كتاب شناسي احكام قرآن (بر اساس ترتيب قرن) (3)


 

نويسنده: محمدعلي هاشم زاده
 

قرن نهم
 

58. تيسير البيان في احكام القرآن، محمد بن علي بن عبداللّه الخطيب نورالدين بن علي الموزعي (م: 825) سني. تاريخ كتابت آن 808 و جلد اوّل خطي آن در بصره، و 500 صفحه است.(588/2/4) 59. كنزالعرفان في فقه القرآن، فاضل مقداد بن عبداللّه السيوري الاسدي الحلي (م: 826) شيعه. تهران: مكتبة المرتضويه، 1343. r 60. الثمرات اليانعة و الاحكام الواضحة القاطعة، يوسف بن احمد بن محمد نجم الدّين الثلائي اليماني (م: 832) سنّي. (مخطوط در 3 مجلد) (شافي العليل 11/1) 61. آيات الاحكام ، ناصربن احمد بن عبداللّه ابن متوج البحراني، شيعه. (سيد حسن صدر گويد: در كتابخانه هاي نجف آن را ديده است.) (42/1/1) 62. آيات الاحكام ، احمد المهدي لدين الله بن يحيي الحسني اليماني الصنعائي (م: 840) زيدي. ( 10/6) 63. حصرآيات الاحكام الشرعيه، محمد بن ابراهيم بن علي (775- 840) زيدي. (نسخه اي از آن به شماره 698 دركتابخانه جامع كبير صنعا موجود است.) (524/4/3) 64. احكام القرآن، احمد بن علي معروف به ابن حجر عسقلاني (773-852) شافعي. (12/6) 65. آيات الاحكام، ناصربن جمال الدين (م: حدود 860) شيعه. (محتمل است همان شماره 62 باشد.) 66. شافي (شفاء) العليل في شرح (تفسير) الخمسمأة آية من التنزيل(تفسيرآيات الاحكام يا شرح آيات الاحكام الفارقة بين الحلال و الحرام)، عبداللّه بن محمد النجري اليماني(825-877) زيدي.
صنعا، يمن: مكتبة الجيل الجديد،بيروت: مؤسسة الكتب الثقافيه، اول، 1406. 67. معارج السؤول و مدارج المأمول في تفسير آيات الاحكام (تفسير اللباب و تفسير معارج السؤول هردو يكي است)، كمال الدين حسن بن شمس الدّين محمد الاسترآبادي (م: حدود 900) تأليف سنه 891، شيعه. (42/1/1)

قرن دهم
 

68. آيات الاحكام، شرف الدين علي بن محمد شهفتيكي (شيفنكي ـ شهفينكي) مشهدي (م: 907) شيعه. (42/1/1) 69. الاكليل في استنباط التنزيل، عبدالرحمن جلال الدين السيوطي (849-911) شافعي. بيروت: دارالكتب العلميه، دوّم، 1405، تحقيق از سيف الدّين عبدالقادر الكاتب. 70. معدن العرفان في فقه مجمع البيان لعلوم القرآن، ابراهيم بن حسن الدراق (اوائل قرن 10) شيعه. نسخه خطي آن در دانشگاه لس آنجلس آمريكا و كتابخانه مركزي دانشگاه تهران موجود است.(723/1/9) 71. شرح آيـات الاحكام، محمدبن يحيي صعدي يماني (957) زيدي. (10/6) 72. تفسير شاهي اوآيات الاحكام، سيداميرابوالفتح بن اميرحسيني شريفي جرجاني (م: 976 يا 986)، شيعه. تهران: انتشارات نويد 1362، مصحح و معلق، ميرزا ولي اللّه اشراقي سرابي. 73. آيات الاحكام، محمد بن حسن طبسي، شيعه. به نقل از مقدس اردبيلي در زبدة البيان. در كتابخانه آستان قدس رضوي موجود است.(43/1/1) 74. زبدة البيان في شرح آيات الاحكام (احكام القرآن ـ تفسير آيات الاحكام)، احمد بن محمد معروف به مقدس اردبيلي (م: 993) شيعه. تهران: مكتبة المرتضويه، تحقيق از محمدباقر بهبودي.

قرن يازدهم
 

75. آيات الاحكام، محمد (محمود) بن علي حسيني المرعشي (م: 900 به بعد) شيعه. (درزمان حكومت شاه طهماسب اول صفوي) (9/6) 76. انوار القرآن في احكام القرآن، محمد كافي بن حسن بسندي (بوسنوي) اقحصاري (م: 1025) حنفي. (11/6) 77. مسالك الافهام الي آيات الاحكام، فاضل جواد كاظمي (م: قرن 11) شيعه. تهران: مكتبة المرتضوية، تصحيح از محمد باقر بهبودي، تحقيق از محمد باقر شريف زاده. 78. (تفسير)آيات الاحكام، محمد بن علي بن ابراهيم استرآبادي معروف به ميرزا محمد (م:1026 يا 1028)، شيعه. تهران: مكتبة المعراجي. در امل الآمل و لؤلؤة البحرين با عنوان شرح آيات الاحكام نام برده شده. 79. (تفسير) آيات الاحكام، رفيع الدين محمد حسيني مرعشي (م: 1034) شيعه. محتمل است همان شماره 76 باشد. (6/9) 80. تفسير قطب شاهي في شرح آيات الاحكام، محمد يزدي معروف به شاه قاضي (م: 1040) شيعه. تأليف در سال 1021، (9/6) 81. تفسير شاهي، عبد المحمدبن سلطان علي بن فتح الله بدخشي، تأليف در 1057. نذير احمد در مجله انجمن آسيايي بنگال صفحه 222، شماره 8 ، جلد 15، سال 1918 از آن ياد كرده است.) 82. منتهي المرام في شرح آيات الاحكام، محمد بن الحسين الامام القاسم الحسني (م: 1067) سني. دار اليمنية، دوّم، 1406. r 83. فتح ابواب الجنان في تفسير آيات الاحكام ، محمد بن حسين عاملي (م: حدود 1080) (9/6) 84. آيات الاحكام الفقهية (فارسي)، مولي ملك علي توني، تاريخ كتابت 1098 يا 1068، شيعه. در خزانه رضوي موجود است. (42/1/1) 85. مفاتيح الاحكام في شرح آيات الاحكام القرآنية، محمد سعيد بن سراج الدين طباطبائي قهپائي ( م: 1092) شيعه. اين كتاب، شرح زبدة البيان مقدس اردبيلي است.(سال 1092 شايد سال تأليف باشد.)(129/2/5)

قرن دوازدهم
 

86. احكام القرآن، آقاحسين خوانسـاري (م: 1100) شيعه. (24/1/7) 87. انوار القرآن في احكام (آيات) القرآن، محمد شمس الدين ابوبكر هروي بخاري (م: 1109) حنفي. (11/6) 88. حواشي زبدة البيان، سيدنعمت الله موسوي جزائري (1050 - 1112) شيعه. (545/4/3) 89. احكام القرآن، شيخ جعفر القاضي (م: 1115) ،شيعه. 90. احكام القرآن، سليمان بن عبداللّه البحراني (م:1122) شيعه. ( 25/1/7) 91. حاشية علي زبدة البيان في تفسير أحكام القرآن، ميرزا محمد تنكابني معروف به سراب تنكابني (1040-1124) شيعه. از مخطوطات كتابخانه آيت الله مرعشي نجفي شماره4932. (546/4/3) 92. احكام القرآن، اسماعيل حقي بروسوي (م: 1127) حنفي، صاحب تفسير روح البيان. (6/11) 93. التفسيرات الأحمدية في بيان الأحكام الشرعية، احمد بن سعيد ملاجيحون جونفوري (1047-1130) شيعه. بمبئي: مطعبة الكريميه، 1327، باحواشي مولي رحيم بخش. 94. أحكام القرآن، ميرمحمد صالح بن عبد الواسع خاتون آبادي (م: 1130) شيعه. (24/1/7) 95. اساس سلطان المؤمنين باقتباس علوم الدين عن النبراس المعجز المبين في تفسير الآيات التي هي الأحكام الأصلية والفرعية، سيد محمد حيدر (بن) علي الموسوي العاملي المكي (م : 1139) شيعه. (9/6) 96. تحصيل الاطمينان في شرح زبدة البيان في تفسير آيات الأحكام من القرآن، ميرمحمدابراهيم القزويني معروف به مير ابراهيما (1069-1149) شيعه. ناتمام. (641/9و758) 97. قلائد الدرر في بيان آيات الأحكام بالأثر، احمدبن اسماعيل الجزائري النجفي (م : 1150) شيعه. نجف: مطبعة الآداب ـ مكتبة النجاح در3جلد. دريك جلد نيز به چاپ رسيده است. 98. آيات الأحكام، سيدحسين بن الميرابراهيم الحسيني القزويني (احتمالاً قرن12) شيعه. (24/1/7) 99. آيات الأحكام،سيد شمس الدين محمدالحسيني المرعشي (م:1181) شيعه. 100ـ 101. مدارك الأحكام (انوارالقرآن)، عبدالله بلخي (م: 1189) حنفي. 102. آيات الأحكام، مولي محمد كاظم طبرسي (م:1190) شيعه. (25/1/7)

قرن سيزدهم
 

103. نمط الدرر، محمدبن الحسن الخراساني (م:1200) شيعه. (25/1/7) 104. آيات الأحكام، سيد محمد ابراهيم الحسيني المرعشي (م:1240) شيعه. (7/1/25) 105. تقريب الأفهام في تفسير آيات الأحكام، سيد محمد علي قلي بن محمد حسين الموسوي النيشابوري الكنتوري الهندي (م:1260) شيعه. (366/4/1) 106. دلائل المرام في تفسير آيات الأحكام، محمد بن جعفربن سيف الدين استرآبادي معروف به شريعتمدار، صاحب كتاب آب حيات (م:1263) شيعه. ناتمام. (252/8/1) 107. آي أحكام القرآن (كتاب أحكام القرآن)، عبدالله ابو محمد الحسيني الهندي (م:1270) حنفي. (11/6) 108. الوجيز في تفسير آيات الأحكام، عبد الحسين بن ابراهيم المخزومي (م:1279) شيعه. در معجم المفسرين نويهض،1279 تاريخ تولد ذكر شده و وفات نامعلوم است. (11/6)
منبع:پژوهش هاي قرآني