مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

یکی از کارهای بسیار خنده‌داری که ما انسانها انجام می‌دهیم، آواز خواندن در حمام است. اما چرا مردم در حمام آواز می‌خوانند؟ این چیزی بیشتر از یک سرگرمی صرف است. شاید یک تجربه آرامش بخش باشد. جالب توجه اینکه، هرکسی این عادت تصادفی را ندارد، و کسانی که از آن بی‌بهره‌اند قطعاً چیز زیادی را در زندگی از دست می‌دهند!
از طریق مطالعات صورت گرفته، مشاهده شده است که سطوح استرس کسانی که در حمام آواز می‌خوانند بسیار کمتر از دیگر افراد است. مشخص شده است که خوانندگان زیر دوش کورتیزول کمتری در خون خود دارند که همین امر ارتباط مستقیمی با سطوح استرس و برخورداری از یک قلب سالم دارد.
حمام تنها مکانی است که خودتان به تنهایی هستید! نه از این ترس دارید که دیگران با شنیدن صدای شما فرار کنند و نه وحشت و نگرانی از مواجهه با مخاطبان بر روی صحنه را دارید. شما در امانید که با صدای بلند آواز بخوانید.
ایستادن در زیر دوش می‌تواند مانند ایستادن زیر یک آبشار طبیعی لذت بخش باشد. و آب، به همان اندازه که دوست دارید گرم است. درست مانند زمانی که از شادی شروع به آواز خواندن می‌کنید، آواز خواندن در زیر دوش نیز همین حس و حال را دارد.
کاشی‌های حمام اجسام سختی هستند که هیچ صدایی را به خود جذب نکرده، بلکه آن را دوباره برمی‌گردانند و صدایی بلند و قوی ایجاد می‌کنند. به طور معمول در حمام مصالح سخت و نرمی بکار رفته که موجب انعکاس و پژواک صدا می‌شوند و به همین دلیل است که صدای شما مانند خواندن در یک استودیو تقویت می‌شود. و تأثیر زیادی که بر شنونده می‌گذارد موجب می‌شود انسان میل داشته باشد در زیر دوش آواز بخواند.
همانطور که در حمام آواز می‌خوانید، یک پژواک و طنین طبیعی را تجربه خواهید کرد. این زمانی است که صدای شما به اجسام سخت برخورد کرده و برمی‌گردد و پیش از آنکه به گوش شما برسد کشیده می‌شود. این صدا همچنان برای مدت طولانی باقی مانده، و پرطنین‌تر از صدایی که در جای دیگر می‌شنوید به گوش شما می‌رسد.
هنگامی که از سر دوش آب به عنوان میکروفون استفاده می‌کنید، بلند و با حرارت آواز می‌خوانید، معلوم است که صدای شما زیر دوش بهتر خواهد بود. به چه علت؟ زیرا که شما در فضای کوچکی محصور هستید که کیفیت صوتی و آکوستیک آن بهتر است. کیفیت صدا بهتر شده، تقویت می‌شود و نوتهای صدایی نه چندان خوب در صدای شما صاف و تثبیت می‌شوند.