مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

شکنندگی ناخن‌ها و ریزش مو سندرم شایعی است که افراد مختلف با آن مواجه هستند. در این مقاله به علل ایجاد و روش‌های درمان شکنندگی ناخن‌ها و ریزش مو پرداخته شده است.
شکنندگی غیر عادی ناخن‌ها و ریزش مو مشکلی رایج در میان مردم به شمار می‌رود. مردان و زنان هر دو از این مشکلات رنج می‌برند. ریزش مو تا حدی عادی به شمار می‌رود. ولی یافتن علت ریزش موی بیش از حد ضروری است زیرا، می‌تواند باعث بد قیافه شدن شما شود. خوشبختانه در اکثر موارد تغییرات ساده در سبک زندگی و استفاده از داروهای مناسب می‌تواند به بازگشت سلامت ناخن‌ها و موها کمک کند. شکنندگی غیر عادی ناخن‌ها یا ریزش مو علامت وجود بیماری جدی نیست. معمولاً آن‌ها علامت کمبود ویتامین را نشان می‌دهند.

علل شایع

استرس: استرس شایع‌ترین علت شکنندگی ناخن‌ها و ریزش غیر طبیعی مو به شمار می‌رود. استرس نه تنها باعث آسیب فیزیکی و روانشناختی فرد می‌شود بلکه باعث ایجاد مشکلات پوستی مختلف مانند آکنه ، شکنندگی ناخن‌ها ، ریزش مو و غیره نیز می‌شود. افزایش سطح هورمون کورتیزول باعث افزایش تولید چربی پوست می‌شود که منجر به چرب شدن پوست و ریزش مو می‌شود. جویدن ناخن یا کندن ناخن‌ها نیز می‌تواند منجر به شکسستن غیر عادی ناخن‌ها شود. مالیدن انگشتان نیز علامت دیگر استرس که می‌تواند منجر به تحلیل رفتن ناخن‌ها و بعداً شکنندگی ناخن‌ها شود.
کمبود ویتامین: کمبود ویتامین علت شایع دیگر شکنندگی ناخن‌ها و ریزش مو است. ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ، B ، C ، E ، بیوتین ، اینوزیتول و اسید فولیک برای گردش مناسب خون در پوست سر ، تشکیل سبوم سالم در پوست سر و غیره ضروری است. ویتامین‌های آنتی اکسیدان C و E به همراه بتاکاروتن به کاهش اثرات مضر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. روزه گرفتن شدید ، دنبال کردن برخی رژیم‌های غذایی ، مصرف بیش از حد تنقلات ، وجود برخی بیماری‌ها و اختلالات خاص و غیره می‌تواند در نهایت منجر به کمبود ویتامین شود.
کمبود پروتئین: مشکلاتی تغذیه در نوزادان می‌تواند منجر به کمبود پروتئین شود. رژیم غذایی فاقد پروتئین کامل می‌تواند منجر به شکنندگی ناخن‌ها و نازک شدن موها شود. وجود خطوط سفید در ناخن‌ها انگشتان دست‌ها و پاها ، ضعف ، رنگ پریدگی ، بثورات پوستی ، بی‌خوابی ، سردرد ، احتباس آب و غیره علامت کمبود پروتئین در رژیم غذایی است.
کم‌ خونی: کم خونی یا کمبود آهن اختلالی است که در نتیجه‌ی عدم وجود مقدار کافی گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود. این سلول‌ها اکسیژن و آهن را به نواحی مختلف بدن حمل می‌کنند و از اینرو، کمبود آهن می‌تواند به شکنندگی ناخن‌ها و نازک شدن موها شود.
پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید هر دو می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از آنجایی که هورمون‌ها تأثیر عمیقی بر فولیکول‌های مو و کیفیت موها دارد، تغییر در سطح هورمون‌های تیروئیدی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. کم کاری تیروئید معمولاً منجر به خشکی پوست و شکنندگی ناخن‌ها می‌شود.
پرتو درمانی و شیمی درمانی: پرتو درمانی و شیمی درمانی نه تنها باعث از بین رفتن سریع سلول‌های سرطانی می‌شود بلکه سلول‌های سالم بدن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. عوارض جانبی این روش‌های درمانی عبارت است از ریزش مو ، شکنندگی و زرد شدن ناخن‌ها ، ایجاد دانه‌های پوستی و غیره.
داروها: مصرف برخی داروهای خاص می‌تواند منجر به ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها شود.
علل دیگر: استفاده‌ی طولانی مدت از پاک کننده‌های ناخن یا قرارگیری در معرض شرایط مرطوب می‌تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها شود. ریزش مو می‌تواند در نتیجه‌ی افزایش سن نیز اتفاق بیافتد. مصرف بیش از حد شکر و ویتامین A یا ماهی که سرشار از جیوه است می‌تواند سلامت ناخن‌ها و موها را به طور جدی تحت تأثیر قرار دهد.

درمان

• یکی از بهترین روش‌ها برای غلبه بر این مشکل دوری از استرس و تنش است. این کار آسان نیست ولی اگر تلاش کنید می‌توانید زندگی به دور از استرس داشته باشید. بازی کردن با کودکان و حیوانات خانگی ، شرکت در فعالیت‌های ورزشی ، باغبانی و غیره می‌تواند به رهایی از استرس کمک کند.
• موها و ناخن‌ها از پروتئین یکسانی ساخته شده است که کراتین نامیده می‌شود. بهبود دادن رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مغذی می‌تواند به بهبود سلامت موها و ناخن‌ها کمک کند.
• استفاده از مکمل‌های غذایی خصوصاً بیوتین ، ب کمپلکس یا مکمل‌های مولتی ویتامین می‌تواند به تقویت موها و ناخن‌ها کمک کند. مصرف مکمل‌های آهن و روی نیز می‌تواند به بهبود کیفیت موها و ناخن‌ها کمک کند.
• تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد شکر می‌تواند سبب تضعیف موها و ناخن‌ها شود. پس، کاهش مصرف شکر می‌تواند به تقویت موها و ناخن‌ها کمک کند. گنجاندن مواد غذایی دارای شاخص قند پایین در رژیم غذایی مفید خواهد بود.
• مشخص شده است که مصرف بیش از حد ویتامین A می‌تواند منجر به شکنندگی ناخن‌ها و ضعیف شدن موها شود.
• اجتناب از مصرف ماهی‌های حاوی سرب بالا نیز توصیه می‌شود.
• مصرف غذاهای فاقد مواد مغذی و نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های الکلی را ترک کنید. ترک مصرف سیگار نیز توصیه می‌شود.
• شست و شوی مرتب موها به افرادی که پوست چرب دارند توصیه می‌شود زیرا، این کار به کاهش تولید سبوم که حاوی مقادیر بالایی تستوسترون و DHT است کمک می‌کند.
• برای افرادی که پوست سر خشک دارند، ماساژ دادن منظم موها و روغن زدن موها می‌تواند به جلوگیری از ریزش مو کمک کند.
• استفاده از لوسیون ، محلول‌های مخصوص ناخن و مرطوب کننده‌ها و استفاده از دستکش هنگام ظرف شستن می‌تواند به جلوگیری از شکننده شدن ناخن‌ها کمک کند.

با داشتن رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، مطمئناً می‌توانید از خطرات ریزش مو و شکنندگی ناخن‌ها در امان بمانید. در صورت عدم تأثیر گذاری روش‌های فوق‌الذکر و تشدید شرایط با گذشت زمان باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان‌های لازم انجام شود.