نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک دسته تربچه قرمز که ریشه و ساقه آن سالم باشد.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

یک چاقوی پوست کنی و یک خلال چوبی

نکات و زمان بندی:

بریدن هر موش دو دقیقه وقت می‌برد. اگر یک روز قبل تربچه‌ها را درست می‌کنید باید گوش‌ها را همانطور که در مرحله 5 توضیح داده شده با خلال چوبی در جای خود محکم کنید.

موارد استفاده:

تزیینی خوب برای دیس پنیر. شما می‌توانید یک خانواده موش شامل پدر، مادر و فرزند درست کنید. این موش‌ها برای میهمانی‌ها بسیار جالب هستند.
1- ریشه تربچه دم موش خواهد شد به همین خاطر باید آن را سالم نگه دارید. معمولاً این ریشه شکلی خمیده دارند. اولین برش یک برش باریک در یک طرف تربچه است. سمتی که برش می‌دهید طرف مخالف انحنای طبیعی ریشه تربچه است. اکنون باید تربچه را روی این قسمت صاف بگذارید. ریشه آن را کمی خم کنید.
2- برای درست کردن بینی موش ابتدا ساقه‌ی تربچه را از حدود نیم سانتی‌متری تربچه ببرید، باقیمانده ساقه را به شکل بینی درآورید.
3- گوش‌ها دو برش گرد و بزرگ هستند که باید از تربچه دیگری بریده شوند. دایره‌هایی به قطر 2 تا 3 سانتی متر برای این کار مناسب می‌باشد.
4- هر گوش را باید در داخل شکافی که روی هر دو طرف تربچه و درست پشت بینی ایجاد کرده‌اید قرار داده شود. این شکاف‌ها باید نزدیک بالای تربچه و هم راستا با هم باشند اما نباید بخش بالایی آن‌ها به هم برسد. فاصله دو شکاف باید حدود 3 میلی متر از هم باشد. اگر شکاف‌ها خیلی به هم نزدیک باشند گوش‌ها روی یکدیگر قرار می‌گیرد. برای ایجاد کردن شکاف‌ها چاقو را به شکل مدادی در دست بگیرید و دو برش موازی با عمق 6 میلی متر ایجاد کنید. ضخامت برش‌ها باید در حدی باشد که بتواند گوش‌ها را محکم در داخل شکاف نگه دارد. با چاقوی خود می‌توانید قسمتی از هر برش را بیرون بیاورید تا گوش‌ها به راحتی در داخل شکاف‌ها جا بگیرند.
5- اگر گوش‌ها از این شکاف‌ها بیرون افتادند باید برش‌های ضخیم‌تری برای گوش ببرید. برای اینکه مطمئن شوید گوش‌ها برای مدت طولانی در شکاف باقی خواهند ماند می‌توانید از دو خلال باریک چوب برای وصل کردن آن‌ها استفاده کنید.
از انتهای هر خلال یک سانتیمتر جدا کنید. توجه داشته باشید که خلال‌ها به صورت مورب بریده شوند تا از هر دو سر آن بتوانید استفاده کنید. قسمت نازک‌تر خلال را داخل گوش فرو کنید و بعد برش گوش را داخل شکاف فشار بدهید به طوری که اول خلال وارد شکاف شود.
6- شما می‌توانید با تکه‌های ریزی از خلال چشم‌های موش را نیز درست در مقابل گوش‌ها روی تربچه قرار دهید.
7- با ریشه پیازچه یا تربچه‌های اضافی می‌توانید برای موش سبیل بگذارید. با استفاده از یک خلال چوبی سه سوراخ در هر دو طرف بینی موش ایجاد کنید. در هر سوراخ یک ریشه فرو کنید. طول سبیل‌ها بستگی به خودتان دارد. سبیلهای بلند ظاهر با نمکی به موش‌ها می‌دهد.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم