نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

یک کدو به قطر دو و نیم سانتیمتر و طول 12 سانتیمتر، دو موز، یک کیوی سفت، دو پیازچه با ساقه سفید رنگ گرد شده، یک شلغم کوچک یا پیاز بزرگ، دو میخک، یک فلفل درشت یا یک فلفل دلمه‌ای سبز کوچک، سریک گل کلم، پودر شکر و آبلیمو.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

چاقوی پوست کنی، چاقوی 15 سانتی متری، 4 سیخ چوبی به طول 25 سانتیمتر، خلال چوبی و کمی آب جوش

نکات و زمان بندی:

درست کردن این مجسمه حدود 30 دقیقه طول می‌کشد. باید فلفلی را برای این طرح بخرید که برای طرح کلاه روی شغلم مناسب باشد. پوست موز در سمت گوشتی آن قهوه‌ای می‌شود برای جلوگیری از این تغییر رنگ به آن‌ها آبلیمو بزنید. این شیطونک سه روز دوام می‌آورد. بعد از یک روز باید پوست موز‌ها را عوض کنید.

موارد استفاده:

تزیینی برای میز میهمانی‌های اسکی و تعطیلات
1- کمربند، شال گردن و پا بندها: برگ‌های پیازچه را به مدت ده ثانیه داخل آب جوش بگذارید. بعد آن‌ها را از هم جدا کرده و بگذارید سرد شوند.
2- چشم‌ها، بینی و دهان: از باریکه ساقه کدو برای بینی استفاده کنید. میخک‌ها را به جای چشم‌ها بگذارید هر چند که به جای میخک می‌توانید از یک برش ضربدری از ریشه چند تربچه قرمز استفاده کنید. آن‌ها بیشتر شبیه به عینک اسکی می‌باشند. برای دهان یک قاچ باریک از تربچه قرمز ببرید و آن را درست زیربینی قرار بدهید.
3- پاها: هر دو انتهای کدو را ببرید وطول آن را به 14 سانتی متر برسانید. بخشی از آن را از وسط به دو نیم کنید و یک برش مرکزی طولی در سه چهارم پایینی آن بدهید. پا‌ها را کمی از هم باز کنید. یک سیخ چوبی از میان هر پا رد کنید تا هر کدام دو سانتیمتر از انتهای بالایی بیرون بیاید.
4- تنه: دو سر کیوی را ببرید به طوری که ته آن هم اندازه بالای کدو شود و بالای آن هم با ته سر شلغمی یک اندازه باشد. تنه کیوی را روی پاهای کدویی فشار دهید.
5- شلغم را تا اندازه مناسب کوچک کنید یا از یک پیاز مرواریدی درشت به جای آن استفاده کنید. یک انتهای آن را ببرید به طوری که صاف روی بالا تنه کیوی قرار بگیرد. قبل از چسباندن سر چشم ها، بینی، دهان و مو‌ها را بچسبانید. تصمیم بگیرید که از کدام قاچ برای دهان استفاده خواهید کرد و یک حفره قاچ مانند روی شلغم ایجاد کنید تا بتوانید دهان مورد نظرتان را در آن قرار دهید. از ریشه پیازچه برای مو استفاده کنید. با استفاده از خلال‌های چوبی آن‌ها را با زاویه‌ای بچسبانید که مانند حالت باد زده به مو‌ها جلوه کند. یک خلال چوبی کوچک نوک تیز داخل حفره قاچ مانند شلغم بگذارید و دهان را روی آن فشار بدهید. سر آماده شده را با خلال چوبی در جای خود قرار دهید.
6- دست ها: با استفاده از پیازی که مو‌ها را با آن درست کرده‌اید دست‌ها را شکل بدهید. سر سفید آن‌ها را به طول پنج سانتیمتر ببرید. یک گوشه سر سفید آن را ببرید تا با شانه‌های میوه کیوی تناسب پیدا کند. یک قاچ V شکل دو سانتیمتری روی طول پیازچه‌ها بدهید تا بتوانید دست‌ها را خم کنید. یک سیخ 25 سانتیمتری از انتهای صاف هر پیازچه رد کنید تا چوب دستی‌های اسکی باشند. دست‌ها را با خلال‌های چوبی نوک تیز روی بدن وصل کنید.
7- برای سوار کردن شیطونک روی چوب اسکی‌ها ابتدا ته گل کلم را ببرید و برگ‌های سبز آن را بیرون بیاورید. این گلم کلم حالت یک تپه برفی را دارد. برای اسکی‌ها دو برش طولی از پوست موز را بردارید به طوری که مقدار کمی از ساقه روی آن باشد. انتهای ساقه‌ها را تیز کنید. سمت پوستی اسکی‌ها را روی گل کلم بگذارید و ته بیرون مانده سیخ‌ها را روی وسط اسکی‌ها و داخل گل کلم فرو کنید. مجسمه را با عبور دادن دو چوب دستی اسکی در داخل گل کلم و پیازچه دست‌ها محکم‌تر کنید. اگر اسکی‌ها رو به پایین می‌افتند با قرار دادن دو خلال چوبی در زیر آن‌ها و به موازات انتهای موز‌ها آن‌ها را صاف نگه دارید.
8- یک خلال چوبی را کمی داخل بالای سر فرو کنید. داخل فلفل را خالی کنید. کلاه فلفلی را روی سر بگذارید به طوری که روی خلال چوبی قرار گیرد. برای نمایش بهتر روی شیطونک خود کمی خاک قند بریزید تا نمای برفی داشته باشد.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.