مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

اگر به‌اندازه کافی خوش‌شانس باشید و یک گل‌خانه داشته باشید، می‌توانید بدون توجه به دمای بیرون، محصولات زراعی را در طول زمستان پرورش دهید. اما من گوجه فرنگی را در بهمن ماه امتحان نکرده‌ام، اما کلم؟ یاد بگیرید که کدام محصولات در طول زمستان در قسمت گرم و مرطوب گل‌خانه می‌توانند رشد کنند.

1-مخلوط سبزی سالاد و کلم برگ

سبزیجاتی که برداشت می‌کنید و دوباره رشد می‌کنند می‌توانند به عنوان سبزی سالاد بسته بندی شوند و می‌توانند در طول زمستان و فصل سرد رشد کنند. فقط آنچه که می‌روید را برداشت می‌کنید و محصولات تازه به‌جایشان رشد خواهند کرد.
به‌همین‌ترتیب، کلم برگ می‌تواند یک محصول سودآور در فصل زمستان باشد. اینجا، شما با استفاده از روش‌های رشد سریع کلم‌های خود را تا جایی که می‌توانید رشد دهید، اما زمانی که می‌خواهید برداشت کنید، همه کلم‌ها را برداشت کنید.
نکات: دانه افشنده را به‌صورت انبوه، و در ردیف‌های تنگ بکارید. می‌توانید برگ یک گیاه را تا چهاربار قطع کنید. مزه‌اش را بچشید تا مطمئن شوید که تلخ نشده است.

2- میکروگرین‌ها (ریز گیاهان)

اندازه کوچک‌تر گیاهان آشنایی مثل، اسفناج، کلم چینی، ریحان، کلم قمری، چغندر، خردل و تربچه می‌باشد. میکروگرین‌ها دارای طعم مطبوع و ظاهر دلنشین هستند و به‌عنوان تقویت‌کننده طعم غذاها در رستوران‌ها به‌کار می‌روند.
میکروگرین‌ها در اندازه 1 تا 1.5 اینچ رشد کرده و سپس برداشت می‌شوند. آن‌ها به سطح زیادی از خاک احتیاج دارند تا در هر مقدار قابل توجهی رشد کنند.
نکات: قبل از گرورش میکروگرین‌ها ابتدا اطمینان حاصل کنید که می‌توانید آن‌ها را بفروشید. با رستوران‌های محلی برای فروش صحبت کنید. به‌صورت انبوه بیافشانید، و روی آن را با کمی خاک بپوشانید. میکروگرین‌ها باید مرطوب نگه‌داشته شوند.

3-هویچ

در بعضی از نقاط، هویچ را می‌توان در بیرون و در طول سال پرورش داد. برای پربار بودن و آسان بودن برداشت بهتر است داخل گل‌خانه پرورش یابند. به‌خصوص اگر موقعیت آب و هوایی شمال باشد.
و در بعضی از وضعیت‌‌های آب و هوا، با توجه به فصل زمستان و یخ زدن زمین گلخانه تنها گزینه ممکن برای پرورش هویچ است. بنابراین در اسفند ماه، شما علاوه بر داشتن هویچ تازه، هویچ شیرین هم خواهید داشت.

4-اسفناج و دیگر سبزیجات برگ سبز

اسفناج یک محصول عالی برای پرورش در گل‌خانه است و رشد آن در این شرایط نسبتا آسان و بادوام است. دیگر سبزیجات برگ‌دار مثل کلم پیچ حتی بسیار خوشمزه‌تر هستند وقتی‌که در هوای سرد رشد کنند.
نکته: رطوبت را خوب کنترل کنید و مراقب باشید تغییرات دما شدید نباشد. کل گیاه یا برگ‌های تازه رشد کرده را به روش برداشت و رشد مجدد برداشت کنید.

5-بوته‌ها

از ریحان تا آویشن تا جعفری تا گشنیز را می‌توانید در طول سال داخل گلخانه پرورش دهید. پرورش این بوته ها از بقیه محصولات کمی سخت تر است اما اگر دما را به‌طور صحیح تنظیم کنید می‌تواند بسیار پرارزش باشد.
همچنین می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان گیاهان قابل پرورش در خانه به مردم بفروشید.
نکات: به منظور فروش سالانه یا چندساله، آن‌ها را داخل ظرف‌هایی که گیاه در آن‌ها می‌تواند رشد کند قرار دهید.

6-بهترین محصولات زراعی تابستان

شما می‌توانید پرورش گوجه‌فرنگی، فلفل و دیگر محصولات زراعی مخصوص فصل گرم را در اواخر پاییز و اوایل بهار شروع کنید و این محصولات را در بازار کشاورزان داشته باشید.
نکات: فروش گوجه‌فرنگی خوشمزه در اواخر پاییز نیازی به بازاریابی زیاد ندارند اما اگر از آن به مقدار زیاد دارید آن‌ها را به منظور تولید کنسرو و مربا بفروشید.