نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

یک خربزه، گرمک، یا طالبی بزرگ و سفت.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، قاشق سوپ خوری و الگوی ظرف میوه قو.

نکات و زمان بندی:

از الگو‌ها به عنوان راهنما استفاده کنید اما برای تزیین طرح‌ها آزاد هستید. تعداد برش‌های داده شده که نمای بال‌ها را نشان می‌دهد می‌تواند به میل شما کم یا زیاد شود. این ظرف را می‌توانید سه روز قبل آماده کنید. درست کردن آن به بیست دقیقه زمان نیاز دارد.

موارد استفاده:

ظرف را با شاتوت، توت فرنگی‌های کوچک یا توت قرمز پر کنید. این ظرف بسیار زیبا و خاص است. از این ظرف می‌توانید برای سرو کردن ماست عسلی در کنار سیخ‌های میوه، انگور یا توت فرنگی استفاده کنید.
1- یک برش کوچک روی انتهای پهن‌تر خربزه بدهید. خربزه را روی سطح بریده شده قرار دهید.
2- الگو را مانند تصویر روی خربزه نگه داشته یا بچسبانید. طرح الگو را روی خربزه خراش بدهید به طوری که پوست کاملاً خراشیده شود. الگو فقط بخش‌های گردن، سر و سمت راست قو می‌باشد. بعد از خراشیدن این بخش از طرح الگو را برعکس کنید و با قرار دادن گردن روی آن قسمت چپ را هم برش بزنید. بخش کناری الگوی سمت چپ خربزه را بدون در نظر گرفتن سر و بخش بالایی گردن برش بدهید (مگر اینکه بخواهید یک قوی دو سر داشته باشید).
3- الگو را بردارید. یک خلال چوبی را به انتهای خطوط خراشیده شده در دو طرف خربزه فرو کنید تا این نقاط مشخص شوند. اکنون سه یا تعداد بیشتری قله را در پشت خربزه ترسیم کنید. برای متعادل کردن طرح پشت قله‌ها بهتر است از وسط شروع کنید و به سمت عقب حرکت کنید تا به خلال‌های چوبی که در هر طرف قرار داده شده است برسید.
4- خلال‌های چوبی را بردارید. اکنون طرح خراشیده شده را عمیق‌تر و به سمت مرکز خربزه برش دهید. قطعات اضافی را به شکل برش‌های کوچک ببرید. تخم‌های خربزه را با یک قاشق بیرون بیاورید.
5- سر و گردن را تمیز کنید و به سمت زیر آن یک انحنای گرد بدهید. در ضمن بخش داخلی را از حدود یک سانتیمتری پوست ببرید به طوری که دیواره‌های داخلی صاف و به وضوح مشخص شده باشد. حالا گوشت اضافی زیر برش را با یک قاشق بیرون بیاورید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم