نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک خیار سفت یا خیارشور کوچک

ابزار و لوازم مورد نیاز:

یک چاقوی پوست کنی برای خیارشورها، یک چاقوی 15 سانتیمتری برای خیار.

نکات و زمان بندی:

خیار شور‌ها را می‌توانید هنگامی که سرد هستند برش بدهید. اما خیار باید قبل از برش دادن دمایی معادل دمای اتاق پیدا کند تا ترک نخورد. بادبزن‌ها را می‌توانید از یک روز قبل درست کنید. برش‌ها را انجام بدهید و بعد داخل کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید. در زمان تزیین آن‌ها را به شکل باز درآورید. زمان برش 5 دقیقه.

موارد استفاده:

بادبزن‌های خیار تازه برای دیس‌ها تزیین مناسبی می‌باشند. بادبزن‌های خیارشور برای سینی گوشت سرد و تزیین بشقاب تک تک میهمان‌ها هنگامی که گوشت سرد سرو می‌شود مناسب است.
1- برای درست کردن بادبزن‌های خیارشور، آن را روی تخته برش بگذارید و سر و ته آن را ببرید. نوک چاقوی پوست کنی را در فاصله یک و نیم سانتی‌متری از انتهای ساقه بگذارید و داخل یک سمت خیارشور کنید. نوک چاقو را روی تخته برش پایین ببرید تا یک برش در طول آن طرف ایجاد شود. این برش باید به قدری باریک باشد که به آسانی خم شود. در مورد خیارشورهای کوچک این برش می‌تواند دو تا سه میلی متر ضخامت داشته باشد. برای ادامه کار برش‌هایی به موازات برش اول انجام دهید تا جایی که تمام عرض خیارشورتان برش داده شود. برای بادبزنی کردن آن‌ها نقطه شروع برش‌ها در نزدیکی ساقه را فشار دهید و با شست خود هنگامی که به خیارشور فشار می‌آورید طرف دیگر را کمی هل بدهید. این کار موجب باز شدن بادبزن آن می‌شود. اگر چنین نشد باید برش‌های خود را چک کنید. برش‌ها باید به طور کامل در طول خیارشور پایین رفته باشند تا انعطاف پذیری لازم برای بوجود آمدن یک بادبزن را فراهم کنند.
2- برای درست کردن بادبزن‌های خیاری باید لبه برش چاقوی 15 سانتی‌متری را در فاصله 7 تا 9 سانتی‌متری یک انتهای خیار بگذارید. تیغه را با زاویه 20 درجه نگه دارید و برش‌های خود را به شکلی انجام دهید که در نهایت ضخامت انتها بیش از یک سانتی متر نباشد. این برش‌ها مانند آنچه درباره خیارشور گفته شد با قرار دادن تیغه چاقو روی انتهای پهن به شکل بادبزنی باز می‌شوند. از یک خیار می‌توانید تا 4 بادبزن درست کنید.
3-شما می‌توانید با برش‌های مثلثی در سمت پوست خیار قبل از انجام برش‌های موازی، بادبزن‌های زیباتری درست کنید. برش‌های قاچ مانند را باریک و کم عمق انجام دهید. در ضمن توجه داشته باشید که آن‌ها را در عرض برش قاچ مانند در یک خط انجام داده باشید.
4- اگر بادبزن شما با فشار دادن انتهای پهن و به هم چسبیده خیار به آسانی باز نمی‌شود باید گوشت قسمت زیرین انتهای به هم چسبیده را اندکی بتراشید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم