مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

آکنه در دوران بارداری قسمتی از تغییرات هورمونی که در بدن اتفاق می‌افتد به شمار می‌روند. در این مقاله به بحث درباره‌ی علل ایجاد و روش‌های جلوگیری از ایجاد آکنه در دوران بارداری پرداخته شده است. چه چیزی باعث ایجاد آکنه در دوران بارداری می‌شود؟
برخی از زنان در دوران بارداری چنین مشکلاتی را تجربه نمی‌کنند ولی برخی دیگر با مشکلات پوستی مختلف مواجه می‌شوند. چه چیزی باعث آکنه در دوران بارداری می‌شود؟ تغییرات هورمونی که در بدن اتفاق می‌افتد باعث ایجاد این اختلالات می‌شود. افزایش هورمون‌های آندروژنی در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش تولید سبوم شود. این سبوم اضافی باعث بسته شدن منافذ پوست و تشکیل باکتری‌ها می‌شود. در نهایت، این منجر به التهاب پوست و تشکیل آکنه می‌شود. آکنه ممکن است خفیف ، متوسط یا شدید باشد.

آکنه در دوران بارداری چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

در بیشتر موارد، آکنه به طور کلی در طی 3 ماه اول بارداری اتفاق می‌افتد. در این دوره‌ی زمانی تغییرات هورمونی در بیشترین حالت خود قرار دارد. هر چند، آکنه می‌تواند در هر زمان از بارداری و حتی در برخی موارد بعد از بارداری نیز رخ دهد.

آیا آکنه در دوران بارداری تشدید می‌شود یا با گذشت زمان از بین می‌رود؟

بهبود یافتن یا تشدید شدن جوش‌ها در دوران بارداری به میزان هورمون‌ها بستگی دارد. اگر میزان آندروژن بدن افزایش یابد، آکنه تشدید خواهد شد. عدم نوشیدن آب کافی در دوران بارداری نیز ممکن است باعث تشدید آکنه شود. ترشحات هورمونی و مواد سمی بدن در آب حل می‌شوند و از طریق ادرار دفع می‌شوند. بنابراین، نوشیدن آب کافی در دوران بارداری خصوصاً در صورتی که دچار آکنه هستید بسیار مهم است.

آیا جوش‌ها در دوران بارداری از بین خواهند رفت؟

بهبود یافتن جوش‌ها در زنان باردار به میزان هورمون‌های بدن بستگی دارد. در برخی موارد، با نزدیک شدن به انتهای بارداری آکنه بهبود خواهد یافت. این بدین خاطر است که با گذشت زمان میزان استروژن افزایش می‌یابد. برخی از زنان نیز چند ماه بعد از تولد نوزاد بهبود می‌یابند. برخی از زنان نیز که در دوران بارداری چنین مشکلاتی را تجربه نکرده‌اند، ناگهان بعد از تولد نوزاد دچار آکنه می‌شوند. این به خاطر کاهش ناگهانی استروژن در بدن می‌باشد. همه‌ی افراد با یکدیگر تفاوت دارند و فرآیند‌های بیولوژیکی بدن آن‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیست.

چگونه می‌توان آکنه‌ی دوران بارداری را درمان کرد؟

به منظور کنترل کردن آکنه در دوران بارداری باید هر روز صورت خود را با یک پاک کننده‌ی مناسب بشویید. صورت خود را یک بار صبح و یک بار قبل از خواب بشویید. این به از بین بردن چربی اضافه‌ی بدون خشک شدن پوست کمک می‌کند. شما همچنین می‌توانید با مراجعه به پزشک از داروهای ضد آکنه استفاده کنید. بدون مشورت پزشک از مصرف هر گونه دارو خودداری کنید. مصرف برخی داروها می‌تواند تأثیرات منفی بر روی جنین داشته باشد. علاوه بر داروها، از کرم‌ها و ژل‌های موضعی نیز می‌توان استفاده کرد. البته استفاده از اسید‌ سالیسیلیک در دوران بارداری ممنوع است. بنابراین، بهتر است قبل از استفاده از این محصولات با پزشک مشورت کنید.
برای جلوگیری از ایجاد آکنه در دوران بارداری باید روزانه دو بار صورت خود را بشویید. از پاک کننده‌های غیر صابونی و فاقد چربی برای شستن صورت خود استفاده کنید. از آب ولرم برای شستن صورت خود استفاده کنید. همیشه از مرطوب کننده‌های فاقد چربی برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده کنید. در صورت تداوم آکنه در دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کنید.