مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

از مدت‌ها پیش قیل و قال فراوانی در خصوص طبیعت فرد به سمت راست دستی و یا چپ دستی به پا شده است. عقاید غیر علمی و خرافات زیادی نیز در این زمینه وجود دارد. به گونه‌ای که نیاز است با فکر بازتری به این وضعیت طبیعی نگاه کنیم. این مقاله برخی از حقایق و داستانهای گفته شده در مورد این موضوع را برای شما گردآوری نموده است.
بعضی افراد در گذشته‌ی نه چندان دور عنوان می‌کردند که اشخاص چپ بهره‌ای ‌از شانس و اقبال نمی‌برند. تا همین اواخر، مادران بدون داشتن دانش پزشکی، فرزندان خود را مجبور می‌کردند از دست چپشان بیشتر از دست راست استفاده کنند. و چون وفق دادن خود به این کار برای کودکان سخت بود، و باور کنید که این هنوز هم وجود دارد، تعداد زیادی از این کودکان قادر نبوده ذهن و مغزشان را با عملکرد دست‌هایشان هماهنگ کنند. گاهی، پدیده‌ای نادر در این کودکان رخ می‌داد و آن این بود که این کودکان دچار لکنت زبان می‌شدند، موردی که در اثر هماهنگی روانی ضعیف بوجود می‌آید.
یکی از نظریه‌ها عنوان می‌دارد که قرن‌ها پیش، زمانی که در جنگ از شمشیر و سپر استفاده می‌شد، افراد راست دست بیشتر از افراد چپ دست احتمال زنده ماندنشان می‌رفت. این بدان علت بود که جنگجویان راست دست سپر خود را در دست چپ نگاه داشته تا از قلب خود در برابر شمشیر دشمنان محافظت کنند (به این دلیل که قلب شما کمی در سمت چپ قفسه‌ی سینه قرار دارد). جنگجویانی که با دست چپ مبارزه می‌کردند، قلبشان بی‌پناه بوده و احتمال مرگشان بیشتر بود.
بعضی بر این باورند که بیشتر مردم چپ دست به دنیا می‌آیند اما به دلیل آنکه تعداد افراد راست دست بیشتر است، آنها تنها نشان می‌دهند که چگونه کارها را با دست راست انجام می‌دهند. با وجود تمام این نظریه‌ها، دانشمندان کاملا مطمئن هستند که چپ دست یا راست دست بودن قبل از تولد تعیین می‌شود.
مغز شما به دو قسمت تقسیم شده است که به آن نیمکره‌ی راست و نیمکره‌ی چپ گویند. نیمکره‌ی راست سمت چپ بدن را کنترل می‌کند در حالی که نیمکره‌ی چپ سمت راست بدن را تحت کنترل دارد. بنابراین چنانچه شما راست دست هستید، ناحیه‌ی چپ مغزتان قوی‌تر از سمت راست مغز می‌باشد. و بر طبق این نظریه (اگر اشتباه می‌کنم اصلاح نمایید!) در مقایسه با افراد چپ دست، ممکن است شما انسانی احساساتی بوده و کمتر استدلال منطقی داشته باشید. اما افراد چپ دست ناحیه‌ی راست مغزشان قوی‌تر است، که بطور ساده به این معناست که منطق آنها بهتر بوده و برخی اوقات نسبتاً سست و بیحال بوده و عادت دارند از استدلال در برابر قدرت فیزیکی استفاده کنند.
تحقیقات نشان می‌دهد که حدود یک نفر از 10 نفر، چپ دست می‌باشد. نه نفر از ده نوزاد، انگشت شست راست خود را در حالی که در رحم مادر خود هستند، می‌مکند و در حدود نه نفر از هر ده نفر به محض به دنیا آمدن راست دست می‌باشند. اگر بخواهیم به این سردرگمی و گیجی بیافزاییم بایستی بگوییم که اشخاصی وجود دارند که می‌توانند از هر دو دست راست و چپ خود استفاده کنند که به این افراد ذوالیمینین یا دو دست توان گویند. این افراد می‌توانند تقریباً با تمام وظایف و عملکردهای خود با دو دست هماهنگ باشند. چیزی که جالب‌تر است این می‌باشد که این افراد بیش از حد از هر دو نیمکره‌ی مغزشان استفاده کرده و حتی در طول خواب! رؤیاها یا خوابهایی که می‌بینند سازمان‌ یافته‌تر بوده و بر خلاف بسیاری از افراد این خوابها می‌توانند مجدداً یادآوری شوند. آنها می‌توانند دقیقاً چیزی را که خواب می‌دیده‌اند را تعریف کنند! جالب است، اینطور نیست؟! منظورم این است که من می‌توانم به برگه‌ی امتحان کس دیگری نگاه کنم در حالی که سرعت نوشتنم را زیاد می‌کنم، می‌توانم دو صفحه را همزمان بنویسم! بایستی بگویم که این کار به من انگیزه می‌دهد!