مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

بتا کاروتن به فور در گیاهان و میوه‌ها یافت می‌شود. بتا کاروتن برای بدن انسان مفید است زیرا، به ویتامین A تبدیل می‌شود. در ادامه‌ی مقاله‌ی زیر به اطلاعات بیشتری در این باره اشاره شده است.
بتا کاروتن یکی از مواد کاروتنوئید است که مسئول رنگدانه‌های قرمز – نارنجی رنگ در گیاهان می‌باشد. کاروتن یک ترکیب آلی بسیار مهم است زیرا، به فتوسنتز گیاهان کمک می‌کند.
کاروتن مسئول رنگ نارنجی بسیاری از سبزیجات مانند هویج ، پرتقال ، طالبی و بسیاری دیگر می‌باشد. کاروتن همچنین به رنگ قرمز – نارنجی در شاخ و برگ خشک درختان و به رنگ زرد در چربی شیر ، کره و زرده‌ی تخم مرغ وجود دارد. کاروتن متداول‌ترین شکل کاروتنوئیدهاست. انسان‌ها و حیوانات نمی‌توانند هیچ کدام از کاروتنوئیدها را تولید کنند. بتا کاروتن به شدت چربی دوست است.
فواید بتا کاروتن برای سلامتی
بتا کاروتن فعالیت‌های ویتامین A را از خود نشان می‌دهد. اگر چه کاروتنوئیدهایی مانند آلفا کاروتن‌ها ، کریپتوکسانتین و کاروتن‌های دیگر برای بدن انسان مهم است ولی بتا کاروتن فعال‌ترین کاروتنوئید است و به کاروتنوئیدهای پرو ویتامین A یا رتینول تبدیل می‌شود. ویتامین A ویتامینی محلول در چربی است و بدن انسان برای کارکرد عادی روزانه به حداقل 800 میکروگرم ویتامین A نیاز دارد. 12 میکروگرم بتا کاروتن برابر است با 1 میلی‌گرم ویتامین A. بتا کاروتن که پیش‌ساز ویتامین A نامیده می‌شود ترکیبی مهم در بسیاری از مکمل‌های مولتی ویتامین می‌باشد.
ارتباط میان سلولی
ارتباط ضعیف در داخل سلول‌ها می‌تواند دلیل پشت پرده‌ی رشد بیش از حد سلول‌ها باشد که در نهایت منجر به ایجاد سرطان می‌شود. این رادیکال‌های آزاد می‌تواند باعث آسیب دیدن سلول‌ها و همچنین افزایش علمکرد سیستم ایمنی بدن شود. بتا کاروتن به سبب دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی خود به جلوگیری از پیری و بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دیگری که ممکن است به خاطر ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن ایجاد شود کمک می‌کند.
پیش‌ساز ویتامین A
مصرف مواد غذایی حاوی بتا کاروتن به رفع کمبود ویتامین A کمک می‌کند. بتا کاروتن همچنین باعث سلامت غشای مخاطی ، موها و پوست می‌شود. از همه مهم‌تر، بتا کاروتن به مبارزه با تمامی مشکلات چشمی از جمله شب کوری ، کور رنگی و غیره می‌پردازد. ویتامین A در سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها نیز مؤثر است.
مفید برای تولید مثل
پژوهشگران مقدار زیادی بتا کاروتن در جسم زرد یک زن باردار یافته‌اند. مقدار بتا کاروتن در جسم زرد از هر اندام دیگری بیشتر است. اگر چه کارکردهای دقیق بتا کاروتن در طی دوران بارداری هنوز مشخص نیست ولی می‌توان گفت که برای زنان باردار مفید است و نقش حیاتی در ناباروری و کمک به تولید مثل ایفا می‌کند.
فواید دیگر
وجود مقادیر مناسب بتا کاروتن در بدن می‌تواند تأثیرات مثبتی در درمان و همچنین جلوگیری از ایجاد برخی بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین A و سیستم ایمنی ضعیف داشته باشد. وجود بتا کاروتن در برخی شرایط مانند اچ آی وی / ایدز ، تحلیل رفتن عضلات ، درد در قفسه‌ی سینه ، آب مروارید ، سرطان گردنه‌ی رحم ، سرطان پروستات ، سرطان پوست ، سرطان ریه ، ناباروری ، پوکی استخوان ، آرتروز و غیره مفید است. متوسط دوز روزانه‌ی توصیه شده‌ی بتا کاروتن 2 تا 7 میلی‌گرم است.
اقدامات احتیاطی در اینجا نیز باید صورت بگیرد تا مسمومیت ایجاد نشود. دریافت بیش از حد بتا کاروتن می‌تواند منجر به آسیب دیدن کبد ، ایجاد نقص‌های مادرزادی و سرطان ریه خصوصاً در افراد سیگاری شود.
بتا کاروتن به صورت مکمل‌های تغذیه‌ای مختلف در دسترس است. مواد غذایی حاوی بتا کاروتن عبارت است از هویج ، سیب‌زمینی شیرین ، شلغم ، اسفناج ، کلم سبز ، آویشن ، کدو تنبل ، گشنیز ، کلم بروکلی ، طالبی ، کاهو و غیره.