مترجم: سعید علیزاده

منبع: راسخون






 

برنامه های مراقبت پرستاری برای بیماران دیابتی باید با توجه به ماهیت وضعیت پزشکی بیمار بسیار دقیق باشد. این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا اصول اولیه این طرح مراقبت بهداشتی را فرا بگیرید.
این مساله را نمی‌توان انکار کرد که یک پرستار خوب به اندازه پزشک خوب اهمیت دارد و این مساله را به هیچ قیمتی نباید نادیده گرفت. اجازه دهید در مورد برخی از دستورالعملهای برنامه‌های مراقبت‌های پرستاری را بحث کنیم. دیابت معمولا دو نوع است: دیابت نوع اول یا دیابت وابسته به انسولین و دیابت نوع دوم یا دیابت مستقل از انسولین.

چگونه از یک بیمار دیابتی پرستاری کنیم:

تحت‌نظر قرار دادن بیمار

ظرف مدت هفت روز بعد از پذیرش توسط بیمارستان، همه بیماران باید آزمایش ادرار بدهند. در صورت مثبت بودن آزمایش، موارد مبتلا به دیابت باید به پزشکان ارشد یا پزشکان مربوطه ارجاع داده شوند.
نواحی که باید توسط پرستاران تحت نظارت قرار گیرند نظارت بر گلوکز با استفاده از نمایشگر قند خون، نظارت بر بالا یا پایین بودن فشار خون، مراقبت از پوست و پا و برنامه‌های رژیم غذایی بیمار می‌باشند.
اگر آزمایش ادرار شخص منفی بود ولی هنوز از دیگر نشانه های مربوط به دیابت بهبود نیافته، او مجددا باید بعد از چند روز یا چند هفته آزمایش شود.

برخورد با فشار خون بالا

هر بیماری دارای سابقه بیماری مختلفی است به‌طوری‌که فشار خون می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. اگر بیماری با فشار خون بالا دارای سابقه طولانی مصرف سیگار یا مواد مخدر باشد باید از آنها خواسته شود تا ترک کنند.
یک نفر می‌تواند به منظور ترک سیگار کمک های لازم را از مقامات بیمارستان بگیرد. فشار خون بیمار را به طور منظم به پزشک‌ها گزارش دهد.
هر بیمار هدفی را برای فشار خون تعیین کرده است. اگر فشار خون بیماری به حالت طبیعی رسیده باشد باید با پزشک معالج مشورت کند تا در برنامه مراقبت پرستاری وی تغییرات لازم صورت گیرد.

رژیم غذایی و دیابت

برنامه رژیم غذایی یک بیمار دیابتی باید به دقت تنظیم شود. پرستار باید نظارت کند تا بیمار فقط غذاهایی مصرف کند که به سرعت روند بهبود او کمک کرده باشد. خوراکی هایی مثل سیب زمینی، حبوبات و برنج قسمت مهمی از رژیم غذایی یک بیمار دیابتی هستند که باید مصرف شوند.
هر بیمار قبل از اینکه وارد رژیم غذایی جدید شود باید با متخصص تغذیه مشورت کند.
شاخص متابولیسم پایه برای هر بیمار باید به صورت ماهانه رد‌یابی شود و سابقه آن باید نگه‌داری شود تا به‌صورت منظم به آن رجوع شود.

مدیربت داروها

داروها باید مطابق توصیه پزشک و فقط توسط پرستاران به بیمار داده شود.
قبل از دادن دارو به بیمار پرستار باید محض احتیاط، داروها را بررسی کند تا داروی مناسب به بیمار داده شود.
دوز انسولین باید به دقت توسط پرستار بررسی شود. داروهای انسولین باید در یخچال نگه‌ داری شوند و بیست دقیقه قبل از ارایه به بیمار از یخچال بیرون آورده شوند.
پرستار باید مراقب باشد تا هر روز از یک نقطه دارو تزریق نکند. تزریق از نقاط مختلف، باعث قدرت جذب متفاوتی می‌شود. بهتر است نقطه تزریق گهگاهی عوض شود.
برای بیمارانی که مشکلاتی مثل خستگی مزمن بر اثر قند خون پایین دارند پرستار باید خود را برای موقعیت اورژانسی آماده کند که ممکن است بیمار علایم سرگیجه و خستگی شدید نشان دهد.
پرستار باید از مشکلات احتمالی که ممکن است بیمار دیابتی با آن مواجه شود، آگاه باشد.

سایر راهنمایی‌ها برای پرستاران

پرستار می‌تواند منبع اطلاعات خوبی برای بیمار و مراقبت از او باشد. پرستار می‌تواند فعالیت‌هایی که برای بیمار مفید است را به او توصیه کند. همانطور که می‌دانیم ورزش می‌تواند وضعیت نمودار فشار خون را بهبود بخشد، خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد و وضعیت روانی بیمار را هم تقویت کند.
مراقب باشند مشکلاتی مثل بی اختیاری و عفونت دستگاه تناسلی که عوارض را افزایش می‌دهند بر روی بیمار تاثیری نداشته باشند. همچنین مراقبت پرستاری دیابت بارداری باید به عنوان مسئله مهم جدی گرفته شود زیرا در طول دوران رشد جنین بر روی مادر تاثیر می‌گذارد. بیماران دچار دیابت بارداری باید به‌طور مداوم مورد سنجش قرار گیرند.
مراقبت خوب نیازمند برنامه ریزی و دقت در بررسی علایم بیمار است. نگرش جذاب و دوستانه با بیمار ضروری است، طوری که بیمار از نظر عاطفی حمایت شود و سریع سلامتی خود را باز‌یابد. برنامه های مراقبت پرستاری برای بیمار دیابتی به منظور رسیدن بیمار به سلامتی جامع است. هدف نهایی این است که بیمار دیابتی احساس کند تحت مراقبت و راهنمایی به بهبودی خواهد رسید و این مراقبت ها موثر است.