نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

دو طالبی سفت، یک فلفل دلمه‌ای قرمز، یک کدو حلوایی، دو فلفل قرمز یا نارنج

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوهای پوست کنی، چاقوهای 15 و 20 سانتی متری، تراش پوست میوه، قاشق توپی هندوانه، خلال چوبی و شش سیخ چوبی

نکات و زمان بندی:

درست کردن خروس 30 دقیقه طول می‌کشد. و می‌توانید آن را تا سه روز نگهداری کنید.

موارد استفاده:

به عنوان تزیین میز در میهمانی‌هایی که تصویر پرنده در آن زیاد استفاده می‌شود.

1- بدن:

یک برش یک سانتی‌متری از سمتی از طالبی بدهید که زیبایی کمتری دارد. بعد بقیه طالبی را روی این برش قرار دهید.

2- سر:

یک طرف طالبی دوم را ببرید. این برش باید یک چهارم عرض تمام طالبی باشد. الگوی سر خروس را روی آن بگذارید. به طوری که نوک پرنده در نزدیکی لبه برش قرار گیرد. دور الگو خطی بکشید و سر را با چاقوی پوست کنی خود ببرید. بالای نوک را گرد کنید و اگر می‌خواهید آن را بیرون بیاورید. در غیر این صورت می‌توانید یک برش یک سانتی‌متری روی نوک فلفل قرمز بدهید. داخل آن را خالی کنید. روی فلفل یک برش بدهید تا شبیه به نوک پرنده شود. نوک فلفلی را با خلال چوبی روی نوکی که با طالبی بریده شده است محکم کنید.

3- چشم‌ها:

همانطور که در طرح طاووس گفته شد یک برش عرضی روی ساقه دو فلفل بدهید. این برش‌ها باید کمی گوشت دار باشد اما مهمتر آن است که پایه ساقه را شامل شود. چشم‌ها را با دو خلال نوک تیز در جای خود محکم کنید.

4- تاج و غبغب گوشتی:

ابتدا دو سیخ موازی و صاف 15 سانتی‌متری را در جلوی طالبی قرار دهید. سر را به سمت پایین روی سیخ‌ها وارد کنید. اکنون برشی روی یک سمت فلفل دلمه‌ای بدهید. سعی کنید برش را در نزدیکی ساقه انجام بدهید به طوری که بالای برش گرد باشد. این برش را پشت بالای سر خروس نگه دارید به طوری که دو سانتیمتر یا بیشتر آن قابل رویت باشد. خط بالای سر را روی این برش خراش بدهید. اکنون بخش بالایی برش را از محل خراش ببرید. تاج خروس به این شکل آماده شده است. یک خلال چوبی را به شکل مورب از نیمه ببرید. نیمه‌های خلال را در داخل تاج فرو کنید و بعد تاج را روی سر فشار دهید. اگر می‌خواهید با بقیه فلفل دو برش به شکل بدنه گیتار ببرید به طوری که هر کدام طول و عرضی حدود دو سانتیمتر داشته باشد. انتهای گرد خلال‌های چوبی را داخل بخش گوشتی گیتار‌ها فرو کنید. بعد هر دو غبغب گوشتی را درست در زیر نوک در دو طرف سر وصل کنید.

5- پرهای دم:

یک کدو را از وسط نصف کنید. بقیه نیمه طالبی را که سر را از آن بریده‌اید را نیز نصف کنید. تخم‌های کدو و طالبی را با یک قاشق یا قاشق توپی هندوانه بیرون بیاورید. کدو را هفت تا هشت برش بدهید به طوری که هر برش در ساقه یک سانتیمتر عرض داشته باشد و سر دیگر آن نوک تیز باشد. برش‌ها را به شکل قاچ و برش‌های نوک تیز ببرید. یک خلال چوبی کامل را در انتهای پهن هر برش قرار دهید و همان طور که در شکل می‌بینید آن‌ها را در سه ردیف پنج پری پشت بدن پرنده قرار بدهید.

6- بال‌های کناری:

دو برش کامل سطحی از بقیه کدو بدهید. با تراش پوست طرحی از پر‌ها را روی پوست هر برش ایجاد کنید. هر دو برش را با استفاده از قاشق توپی هندوانه با حرکت خراش خالی کنید. دو خلال چوبی در هر برش بگذارید و آن‌ها را به طرف بدن پرنده فشار دهید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.