نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک هندوانه بزرگ و بیضی شکل که دمایی معادل دمای اتاق داشته باشد. آلبالوهای ساقه دار در سرکه خوابانده، یک فلفل نارنجی یا زرد کوچک، 7 توت فرنگی، 7 کامکاوات، 7 انگور قرمز، 14 انگور سبز، دو برش آناناس به ضخامت یک سانتی متر، دو کیوی سفت، این تزیین چندان ارزان قیمت نیست.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوهای 15 سانتی‌متری و 20 سانتی متری. الگوی طاووس، نوار چسب، قاشق، خلال‌های چوبی و 7 سیخ چوبی.

نکات و زمان بندی:

طرح دادن به هندوانه و درست کردن سیخ‌های چوبی 45 دقیقه زمان می‌برد. هندوانه را می‌توانید سه روز قبل از میهمانی آماده کنید اما نباید سیخ‌ها را بیش از یکروز قبل درست کنید. سیخ‌ها را در یک سینی گذاشته و داخل کیسه پلاستیک درون یخچال بگذارید. توت فرنگی‌ها را درست قبل از به نمایش گذاشتن تزیین روی سیخ‌ها بگذارید. بعد از اینکه سیخ‌ها را روی هندوانه سوار کردید آلبالو‌ها ر ا در جای خود بگذارید.

موارد استفاده:

به عنوان بخش مرکزی میز میهمانی جشن تزیین بسیار زیبایی می‌باشد. حفره داخل هندوانه را با برگ‌های نعناع و باقیمانده دانه‌های انگور و آلبالو پر کنید. دور آن سالاد میوه یا سیخ‌های پر شده از میوه بگذارید.
1- با چاقوی بزرگتان ته هندوانه را ببرید. هندوانه را روی بخش بریده شده و صاف قرار دهید. الگوی طاووس را به نرم‌ترین بخش که رنگی یکنواخت داشته باشد بچسبانید به طوری که انتهای گردن 10 تا 12 سانتی متر بالاتر از ته هندوانه قرار گیرد. با نوک چاقوی پوست کنی طرح را روی سطح پوست خراش دهید.
2- هندوانه را بگردانید به طوری که سمت نوک پرنده دور از شما قرار گیرد. یک خلال چوبی به دو طرف بخشی که خراش بال‌ها را داده‌اید وارد کنید. این کار تعیین نقاطی را که در پشت هندوانه خراش می‌دهید آسانتر می‌کند. نقطه مرکزی بین خلال‌های چوبی را مشخص کنید. در نزدیکی بالای هندوانه و مستقیماً در بالای نقطه مرکزی قله بالایی را خراش بدهید و همانطور که در تصویر می‌بینید در هر طرف سه قله مشخص کنید و خراشیدن را به سمت پایین ادامه بدهید تا جایی که به خلال‌ها برسید. اگر قله‌ها برابر با هم نباشند اشکالی پیش نخواهد آمد. این طرح یک پرنده است نه یک کشتی به همین دلیل لزومی ندارد که دو طرف آن کاملاً متقارن باشند. الگو و سیخ‌های چوبی را بردارید.
3- با استفاده از حرکت اره‌ای ملایم چاقوی پوست کنی طرح خراش‌ها را عمیق‌تر کنید. نباید برش شما عمیق‌تر از دو سانت و نیم داخل هندوانه برود و چاقو را باید به شکلی در دست بگیرید که در تمام مدت کار نوک آن به سمت مرکز هندوانه قرار بگیرد. دوباره الگو را مرور کنید. برش را با چاقوی پوست کنی کاملاً عمیق کنید. اکنون برش‌هایتان را در هر جایی که ممکن است با چاقوی 15 سانتی‌متری عمیق‌تر نمایید. منطقه‌ی داخلی طرح را به بخش‌های کوچک ببرید و بیرون بیاورید. بخش داخلی هندوانه را به شکلی ببرید که دیواره‌های آن حداقل دو سانت و نیم ضخامت داشته باشد. داخل هندوانه را با استفاده از قاشق کاملاً خالی کنید و حدود هفت سانتیمتر از گوشت هندوانه را در ته آن دست نخورده بگذارید. گردن و نوک پرنده را به آرامی تمیز کنید.
4- چشم ها: با استفاده از آلبالوی در سرکه خوابانده و انتهای ساقه یک فلفل چشم‌ها را درست کنید. هر چشم را با استفاده از یک خلال نوک تیز در جای خود قرار دهید.
5- پرهای سر: سه ساقه آلبالو یا بیشتر را برای این کار استفاده کنید. میوه آن را بردارید و با ساقه خالی کار کنید. بخش ضخیم انتهای ساقه را بیرون بیاورید. بخش بالای سر پرنده را با یک خلال نوک تیز در سه جا یا بیشتر سوراخ کنید و بعد انتهای هر ساقه را داخل آن قرار دهید.
6- پرهای دم: میوه کیوی را به برش‌هایی به ضخامت 8 میلیمتر ببرید. برش‌های آناناس را به شکل قاچ‌هایی به ضخامت یک سانتی متر برش دهید. نوک هر مثلث را تمیز کنید. با کیوی شروع کنید. مانند شکل میوه‌ها را روی 7 سیخ قرار دهید. هر سیخ را با وارد کردن هر کدام به عمق دو سانتی در داخل هندوانه یا بیشتر در جای خود قرار دهید. آن‌ها را با زاویه تقریباً عمودی در جای خود قرار دهید. روی نوک هر سیخ یک توت فرنگی بگذارید.
7- اگر یک قاشق نوک تیز گرد یا یک تراش چوب U شکل دارید می‌توانید قبل از نصب کردن سیخ‌ها طرح پرهای طاووس را روی سینه پرنده درآورید. برای هر پر یک برش کوچک نسبتاً متقیم روی پوست بدهید بعد یک برش دیگر در فاصله یک سانتیمتری زیر آن ایجاد کنید. یک قاچ مثلثی بین دو برش بیرون بیاورید. می‌توانید با تراش پوست مرکبات یا زستر نیز طرح پر را روی بدن پرنده به وجود بیاورید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم