اتاق نگاه کنید یا چشم‌های خود را به مدت چند دقیقه ببندید و سپس به کار خود ادامه دهید. دنبال کردن این کارها به کاهش فشار وارد به چشم‌ها کمک خواهد کرد و بعد از کار احساس خستگی زیادی نخواهید کرد.
چای
کافئین موجود در چای به تسکین خستگی چشم‌ها کمک می‌کند. یک فنجان چای آماده کنید. سپس، آن را نزدیک چشم‌های خود بگیرید به طوری که بخار خارج شده از چای به چشم‌ها برسد. همچنین، به جای این کار می‌توانید از چای کیسه‌ای استفاده کنید. دو عدد چای کیسه‌ای را داخل آب گرم بیاندازید و پس از آنکه گرمای آن به مقدار قابل تحمل رسید، آن‌ها را روی چشم‌های خود بگذارید. این کار باعث کاهش پف کردگی چشم‌ها خواهد شد.
شیر
یک لیوان شیر خنک آماده کنید. پارچه نخی را داخل شیر قرار دهید و سپس آن‌ را بر روی چشم‌های خود قرار دهید. این کار به رفع خستگی چشم‌ها کمک می‌کند.
آب گرم
مقداری آب جوش آماده کنید. اجازه دهید آب خنک شود. دست خود را وارد آب کنید. اگر گرما قابل تحمل بود، حوله‌ای را داخل آب قرار دهید و خیس کنید. سپس، آب اضافی حوله را فشار دهید تا خارج شود و حوله را روی چشم‌های خود بگذارید.
قاشق سرد
چه کسی فکر می‌کند استفاده از قاشق سرد می‌تواند به رفع خستگی چشم‌ها کمک کند. دو عدد قاشق را داخل فریزر قرار دهید تا خنک شود. سپس، قاشق‌های روی چشم‌های خود قرار دهید. این کار باعث کاهش پف کردگی چشم‌ها می‌شود. البته قاشق‌ها را منجمد نکنید. سرد بودن قاشق‌ها کفایت می‌کند.
آب سرد
اگر بسیار خسته شده‌اید، صورت خود را با آب سرد بشویید. آب سرد به رفع خستگی کمک خواهد کرد. هر ساعت این کار را انجام دهید.
سفیده‌ی تخم مرغ
سفیده‌ی تخم مرغ را از زرده‌ی آن جدا کنید. سفیده‌ی تخم مرغ را روی پلک‌ها بمالید و به مدت ده دقیقه استراحت کنید. سپس چشم‌های خود را با آب ولرم بشویید.
گلاب
فواید گلاب برای پوست شناخته شده است. خیس کردن پارچه‌ای با گلاب و گذاشتن آن روی چشم‌ها می‌تواند به کاهش فشار وارد به چشم‌ها کمک کند. اگر می‌خواهید خودتان گلاب آماده کنید، کافیست مقداری گل رز خشک شده را داخل یک ظرف قرار دهید و مقداری آب داغ به آن اضافه کنید. با قرار دادن گلاب در یخچال می‌توان به مدت حدود یک ماه از آن استفاده کرد.
به کارگیری این روش‌ها به رفع خستگی چشم‌ها کمک می‌کند. ولی هنوز هم از بین بردن علت ایجاد خستگی از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر عدم خواب کافی دلیل مشکل باشد، فرد باید سعی کند بیشتر بخوابد. تغیر در عادات روزانه می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. از آنجایی که کار کردن امری اجتناب ناپذیر است، برای کاهش تأثیر اشعه‌های صفحه نمایش رایانه می‌توان از محافظ استفاده کرد و بدین ترتیب فشار وارد به چشم‌ها را کاهش داد. داشتن استراحت‌های کوتاه مدت در طی کار کردن با رایانه نیز مفید است. اگر رژیم غذایی علت خستگی چشم‌ها باشد، می‌توان از مکمل‌های ویتامین استفاده کرد.