مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

سردی دست و پا می‌تواند به دلیل وجود یک مسئله جدی در بدن باشد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد این وضعیت این مقاله را مطالعه نمایید.
بیشتر اوقات، سرد بودن تمام مدت دست و پا ناشی از وجود مشکلاتی وابسته به سیستم گردش خون به عنوان نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای می‌باشد. در شرایط وجود سرما، بدن با تغییر جریان گردش خون جهت گرم نگاه داشتن اندام‌های حیاتی، خود را سازگار می‌سازد. در نتیجه، جریان خون از دست و پا به اندام‌های حیاتی تغییر مسیر می‌دهد. این امر موجب می‌گردد دست و پا سریعتر سرد شوند. بهترین راه جهت جلوگیری از سرد شدن دست و پا، پوشیدن دستکش و جوراب گرم است. با این حال، چنانچه این سرد بودن دست و پا به علت افت دما نباشد، پس احتمال دارد، این امر نشانه‌ی یک مشکل جدی در رابطه با سلامتی باشد. چنین افرادی ممکن است حتی زمانی که در خانه هستند احساس سرما کنند و هنگامی که حتی دمای هوا کمی کاهش یابد، به شدت سردشان شود. این وضعیت حتی ممکن است نشانه‌ی گردش خون ضعیف باشد.

سردی دست و پا

بیماری‌های وابسته به گردش خون

بیماری‌های وابسته به گردش خون و یا بیماری‌های قلبی عروقی می‌توانند موجب سرد شدن دست‌ها و پاها شوند. هنگامی که گردش خون اندام‌های پیرامونی و یا دست و پا کاهش یابد، فرد ممکن است از سرد شدن دائمی دست و پا رنج ببرد. انقباض عروق خونی کوچک در اندام‌های پیرامونی (محیطی) ممکن است موجب وضعیتی شود که دست‌ها همیشه سرد و بنفش شوند. گاهی، سرد و کبود شدن دست‌ها همچنین ممکن است نشانه‌ی کمبود اکسیژن در خون، مسمومیت خون، کمبود آهن، مشکلات قلبی، مشکلات ریوی و حتی استرس باشد.

سیانوز یا یرقان ازرق

سیانوز، علت اصلی سرد و کبود بودن دست و پا است. سیانوز وضعیتی است که در آن پوست به دلیل کمبود اکسیژن در خون کبود می‌شود. این وضعیت به وسیله‌ی مشکلات تنفسی بجز مشکلات قلبی و عروقی ایجاد می‌شود. در نوزادان، ممکن است نشانه‌ای از بیماری‌های مادرزادی قلبی باشد و کبود شدن ناگهانی پوست نوزادان نیاز به فوریتهای پزشکی دارد.

سندرم تونل کارپال

سندرم تونل کارپال اختلالی است که در آن، عصب میانی انگشتان دست در قسمت مچ فشرده می‌شود. این امر موجب دست درد، احساس بی‌حسی و سردی دائمی دست می‌شود.

ترومبوآنژئیت انسدادی

یک اختلال عروق محیطی است که همچنین بیماری بورگر نامیده می‌شود. شریانهای کوچک و متوسط و رگهای دست و پا تحت تأثیر این اختلال قرار می‌گیرند به گونه‌ای که منجر به یک واکنش التهابی شده که موجب تداخل با گردش طبیعی خون می‌گردد. این وضعیت همچنین موجب می‌شود دست و پا سرد و بنفش یا کبود گردند.

اِدِم ریوی

ادم ریوی و یا ریه مرطوب (wet lungs) یک بیماری تهدید کننده حیات بوده و نشانه‌ای از نارسایی قلبی به حساب می‌آید. بافت ریه متورم گشته که این امر منجر به عمل ناکارآمد پمپاژ قلب می‌شود. رساندن ناکافی خون به اندام محیطی منجر به احساس تمام مدت سرما در دست و پا خواهد شد.

سندرم رینود

پدیده رینود یکی از متداول‌ترین بیماری‌هایی است که موجب سردی دستها و پاها می‌شود. در این بیماری شریان‌های کوچک انگشتان دست و پا دچار گرفتگی یا اسپاسم شده که این امر منجر به انسداد جریان خون می‌گردد. این حالت منجر به درد در انگشتان دست و پا، پوست رنگ پریده مایل به آبی و سردی دست و پا می‌شود. سندرم رینود ممکن است به طور مستقل رخ دهد و یا ممکن است یک بیماری ثانویه‌ی ناشی از ورم مفاصل، افزایش فشار خون ریوی اولیه و بیماری‌های قلبی عروقی باشد.

سیگار کشیدن

اگر شما سیگاری هستید و از سردی ثابت دست و پا رنج می‌برید، پس بایستی سیگار را ترک کنید. سیگار به عروق خونی آسیب رسانده و این امر موجب انسداد جریان خون می‌شود. افراد شدیداً سیگاری از سرمای شدید دست و پا در آب و هوای سرد رنج می‌برند و متحمل تصلب شرایین و مشکلات گردش خون می‌شوند.

انگل

انگل‌هایی که در بدن شما زندگی می‌کنند، از تمام مواد مغذی بدن تغذیه می‌نمایند. بنابراین، فرد حتی پس از خوردن غذا دچار کاهش وزن و سوء تغذیه می‌شود. هنگامی که بدن شروع به از دست دادن مواد مغذی حیاتی می‌کند، احساس ضعف و سرما به انسان دست می‌دهد. بنابراین، چنانچه از سرمای دائمی دست و پا رنج می‌برید، بایستی به منظور بررسی وجود انگل در بدن تحت معاینه و آزمایش قرار گیرید.

پیشگیری و درمان سردی دست

درمان و پیشگیری سردی دست، پوشیدن دستکش و جوراب حتی به هنگام حضور در داخل خانه را شامل می‌شود. شما می‌توانید از راهنمایی‌های زیر جهت درمان سردی دست و جلوگیری از این بیماری کمک بگیرید.

• بایستی از خوردن کافئین خودداری کنید به این دلیل که موجب انقباض رگ‌های خونی می‌شود.
• نباید اشیاء سرد را به طور مستقیم لمس کرده و یا بردارید. جهت برداشتن اشیاء سرد از دستکش یا انبرک استفاده نمایید.
• از پوشیدن کفش‌ و پوتین‌های تنگ خودداری کنید، به این دلیل که ممکن است موجب ظاهر شدن علائم سردی پا گردد.
• لازم است که انگشتان دست خود را باز کرده و بازوهای خود را به حالت دورانی بزرگ بچرخانید. این امر به افزایش جریان خون به انگشتان‌تان کمک خواهد کرد. چنانچه دچار مشکلات کمر هستید از انجام این تمرین خودداری کنید.
• با تکان دادن مداوم انگشتان پا، آنها را گرم نگه دارید. تکان دادن انگشتان به افزایش جریان خون کمک می‌کند.
• به منظور جلوگیری از عوارض سردی دست و پا سیگار را ترک کنید.
• غذاهای ادویه‌دار که حاوی فلفل قرمز، زنجبیل، سیر و پیاز می‌باشند را مصرف نمایید. این غذاها به بهبود گردش خون و همچنین داشتن اثری آرامش بخش در عضلات کمک می‌کند.
• سیگار را ترک کنید. نیکوتین منجر به بوجود آمدن بسیاری از مشکلات گردش خون و مشکلات قلبی می‌شود که خود موجب سردی دست و پا می‌شوند.

بایستی این وضعیت را با جزئیات کامل با پزشک خود در میان گذارید. در اکثر اوقات این وضعیت به خودی خود از بین می‌رود.