نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک هندوانه بزرگ که دمایی معادل دمای اتاق داشته باشد و یک انتهای آن از طرف دیگرش بزرگتر باشد. یک گریپ فروت صورتی و چهار ته خیار.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

یک چاقوی پوست کنی، چاقوهای 15 سانتی‌متری و 20 سانتیمتری، تراش پوست میوه، خلال چوبی و یک قاشق

نکات و زمان بندی:

زمان درست کردن حدود بیست دقیقه طول می‌کشد. دسته را باید درست قبل از به نمایش گذاشتن تزیین در جای خود قرار دهید. شما می‌توانید یک فرشته کلمی بدون هاله و بال‌هایش درست کنید و در کالسکه قرار دهید.

موارد استفاده:

یک ظرف مناسب برای سالاد میوه در میهمانی اسم‌گذاری نوزاد یا جشن تولد.
1- هندوانه را به شکل عمودی روی میز قرار دهید با یک چاقوی بیست سانتی‌متری یک برش نیم سانتی‌متری روی آن بخشی از هندوانه که زیبایی کمتری دارد انجام دهید، بعد هندوانه را روی این قسمت به شکل افقی روی سطح بگذارید.
2- با چاقوی پوست کنی خراشی به شکل طرح رو به رو روی بخش فوقانی هندوانه ایجاد کنید. توجه داشته باشید که دسته باید در قسمت باریک‌تر هندوانه جای داده شود. با چاقوی 20 سانتیمتری خراش ایجاد شده را عمیق‌تر کنید. بخش داخل حاشیه را به قسمت‌های کوچکتر بریده و بیرون بیاورید.
3- اکنون یک برش L شکل در سمت باریک ایجاد کنید. همه گوشت داخل این بخش را تمیز کنید و فقط هاله‌ای از رنگ صورتی هندوانه روی آن نگه دارید. بخش میانی این قسمت را بیرون بیاورید تا دسته کالسکه درست شود.
4- با استفاده از چاقوی پوست کنی و برش داخل طرفین هندوانه و سایه بان، آن را خالی کنید. سپس گوشت داخل آن را با قاشق بیرون بیاورید. پنج سانتی متر از پایین هندوانه را دست نخورده نگه دارید. برش‌های V شکل یا موجی را روی لبه‌های سایه بان و طرفین ایجاد کنید اما بخش دسته را صاف ببرید.
5- چرخ‌ها: چهار برش عرضی روی گریپ فروت بدهید تا چرخ‌های کالسکه را درست کنید. هر چرخ را با نصف یک خلال که از بالای پوست گریپ فروت عبور می‌دهید به بدنه هندوانه وصل کنید. برای قالپاق‌ها نصف یک خلال چوبی را در مرکز گریپ فروت قرار دهید و یک سانتیمتر داخل هندوانه فرو ببرید. انتهای گوشتی ته خیار را روی بخش بیرون مانده خلال فرو کنید و آن را روی چرخ فشار دهید. به جای خیار می‌توانید از ته بریده شده لیمو، پرتقال یا تربچه قرمز استفاده کنید. برای قالپاق‌های مدل قدیمی فلیپر از طرح گل مانند تربچه قرمز استفاده کنید.
6- با داخل کردن سه خلال چوبی به صورت نیمه در داخل هندوانه در نزدیکی پوست آن دسته را وصل کنید. دسته را به بخش بیرون مانده خلال وارد کنید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم