اسفناج، برگ سبزى كه به جهان هديه كرديم

هميشه مفيد و سودمند بودن يك ماده غذايى قرين با خوشمزه بودن آن نيست. از ميان تره بار، خوردن كاهو تقريبا براى بيشتر مردم خوشمزه تر است اما گاه برخى از سبزى ها مانند كنگر، ريواس، كلم و ... به مذاق بسيارى خوش نمى آيد و از آن جمله اسفناج ( در لفظ نياكان ما: اسفاناج و معادل انگليسى آن (اسپنياج) بد شانس اما بسيار سودمند و پرفايده.

اسفناج از جايى نيامده است

اين سبزى، گياه بومى ايران است و تقريبا از قرن نخست ميلادى، به طور طبيعى آن را به ديگر مردمان جهان هديه كرديم.
در مجموع هيچ فرقى نمى كند كه شما اسفناج محصول پاييزه را مصرف كنيد و يا بهاره آن را اما متخصصان به خوردن پاييزه آن كه اتفاقا اين نوع كاشت در كشورمان بيشتر مرسوم است اصرار دارند.
اسفناج چه دارد؟ اين سبزى از نظر حكيم هزار سال پيش كشورمان، كمى سرد و تر است و اكنون برخى بر اين باورند كه متعادل است. به عبارتى نه سرد است و نه گرم و بدين ترتيب بحث سرد مزاج بودن و گرم مزاج بودن در خوردن اين گياه تقريبا منتفى است و اين نخستين خاصيت اين سبزى است. اسفناج به داشتن آهن فراوان مشهور است و به كسانى كه مى خواهند وزن اضافه را كم كنند توصيه مى شود. اين گياه، كلسترول خون را پايين مى آورد و از ابتلا به سرطان جلوگيرى مى كند. اسفناج دافع تشنگى و عطش است و اصولا بدن را قليايى مى كند. بهترين دارو براى كسانى است كه مبتلا به كم خونى هستند. اسفناج به دليل دارا بودن كلروفيل عضلات روده را تخريب كرده و بدين ترتيب با مزاج سازگارتر است و مانند جارو روده بزرگ را تميز مى كند.
غذاهاى اسفناجى: عمومى ترين شكل خوردن اسفناج بدين قرار است: خورش آلو اسفناج، ماست و اسفناج(بورانى)، آش اسفناج، سالاد اسفناج، املت اسفناج.
موارد پخت اسفناج به عنوان دارو: اگر آش اسفناج را با آبليمو و سماق و يا آبغوره بخوريد، سردردهاى ناشى از اختلال كيسه صفرا را برطرف مى كند. چنان چه سرفه هاى خشك داريد، برگ اسفناج را با جو پوست كنده و روغن بادام بپزيد و بخوريد. به هنگام اختلال در دستگاه گوارش، خوردن آش اسفناج به همراه گشنيز توصيه طبيب خانگى است.
نكته: اسفناج به علت داشتن اگزالات براى بيماران مبتلا به ورم مفاصل و سنگ هاى كليه و مثانه به هيچ روى مناسب نيست.