مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

استرس بیماری است که به خاطر تنش و عوامل مرتبط دیگر ایجاد می‌شود. از آنجایی که استرس باعث ایجاد مشکلات ذهنی و جسمی متعددی می‌شود، انجام فعالیت‌های مدیریت استرس به صورت منظم به حفظ سلامت ذهنی و جسمی فرد کمک می‌کند. در ادامه‌ی مقاله به برخی فعالیت‌های مؤثر و مفید برای مدیریت استرس اشاره شده است.
وضعیت‌های استرس‌زای بسیاری در زندگی روزمره‌ی ما اتفاق می‌افتد و در چنین وضعیت‌هایی خونسرد بودن دشوار می‌شود. کار ، خانواده ، مسائل شخصی ، مسائل مالی و غیره جزء دلایل اصلی ایجاد استرس در نظر گرفته می‌شوند. استرس بیش از اندازه می‌تواند باعث ایجاد علایم جسمی و ذهنی متعددی شود مانند تحریک پذیری ، تپش قلب ، بی‌خوابی و غیره. استرس می‌تواند زندگی روزمره‌ی شما را مختل کند و سلامت جسمی و عاطفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که منجر به ایجاد مشکلات قلبی جدی می‌شود. در زیر به برخی فعالیت‌های مفید برای غلبه بر استرس اشاره شده است.
تمرین تنفس عمیق
تمرین‌های تنفس را می‌توان در هر زمان و مکانی انجام داد. شخص‌ دارای استرس دچار تفس نامنظم و تپش قلب می‌شود. پس، باید سعی کنید بر روی الگوی تنفس خود تمرکز کنید و نفس عمیق و منظم بکشید. تنفس عمیق یکی از بهترین روش‌ها برای رهایی از استرس است. هنگامی که فرد نفس عمیق می‌کشد، مقدار اکسیژن بیشتری وارد بدن می‌شود. این جریان اکسیژن به شل شدن عضلات در بدن ، خونسردی ذهن و فعال ماندن مغز کمک می‌کند و به موجب آن استرس را از بین می‌برد.
رژیم غذایی سالم
داشتن رژیم غذایی متعادل برای مدیریت استرس حیاتی است. یک رژیم غذایی سالم شامل همه‌ی مواد مغذی ضروری به مقدار مناسب می‌باشد. خوردن صبحانه‌ای خوب ، سالم و مغذی روش خوبی برای آغاز کردن یک روز خوب است و باعث بالا بودن سطح انرژی بدن در طول روز می‌شود. خوردن 5 وعده‌ی غذایی کوچک به جای 3 وعده‌ی غذایی بزرگ به پر انرژی بودن بدن کمک می‌کند. از مصرف کافئین که باعث تغییرات در خلق و خو می‌شود پرهیز کنید. برای رهایی از استرس چای ، قهوه ، شکلات و نوشابه را از رژیم غذایی خود حذف کنید.
انجام سرگرمی‌های مورد علاقه
انجام فعالیت‌های خلاقانه‌ای که از آن‌ها لذت می‌برید در اوقات فراغت می‌تواند به گونه‌ای مثبت سلامت روانشناختی و جسمی شما را تحت تأثیر قرار دهد. انجام این فعالیت‌ها باعث شادی و آرامش شما خواهد شد زیرا، آن‌ها فعالیت‌هایی هستند که از انجام آن‌ها لذت می‌برید. دنبال کردن سرگرمی که آن را دوست دارید باعث آرامش شما خواهد شد. هنگامی که فرد فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که آن‌ها را دوست دارد، انجام این کار باعث رهایی از استرس می‌شود.
داشتن روابط اجتماعی
تشکیل و حفظ روابط اجتماعی و داشتن سیستم حمایتی قوی به فرد در جلوگیری از ایجاد استرس و مدیریت آن کمک می‌کند. در تماس بودن با افراد دیگر و برقراری روابط اجتماعی با دوستان و اعضای خانواده برای رهایی از استرس از اهمیت بالایی برخوردار است. به اشتراک گذاشتن احساسات و عواطف با افراد نزدیک به اندازه‌ی صحبت کردن با یک متخصص می‌تواند مؤثر باشد.
مدیریت زمان
مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت استرس مدیریت کردن زمان است. برای انجام این کار، داشتن برنامه‌ریزی از قبل بسیار ضروری است. اولویت بندی کار‌ها و انجام آ‌ن‌ها به ترتیب اهمیت نیز مؤثر خواهد بود. سازگار شدن با زمان انجام کارها و به تعویق نیانداختن آن‌ها به مدیریت بهتر زمان کمک خواهد کرد.
بازی کردن
انجام بازی در محیط کار به صورت یک فعالیت گروهی مدیریت استرس به خوبی عمل می‌کند. البته اکثر سازمان‌ها طرح‌های مدیریت استرس دارند و به کارکنان خود اجازه می‌دهند از این طرح‌ها استفاده کنند. ولی این سخنرانی‌ها هرگز نمی‌تواند به اندازه‌ی بازی مؤثر باشد.
از استرس دوری کنید و شاد باشید
سلامت عاطفی شما می‌تواند سلامت جسمی شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد. پس، نگرش مثبتی در زندگی داشته باشید. نگران بودن درباره‌ی آینده را کنار بگذارید ، از زندگی لذت ببرید و شاد باشید. خندیدن داروی ضد استرس قوی است پس، سعی کنید با تماشای فلیم‌های کمدی و فعالیت‌های مشابه دیگر بخندید. موسیقی ابزار قدرتمندی برای مقابله با استرس است. هنگامی که احساس کردید استرس دارید، به موسیقی‌های مورد علاقه‌ی خود گوش دهید و ذهن خود را آرام کنید. مقداری از اوقات خود را با خانواده و دوستانتان سپری کنید زیرا، به مدیریت مؤثر استرس کمک می‌کند.