نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

روح کلمی: نیمه سر یک کلم بنفش، دو میخک. دیو سبز: یک فلفل دلمه‌ای سبز مربع شکل بزرگ، دو فلفل قرمز کوچک و دو برش هویج. دیو چرخان. سر یک آناناس کوچک ودو تربچه قرمز.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتیمتری، برس شیرینی پزی و خلال چوبی.

نکات و زمان بندی:

یک کلم بنفش بخرید که مغز و شاخه‌های آن شبیه به روحی باشد که دستهایش را بالا گرفته است. فلفل دلمه‌ای باید ته صاف داشته باشد تا وقتی آن را نصف می‌کنید هر نیمه آن به تنهایی صاف روی زمین قرار بگیرد. سر آناناسی را انتخاب کنید که خوشه‌ای پر از برگ‌های کوتاه داشته باشد و برگ‌های وسط آن قوی بوده و به سمت بیرون آمده باشد. هر طرح را در چند دقیقه می‌توانید درست کنید و برای سه روز نگهداری نمایید.

موارد استفاده:

تزیین میز و دیس‌های غذا این طرح‌ها کوچک و ارزان قیمت هستند. اگر آن‌ها را نزدیک هم به نمایش بگذارید حس بسیار قوی را به بیننده القا می‌کنند.

1- روح کلم بنفش:

یک برش کامل به ضخامت یک سانتی متر در سمت صاف نیمه بدهید. برگ‌های کوچکتر و بیرونی را از این برش بردارید. برگ‌هایی را که مرکز کلم را در بر گرفته‌اند بیرون نیاورید. این برگ‌ها سر روح را خواهند ساخت. بقیه برگ‌های ساقه را به جز دو بازو خارج کنید. با یک خلال چوبی دو سوراخ چشم روی بالای مرکز اصلی قرار دهید و یک سوراخ بیضی برای دهان آن ببرید. سوراخ‌های چشم‌ها را با دو میخک پر کنید یا خالی بگذارید، روح را روی یک خلال چوبی قرار دهید و از بقیه کلم به عنوان پایه آن استفاده کنید.

2- دیو فلفل دلمه‌ای:

فلفل دلمه‌ای را از ساقه به دو نیم کنید و تیغه چاقو را در جایی قرار دهید که از میان دو شیار عمودی بیرونی فلفل بگذرد. برش‌های گردی را از هویج برای چشم‌ها ببرید. در هر طرف ساقه تخم‌های فلفل یک چشم بگذارید. خلال‌های چوبی را داخل ساقه فلفل‌ها قرار دهید و مانند عکس آن‌ها را در بالای فلفل دلمه‌ای فرو کنید. کارتان آماده است.

3- دیو چرخان:

به برگ‌های بالای آناناس نگاه کنید. ببینید که کدام برگ‌های صاف داخلی نوک بلند و تیز می‌باشند. آن‌ها را در جای خود نگه دارید و چند ردیف از برگ‌های اطراف آن را بیرون بیاورید. انتهای ساقه دو تربچه قرمز کوچک را ببرید تا سفیدی چشم‌ها باشند. چشم‌ها را داخل بخش بالایی آناناس قرار دهید به طوری که در هر طرف نوک یک چشم قرار گیرد.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.