تفاسير قرن سوم (2)
تفاسير قرن سوم (2)
تفاسير قرن سوم (2)
تفسير يقطيني
شيخ طوسي در الفهرست و نيز ابن شهر آشوب مازندراني در معالم العلماء تفسير قرآن كريم مفسر را ضبط كرده اند. عـلـي رغـم اينكه بعضي مفسر را به غلو متهم نموده اند ابوالعباس نجاشي در رجال خود مفسر را توثيق نموده و او را داراي روايات كثير و تصانيف نيكو مي خواند. علامه حلي در كتاب رجال خويش روايات او را پذيرفتني مي شمارد. تفسير مفسر به زبان عربي و به شيوه روائي است. تفسيرهاي روائي روايات مفسر را نقل و ضبط نموده اند.
منابع : الاستبصار، 3/155 به بعد؛ تاسيس الشيعة، 259؛ تهذيب الاحكام، 6/71 به بعد؛ جامع الرواة، 2/166؛ الـذريعة، 4/321؛ رجال، ابن داود، 508؛ رجال، برقي، 58؛ رجال، علامه حلي، 142؛ رجال، نـجـاشي، 218؛ رجال، كشي، 450؛ تنقيح المقال، 3/169؛ الفهرست، شيخ طوسي، 311؛ فهرست، ابـن نـديم، 312؛ مصفي المقال في مصنفي علم الرجال، 421؛ معالم العلماء، 101؛ الكافي، 1/87 به بعد و ساير مجلدات ؛ مفسران شيعه، 78.
تفسير ابن همام صنعاني
مردي در مجلس و حضور وي نام معاويه را ياد كرد. عبدالرزاق گفت : مجلس ما را با ذكر نام فرزندان ابي سفيان، آلوده مكن (ميزان الاعتدال، 2/ 610). تـفـسـيـر ابـن همام كه نسخه هاي متعددي از آن امروزه در دست است، كهن ترين تفسير شيعي مـي بـاشـد كه از گزند حوادث در امان مانده و چند نسخه از اين تفسير در فهرست كتابخانه هاي مصر و هندوستان و عراق ذكر شده است. كـارل بـروكـلمان در تاريخ الادب العربي نسخه مصري را از فهرست تذكرة النوادر (15) معرفي كرده است. فرات كوفي از علماي شيعة در عصر غيبت صغري در تفسير آيه 81 سوره طه و نيز در تفسير آيات ديگر از مفسر نقل كرده است. و ايـن تـفـسير از جمله تفسيرهائي است كه به شيوه روائي مي باشد و روايات زيادي را از ابي عروة مـعـمـر بـن راشد صنعاني بصري از اصحاب امام جعفر صادق (ع) و ديگر اصحاب ائمه (ع) هنگام تفسير آيات قرآن كريم نقل مي نمايد. اين تفسير چنانكه كارل بروكلمان اظهار مي دارد در حيدرآباد دكن به چاپ رسيده است. مـنـابع : اعيان الشيعة، 7/471؛ الاعلام، زركلي، 3/353؛ البداية و النهاية، 10/265؛ تذكرة الحفاظ، 1/364؛ تذكرة النوادر، 33؛ تفسير، فرات كوفي، 258 به بعد؛ تهذيب التهذيب، 6/278؛ جامع الرواة، 1/456؛ الـذريعة، 4/250؛ رجال، برقي، 24؛ رجال، شيخ طوسي، 267؛ الطبقات الكبري، ابن سعد، 5/399؛ طبقات المفسرين، داودي، 1/296؛ الرسالة المستطرفة، 40؛ شذرات الذهب في اخبار من ذهـب، 2/27؛ الفهرست، ابن نديم، 228؛ معجم الدراسات القرآنيه، 111؛ مفسران شيعه، 80؛ ميزان الاعـتـدال، 2/608؛ الـنجوم الزاهرة، 2/202؛ نكت الهميان، 191؛ مرآة الجنان، يافعي، 2/52؛ وفيات الاعيان، ابن خلكان، 1/303.
تفسير ابن ابي عمير
تفسير ابن دكين
تفسير البرقي الكبير
و نـيـز اسناد بسياري از روايات به او منتهي مي گردد و روايات مفسر در كتب اربعه و بحارالانوار مجلسي و ساير كتب معتبر شيعه بالغ بر بيش از چهارصد مورد مي باشد. وي پدر مفسر و محدث معروف شيعه ابوجعفر احمد بن محمد برقي صاحب كتاب المحاسن است كه كرارا به طبع رسيده است. مـنـابع : اعيان الشيعة، 9/273؛ الاستبصار، 3/31؛ تاسيس الشيعة، 259؛ تفسير فرات كوفي، 558؛ جامع الرواة، 2/110؛ الذريعة، 4/263؛ رجال، ابن داود، 309؛ رجال، برقي، 50؛ رجال، شيخ طوسي، 368؛ رجـال، كـشي، 457؛ رجال، نجاشي، 2/220؛ تنقيح المقال 3/112؛ رجال، علامه حلي، 139؛ الـفـهـرسـت، شـيـخ طوسي، 291؛ مفسران شيعه، 77؛ مقدمه المحاسن به قلم سيد جلال الدين مـحـدث ؛ مـصفي المقال في مصنفي علم الرجال، 405؛ الفهرست، ابن نديم، 276؛ من لا يحضره الفقيه، 3/158.
تفسير ابن اورمة
منبع:www.andisheqom.com
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}