مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

دلفین‌ها به طور گسترده به خاطر سطح هوشی بالای خود مشهور و شناخته شده هستند و این امر تنها به ایجاد یک ارتباط قوی‌تر با بشر کمک می‌کند. در حدود چهل گونه‌ دلفین در کل دنیا وجود دارند. طبیعت دوستانه‌ی آنها احتمالاً چیزی است که این مخلوقات را محبوب تمام بشر ساخته است. دانشمندان تمام مرزها را پشت سر گذاشته‌اند تا دلفین‌ها را در حیات وحش همانند آنهایی که در قفس تولید مثل می‌کنند را مورد مطالعه قرار دهند.
این مطالعات به انسان‌ها کمک می‌کنند تا سطح هوشی دلفین‌ها را تا حدود زیادی اندازه گیری کنند اگرچه هنوز جای زیادی هست که آنها کشف شوند و در مورد آنها تحقیق شود. بدن ساده دلفین‌ها به آنها کمک می‌کند تا سریع‌تر در آب شنا کنند و بدن آنها را با سرعت زیادی به جلو می‌راند. بنابراین آیا شما تا به حال در مورد سکونت گاه دلفین‌ها و این که عموماً در چه مناطقی یافت می‌شوند، کنجکاو شده‌اید؟

خانه‌ی دلفین‌ها :

دلفین‌ها در همه جای دنیا یافت می‌شوند؛ عموماً در آب‌های کم عمق فلات‌های قاره‌ای. شما می‌توانید در آب‌های سرد و هم چنین آب‌های گرم استوا، شاهد دلفین‌ها باشید. البته گونه‌های ویژه‌ای از دلفین‌ها دما و منطقه‌ی ویژه‌ای را ترجیح می‌دهند.

دلفین پوزه بطری :

دلفین پوزه بطری احتمالاً رایج‌ترین گونه‌ دلفین‌های مشهور و شناخته شده است. این دلفین‌ها ترجیح می‌دهند در آب‌های گرم‌تر زندگی کنند. گونه‌های پوزه بطری می‌توانند در تمام اقیانوس‌ها به جز قطب شمال و جنوب یافت شوند. علاوه بر این اقیانوس‌ها، این گونه‌ها هم چنین در دریای مدیترانه و دریای سیاه یافت می‌شوند. این گونه از دلفین‌ها فراوان‌ترین گونه‌ها در آمریکا هستند.

دلفین خالدار آتلانتیک (اقیانوس اطلس) :

این گونه‌ها به خانواده‌ی دلفینیدا تعلق دارند و معمولاً در گروه‌های بزرگی یافت می‌شوند. دلفین خالدار آتلانتیک، همان طور که از اسمش پیداست، به وفور در اقیانوس اطلس یافت می‌شود. این دلفین‌ها بسیار مأنوس به آب‌های گرم هستند و به ندرت در آب‌های عمیق اقیانوس‌ها یافت می‌شوند. این نوع از دلفین‌ها آب‌های فلات قاره‌ای و یا جزیره‌ای را ترجیح می‌دهند. اغلب اوقات این دلفین‌ها در خلیج استریم، شمال اقیانوس اطلس یافت می‌شوند.

دلفین ریسنده :

این دلفین‌ها به خاطر اعمال چرخشی و پرشی خود مشهور هستند. اقیانوس‌های استوایی و زیر استوایی سکونت گاه اصلی دلفین‌های ریسنده هستند. این دلفین‌ها در جستجوی طعمه، عمدتاً در آب‌های عمیق اقیانوس‌ها یافت می‌شوند. توزیع جزیره‌ای آنها در منطقه‌ی هاوایی دیده شده است؛ جایی که این پستانداران در طول روز استراحت می‌کنند و در طول شب به دنبال طعمه‌ی خود می‌روند. آنها متناوباً در هاوایی همراه با دلفین‌های پوزه بطری دیده شده‌اند.

آلودگی قاتل آنها است :

دلفین‌ها عاشق این هستند که از پلانکتون‌ها تغذیه کنند به همین دلیل جذب مناطق ساحلی می‌شوند. اما دلفین‌ها در رودخانه‌های نزدیک اقیانوس‌ها نیز یافت می‌شوند. ثابت شده است که آلودگی آب، تهدیدی برای تمام زندگی دریایی است. دلفین‌ها نیز به خاطر اشیا فلزی، مواد پلاستیکی و آلاینده‌های متعدد که در آب یافت می‌شوند با تهدید مواجه هستند.

آنها را حفظ کنید و نکشید :

دلفین‌ها برای زنده ماندن خود با تهدیدهای زیادی به جز تهدیدهای اصلی که توسط بشر ایجاد می‌شوند مواجه نیستند. در برخی کشورها، گوشت دلفین خوراک لذیذی است. اخیراً به خاطر آلودگی آب و شکار شدن دلفین‌ها به خاطر گوشت‌شان، زنده ماندن آنها یک معضل مهم جهانی شده است. در نتیجه بسیاری از سازمان‌ها برای کمک به زنده ماندن این حیوانات آبزی مورد علاقه‌ی ما یعنی دلفین‌ها اختصاص داده شده‌اند.