نویسنده: کبری قیصری





 

مواد لازم:

سه شلغم گرد، به اندازه‌های کوچک، متوسط و بزرگ، یک دسته چغندر برگی قرمز، سه ذغال اخته، یک برش هویج به طول دو سانتیمتر، یک فلفل درشت یا فلفل دلمه‌ای سبز کوچک، یک نارنگی با ساقه بلند، یک پیازچه و دومیخک.

ابزار و لوازم مورد نیاز:

پوست کن سبزیجات، چاقوی پوست کنی، خلال‌های چوبی و آب جوش

نکات و زمان بندی:

بریدن و سر هم کردن قطعات این مجسمه 15 دقیقه طول می‌کشد. آدم برفی را می‌توانید تا پنج روز نگهداری کنید اما دستهای آن بعد از چهار ساعت نمایش به سمت پایین می‌افتند. برای دوره نمایش بیش از چهار ساعت دست‌های اضافی آماده کنید. فلفل برای کلاه استفاده می‌شود. ساقه آن باید به اندازه کافی پهن باشد تا مناسب قرار گرفتن بر بالای شلغم کوچک (سر آدم برفی) باشد.

موارد استفاده:

تزیین میز برای میهمانی‌های اسکی یا جشن‌های تعطیلات زمستانی
1- شلغم‌ها را پوست بکنید. سعی کنید یک نوار ممتد از انتهای ارغوانی رنگ آن بکنید. از پوست کنده شده می‌توانید به عنوان یک شال گردن استفاده کنید.
2- سر و ته شلغم‌ها را صاف ببرید تا بتوانید آن‌ها را صاف روی هم بگذارید. از پایین به بالا ابتدا شلغم بزرگ بعد شلغم متوسط و در آخر شلغم کوچک را روی هم قرار دهید. از دو خلال چوبی بین دو شلغم استفاده کنید تا آن‌ها را به هم بچسبانید.
3- زغال اخته‌ها را از وسط به دو نیم کنید. پنج یا شش خلال چوبی نوک تیز را در یک خط عمودی روی دو شلغم پایینی قرار بدهید. سمت صاف زغال اخته‌ها را روی نوک تیز خلال‌ها فشار دهید تا مثل دکمه لباس جلوه کنند.
4- از میخک‌ها برای چشم‌ها استفاده کنید و به جای دهان نیز چند میخک را به صورت لبخند روی صورت کنار هم بگذارید (میخک‌ها می‌توانند رنگ شلغم را تغییر بدهند). آن‌ها را در مدت نگهداری از روی شلغم‌ها بردارید. هویج را به شکل یک برش باریک برای بینی برش بدهید و با یک خلال چوبی آن را وصل کنید.
5- داخل فلفل درشت یا فلفل دلمه‌ای را خالی کنید. یک خلال چوبی کوتاه را روی سر بگذارید بعد کلاه فلفلی را روی آن قرار بدهید. برای اینکه آدم برفی شما مشابه تصویر شود ساقه سر نارنگی را ببرید و به جای فلفل از آن برای کلاه آدم برفی استفاده نمایید.
6- در صورت تمایل برگ‌های پیازچه را در داخل آب جوش بیندازید تا برای بند کلاه، کمربند یا شال گردن از آن استفاده کنید. نوار ارغوانی شلغم را که در مرحله یک از روی شلغم‌ها بریدید امتحان کنید. برای اینکه طرح‌تان دقیقاً مانند تصویر شود یک نوار دراز از تکه باقیمانده نارنگی را با تراش پوست مرکبات ببرید.
7- دست‌ها ساقه برگ‌های چغندر قرمز می‌باشند. برگ‌های سبز آن را بکنید. سعی کنید ساقه مورد نظر فقط چند شاخه داشته باشد. ته هر دست باید نیم سانتیمتر عرض داشته باشد. دست‌ها را روی خلال چوبی نوک تیز سوار کنید و با زاویه رو به بالا آن‌ها را روی شانه‌ها قرار بدهید. دو دست اضافی نیز آماده بکنید تا در صورت نمایش طولانی مدت آدم برفی دست‌های آنرا عوض کنید. همه دست‌ها را به طور جداگانه در میان یک دستمال حوله‌ای مرطوب داخل کیسه پلاستیک بگذارید. دست‌ها را قبل از نمایش طرح بر روی میز به آن وصل کنید.
منبع مقاله :
قیصری، کبری؛ (1394)، هنر سفره آرایی و تزیین مواد غذایی، تهران: نشر معیار علم، چاپ هشتم.