نویسنده: کبری قیصری




 

با قراردادن تزیین‌های هنرمندانه‌ای که با هندوانه درست می‌شود می‌توانید حسی از بهار یا تابستان را به میز غذای میهمانی‌هایی مانند عروسی، تولد، یا میهمانی عصرانه یا شام بدهید. مطمئن باشید که این تزیین‌ها نظر میهمانان را به خود جلب خواهند کرد. درست کردن هر یک از آن‌ها حدود سی دقیقه طول می‌کشد.

قفس پرنده هندوانه‌ای

مواد لازم:
یک هندوانه صاف و یکدست و در صورت امکان دراز و بیضی که دمایی معادل دمای اتاق داشته باشد.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتی متری، چاقوی بزرگ آشپزی، تراش پوست میوه‌جات، قیچی یا قیچی باغبانی، قاشق، سیخ‌های بامبو و سیخ فلزی یا تیشه یخ شکنی.

نکات و زمان بندی:

درست کردن قفس حدود 25 دقیقه طول می‌کشد. آن را یک روز قبل از میهمانی درست کنید. بعد در کیسه پلاستیک پیچیده ودر یخچال نگهداری کنید. اگر روی میله افقی آن یک پرنده آوازه خوان درست می‌کنید باید ابتدا دو خلال چوبی به جای پاهای پرنده داخل میله افقی قرار دهید و بعد میله را در جای خود روی هندوانه قرار بدهید.

موارد استفاده:

یک تزیین ایستا برای میهمانی‌ها، عروسی‌های فصل بهار و پیک نیک‌های تابستانی
1- از انتهای گنبدی شکل هندوانه به عنوان قفس استفاده کنید. از انتهای دیگر هندوانه یک برش بدهید تا بتوانید آن را صاف روی زمین بگذارید.
2- برش‌های مراحل 3 و 4 همگی در دو مرحله انجام می‌شوند.اولین مرحله شامل ایجاد طرح برش‌ها در عمق پوست است که نباید بیش از نیم سانتی متر عمق داشته باشد و برای آن از تکنیک ضربه‌ای مدادی بوسیله چاقوی پوست کنی استفاده می‌شود. در مرحله دوم باید برش‌ها را با چاقوی 15 سانتی‌متری عمیق کنید. اگر بخواهید بدون برش سطحی اولیه برش‌ها را به طور کامل انجام بدهید. هندوانه‌تان خواهد شکست.
3- جلوی قفس هیچ میله‌ای ندارد، بنابراین می‌توانید دو سوم فوقانی یک طرف هندوانه را بریده و بردارید.
4- با این کار نیمه‌ی پشتی هندوانه باقی می‌ماند و باید میله‌های عمودی شبیه به قفس روی آن درست کنید. این کار با کندن مثلث‌های طولی از هندوانه انجام می‌شود به طوری که میله‌هایی از هندوانه به جا بماند. نوک بالایی مثلث‌ها تقریباً دو سانتی متر از مرکز بالای هندوانه فاصله دارد. نباید نوک مثلث‌ها به هم برسند. بخش بالای هندوانه سالم و دست نخورده باقی می‌ماند و در واقع میله‌های قفس در این بخش به هم می‌پیوندند. مثلث‌هایی که عرض دو سانت و نیمی دارند در حقیقت اضلاعی عمودی و موازی نسبت به یکدیگر می‌باشند. میله‌های قفس هم باید عرض دو سانت و نیمی داشته باشند. تعداد میله‌ها بستگی به اندازه هندوانه دارد و حدود شش یا هفت میله خواهد شد. توجه داشته باشید که میله‌ها در هر طرف صاف و قوی باشند تا جایی که ممکن است با چاقوی خود داخل میله‌ها را تمیز کنید و فقط کمی از گوشت صورتی رنگ هندوانه را روی آن باقی بگذارید. برای خالی کردن بخش بالای قفس از هندوانه می‌توانید از قاشق استفاده کنید.
5- از یکی از برشهای عمودی برای درست کردن میله افقی قفس استفاده کنید. آن را به طول دو سانت ونیم بیش از فاصله دو طرف قفس در نیمه ارتفاع هندوانه ببرید. روی دو میله عمودی جلویی دو برش کوچک بدهید تا میله افقی به درستی در جای خود قرار گرفته و ثابت شود.
6- با تیشه یخ شکنی یا سیخ فلزی یک سوراخ در بیرون میله‌های عمودی جلویی در جایی که برش میله افقی داده شده است ایجاد کنید. حالا سیخ را به شکل طولی از میان میله افقی بگذرانید و یک سوراخ کامل بین آن بوجود بیاورید.
7- سیخ فلزی را بردارید سیخ چوبی را داخل سوراخ میله افقی قرار دهید. سیخ چوبی را از میان سوراخ برش‌های مخصوص میله افقی روی یک میله قفس عبور دهید. انتهای دیگر میله افقی را در جای خود بگذارید. حالا سیخ را از میله عمودی دوم عبور بدهید تا بخوبی میله افقی را حمایت کند. بخش‌های بیرون مانده سیخ را با قیچی یا قیچی باغبانی صاف کنید.
8- از ابزار تراش پوست استفاده کنید تا طرح‌های لوزی در سراسر پایین قفس ایجاد نمایید. میوه هندوانه بخش پایین قفس را خالی کنید و آن را با سالاد میوه‌ای که با برگ نعناع تزیین شده است پر کنید یا اینکه خانه پرنده را با جوانه‌های آلفا آلفا در زیر قفس درست کنید و چند انگور، خربزه توپی یا کامکاوات به جای تخم مرغ در آن بگذارید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم