نویسنده: کبری قیصری




 

مواد لازم:

تخم مرغ‌های آب پز سفت. کله تخم مرغی: زیتون تازه، برش‌های کالباس، برگ پیازچه، تربچه قرمز و میخک، فلفل قرمز شیرین. خرگوش: 3 عدد میخک و یک تکه کوچک گل کلم. جوجه: 2 عدد میخک و 1 هویج 5 سانتی

ابزار و لوازم مورد نیاز:

یک چاقوی پوست کنی و چند خلال چوبی

نکات و زمان بندی:

شما می‌توانید تخم مرغ‌ها را چند روز قبل آب پز کنید اما تزیین آن‌ها باید در همان روز میهمانی انجام شود.

موارد استفاده:

جوجه و خرگوش تزیین مناسبی برای میهمانی عید می‌باشد. کله تخم مرغی می‌تواند برای تزیین دیس غذا مورد استفاده قرار گیرد یا اینکه در هر موقعی از سال برای تزیین دیس تخم مرغ استفاده شود.

کله تخم مرغی

1- یک برش باریک از عرض روی انتهای تخم مرغ بدهید و تخم مرغ را روی این سطح صاف قرار دهید. روی یک سوم بالایی تخم مرغ یک لبخند برش بدهید. لب بالایی با یک برش افقی درست می‌شود. لب زیری به سمت پشت و بالا زاویه دارد. قطعه بین دو برش را خارج کنید.
2- کلاه: نوک چاقو را در مرکز برش کالباس قرار دهید و آن را به سمت لبه ببرید یک انتهای برش را روی لبه دیگر بیاورید با این کار یک مخروط به شکل کلاه‌های شرقی شکل می‌گیرد. برای درست کردن کلاه مکزیکی لبه انتهای مخروط را مانند لبه کلاه به بالا برگردانید. شما می‌توانید انواع مختلفی از کلاه‌های سنتی را با شکل دادن به لبه کالباس درست کنید. با یک خلال چوبی شکل کلاه را ثابت نگه دارید.
3- لباس ها: کمربند، بند شلوار، دستمال یا دستمال گردن را می‌توانید با برگ‌های پیازچه که ده ثانیه در آب جوشانده شده باشد درست کنید یا اینکه نوارهایی از فلفل قرمز کنسروی را به این منظور به کار ببرید. کراوات، دکمه‌ها، دست و پای تخم مرغ همگی از زیتون تازه درست می‌شود. قطعه‌های کوچکی را می‌توانید به تخم مرغ‌ها بچسبانید. قطعات بزرگ باید با استفاده از خلال چوبی به تخم مرغ متصل شوند.

خرگوش

1-همانطور که در شکل دوم می‌بینید یک برش طولی به ضخامت نیم سانتیمتر روی یک طرف تخم مرغ بدهید. و تخم مرغ را روی طرف صاف آن روی سطح قرار دهید.
2- بخش بریده شده از زیر را به شکل طولی از وسط به دو نیم کنید. این دو تکه گوشهای خرگوش خواهد بود. یک خلال چوبی نصفه را در جایی که گوش‌های آن باید قرار گیرد داخل تخم مرغ فرو کنید. هر گوش را روی خلال چوبی فشار دهید.
3- برای چشم‌ها درست در جلوی هر گوش یک میخک کوچک داخل تخم مرغ فرو کنید. از میخک بزرگتر برای دماغ خرگوش در جلو استفاده کنید. یک خلال چوبی را داخل یک شاخه کوچک گل کلم فرو کنید و آن را به عنوان دم خرگوش در پشت تخم مرغ داخل کنید.

جوجه

1- مرحله یک خرگوش را انجام بدهید.
2- دو نوار باریک هویج از یک تکه هویج 5 سانتیمتری ببرید که ضخامت آن حدود سه میلیمتر باشد. این قطعات را به شکل تاج خروس در آورید. یک شکاف در بخش بالای انتهای باریک تخم مرغ ایجاد کنید و تاج خروس را داخل آن قرار دهید. یک سوراخ در مقابل انتهای باریک تخم مرغ ایجاد کنید و نوک جوجه را در آن قرار دهید. دو میخک کوچک برای چشم‌های جوجه استفاده کنید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم