20 مرداد 1387 / 8 شعبان 1429 / 10 اوت 2008

رژيم پهلوي در اصفهان حكومت نظامي برقرار كرد رژيم براي اينكه با مبارزات مردم اصفهان كه مبارزاتشان در حال اوجگيري بود مبارزه كند در اين شهر حكومت نظامي برقرار كرد وپي اتنشار اين خبر ، سازمان هواپيمايي كشوري هم اعلام كرد كه فرودگاه اصفهان تا اطلاع ثانوي به روي همه پروازهاي داخلي و خارجي بسته خواهد بود . سرلشگر معدوم ناجي فرمانده نظامي اصفهان نيز اجتماع بيش از3 نفر را جرم دانست و اعلام كرد در صورت رعايت نكردن اين قانون با متخلفان برخورد قانوني خواهد شد . اما اين اقدامات رژيم موثر واقع نشد و مردم مسلمان وانقلابي در ساعت صبح همان روز در خيابانها گرد آمدند وبا فرياد الله اكبر حكومت نظامي را شكستند و ضربه اي ديگر بر نظام پهلوي وارد آمدند.

استا احمد رائض هنرمند مينياتور و تذهيب كار برجسته ايراني روي در نقاب خاك كشيد . احمد رائض در زادگاهش اصفهان زير نظراستادان بزرگ با شيوه اي مختلف هنر هاي مينياتور و تذهيب آشنا و طرحهايي تهيه كرد كه در آنها معرق ، سراميك و قلم زني نيز بكار رفته است – از استاد احمد رائض بيش از 145 تابلوي نقاشي به نقش صورت به سبك مينياتور باقيست كه اكنون در حوزههاي سوئيس نگهداري مي شوند . هم چنين تعدادي از آثار نقره كاري و قلم زني استاد رائض در حوزه هنري هاي ملي موجود است . استاد احمد رائض در جند نمايشگاه بين المللي از جمله نمايشگاه بروكسل حضور فعال داشت و جوايز ارزندهاي هم دريافت كرد.

سلطان محمد افغانى وفات كرد وسلطان اشرف مردود بجاى وى نشست و اين در ايامى بود كه با افاغنه به اصفهان ريخته بودند و اصفهان را مسخر كرده و شاه سلطان حسين صفوى را حبس كرده بودند، پس بامر او قريب پانصد حمام و مدرسه و مسجد را خراب كردند و فتنه افاغنه بر اهل اصفهان و ابتلاى بقحط و غلا بيشتر از آنستكه ذكر شود .

«ابونصر صاعدي» قاضي القضاة شهر نيشابور در زمان سلجوقيان پس از يك دوره بيماري طولاني دارفاني را وداع گفت. او نوه قاضي صاعد از بزرگان نيشابور بود و به ابونصر استوايي زينبي و شيخُ الاسلام شهرت داشت. وي در سال410 هجري متولد شد و در دامان قاضي صاعد پرورش يافت و پاره‎اي از علوم ديني چون حديث را نزد پدر و پدربزرگش فراگرفت. ابونصر صاعدي در بغداد نزد استاداني چون ابوالطّيب طبَري نيز به شاگردي پرداخت؛ و بردانش خود افزود. او در حدود سال430هجري به هنگام سرنگوني حكومت غزنويان در خراسان، و روي كار آمدن سلجوقيان بزرگترين رهبر مذهبي در اين منطقه بشمار مي‎رفت و در زمان ملك شاه سلجوقي قضاوت شهر نيشابور به وي واگذار شد و اندكي بعد مقام قاضيُ القضاتي يافت. ابونصر صاعدي افزون بر مشاغل دولتي در مسجد جامع نيشابور نيز مجلس تقرير حديث داشت كه در آن بزرگان و علماي بسياري حضور مي‎يافتند. ابونصر صاعدي در نيشابور مدفون است.

احمد بن علي معروف به ابوالحسن نبتّي اديب، شاعرو دبيرعراقي درگذشت. او حنفي مذهب بود اما نزد بزرگان شيعه چون شريف رضي و سيّد مرتضي احترام و كرامت خاصي داشت بطوريكه اين دو بزرگوار درمرگ او مرثيه اي بلند سروده اند. ابوالحسن آوايي زيبا داشت و قرآن كلام الهي را با صداي دلنشين تلاوت مي كرد. او درسرودن شعرنيز طبعي روان داشت. تصنيفهاي «اَلقادري و اَلفَخري» ازجمله آثار اين اديب و شاعر عرب است.

بدين ترتيب امپراتور اتريش سلطنت خود را برآلمان از دست داد. امپراتور اتريش پس از جدايي آلمان با عنوان فرانسوآي اول حكومتش را بر اتريش آغاز كرد. جدايي آلمان از اتريش و استقلال كشور اتريش از نتايج مهم ايجاد اتحاديه امارات منطقه رَن در ژوئيه همان سال يعني1806ميلادي بود و سرانجام هم به انحلال امپراتوري مقدس روم و ژرمن انجاميد.

اين سرزمين در قرن15ميلادي بدست كاشفان اسپانيايي كشف شد و از همان زمان تحت سلطه و نفوذ اين كشور قرار گرفت. مبارزات آزاديخواهانه مردم كلمبيا از سال1781ميلادي آغاز شد. اما از نيمه دوم قرن 19با رهبري سيمون بوليوار به نتيجه رسيد. بوليوار در كنار مردم كلمبيا سالها با اشغالگران اسپانيايي مبارزه كرد و سرانجام در چنين روزي بر آنها پيروز شد و به حكومت اسپانيا در كلمبيا خاتمه داد.

اين جنگها بر سر تصرف كانتون و تيانگ تسه دو قسمت از اراضي مهم سرزمين چين، ميان دو امپراتوري درگرفت. در جنگهاي كانتون چيني ها به سختي به دفاع و مبارزه برخاستند و خسارات جاني و مالي فراوان ديدند؛ اما سرانجام شكست خوردند و بندر كانتون سقوط كرد. كانتون از بندرهاي مهم و پرارزش صادراتي - وارداتي چين جنوبي محسوب مي شد.