نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک خیار سفت که دمایی معادل دمای اتاق داشته باشد.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

یک چاقوی 15 سانتی‌متری

نکات و زمان بندی:

خیارهای گلخانه‌ای متر از خیارهای معمولی تخم دارند و بادبزن‌های بهتری از آن‌ها ساخته می‌شود. شما می‌توانید این تزیین را از یک روز قبل انجام دهید. آن را به شکل بسته داخل یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.

موارد استفاده:

بادبزن‌های سه برشی برای تزیین بشقاب‌های میهمان‌ها وحاشیه دیس‌ها مناسب می‌باشند. بادبزن‌های 5، 7 یا 9 برشی را می‌توان برای تزیین بالا و پایین دیس مورد استفاده قرار داد.
1- خیار را از طول به دو نیمه ببرید.
2- یک نیمه را از قسمت برش خورده وصاف روی تخته‌ی برش بگذارید. چاقو را به شکلی قرار دهید که به صورت مورب روی عرض خیار قرار بگیرد و برش طولی معادل 7 سانتی متر داشته باشد. آن را ببرید و انتهای خیار را بردارید.
3- اکنون باید تعداد برش‌های فرد (3، 5، 7) به صورت موازی با برش مرحله‌ی 2 روی خیار بدهید بدون اینکه برش تا انتها انجام شود. برای انجام برش‌ها تیغه را به فاصله 1 سانتی متر از گوشه خیار و به طور موازی با برش مرحله‌ی 2 قرار بدهید به طوری که حدود 3 میلی متر ضخامت برش شما باشد. به آرامی با حرکت اره‌ای برش را تا رسیدن تیغه چاقو به تخته برش ادامه بدهید. برش را به تعداد دفعات مورد نظر خود تکرار کنید. آخرین برش باید به طور کامل خیار را ببرد در نتیجه بادبزن از بدنه اصلی خیار جدا می‌شود.
4- برش‌های دو سر بادبزن را از مرکز آن دور کنید. بعد برش‌ها را یکی در میان خم کنید (برش دوم، چهارم، ششم و)... به طوری که لبه برش در کنار نقطه شروع قرار بگیرد. خم کردن برش‌ها را با دقت کامل انجام دهید. اگر برش‌ها خیلی ضخیم باشند موقع خم کردن خواهند شکست. برای نرم کردن برش‌ها می‌توانید مقداری نمک روی آن‌ها بپاشید اما متوقف کردن روند نرم شدن کار سختی است و ممکن است در نهایت بادبزن شما به حدی نرم شود که صاف نایستد. راه حل بهتر این است که برش‌های بلند و باریک ببرید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم