مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

انتخاب شیوه زندگی سالم قطعا می‌تواند خطر ابتلا به ازدیاد قند خون و همچنین کاهش قند خون را پایین بیاورد. مقاله زیر به شما کمک خواهد کرد تا یک نمودار برای نظارت‌بر سطح قند خون بکشید و بتوانید آن‌را در محدوده طبیعی نگه دارید.
گلوکز منبع اصلی انرژی بدن ما است. در‌طول هضم غذا، مواد غذایی غنی از کربوهیدرات به گلوکز تبدیل می‌شوند و سپس جذب جریان خون می‌شوند. سطح قند خون یا قند خون به‌وسیله انسولین تنظیم می‌شود. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود و جذب گلوکز توسط سلول‌ها و بافت‌ها را تسهیل می‌بخشد. گلوکز نیز به عنوان گلیکوژن در سلول‌های کبدی و عضلات ذخیره می‌شود.
نوسان سطح قند خون در طول روز طبیعی است. و در صبح معمولا پایین‌تر می‌باشد، و چند ساعت بعد از صرف غذا سطح آن بسته به حجم کربوهیدراتها افزایش می‌یابد. محدوده نرمال قند خون در صبح حدود70 تا 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. بدن ما دارای یک مکانیزم بسیار‌عالی برای تنظیم سطح قند خون است. گلوکزی که به‌صورت گلیکوژن در کبد ذخیره شده است به‌‌هنگام افت سطح قند خون مجددا جذب جریان خون می‌شود.

دامنه مرجع برای قند خون

معمولا، سطح قند خون در معده خالی پس از یک فاصله شش تا هشت ساعته پس از آخرین وعده غذایی سنجیده می‌شود. این سنجش به عنوان سنجش قند خون به‌صورت ناشتا شناخته می‌شود. نمودار زیر محدوده طبیعی قند خون به‌صورت ناشتا را نشان می‌دهد.
سطح قند خون ناشتا
عادی 70-100 میلی‌گرم/ دسی‌لیتر
پیش‌دیابت 101-125 میلی‌گرم/ دسی‌لیتر
دیابت125 میلی‌گرم/ دسی‌لیتر و بالاتر
نمودار زیر متوسط سطح قند خون در یک فرد سالم بالغ را دو ساعت بعد از خوردن غذا نشان می‌دهد.
سطح قند خون پس از صرف غذا
عادی70-140 میلی‌گرم/ دسی‌لیتر
پیش‌دیابت141-200 میلی‌گرم/ دسی‌لیتر
دیابت200 میلی‌گرم / دسی‌لیتر و بالاتر
توجه: همانطور‌که در انجمن دیابت آمریکا، برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم محدوده نرمال قند خون ناشتا 70-130 میلی‌گرم/دسی‌لیتر است، در‌حالی‌که سطح قند خون بعد از غذا باید کمتر از 180 میلی‌گرم/دسی‌لیتر باشد.
سطح قند خون در زنان باردار
معمولا اندازه گیری سطح قند خون زنان باردار در هفته بیست‌و‌چهارم و بیست‌وهشتم بارداری متداول است. دیابت بارداری حالت موقت افزایش قند خون است. یک آزمایش آستانه تحمل به‌وسیله گلوکز خوراکی انجام می‌شود برای تعیین اینکه یک زن باردار به دیابت بارداری مبتلا شده باشد. آزمایش قند ادرار روش دیگری برای نظارت بر سطح قند خون در بدن است. این آزمایش با استفاده از بررسی تجزیه شیمیایی ادرار بیشتر به عنوان بخشی از آزمایش جسمی یا پیش‌از‌تولد انجام می‌گیرد. آزمون قند ادرار به تشخیص عفونت ادراری کمک می‌کند. اگر یک زن باردار مبتلا به دیابت بارداری باشد، سطح قند خون او در حالت ناشتا بالای 95 میلی‌گرم/دسی‌لیتر و قبل از وعده غذایی در محدوده 140-200 میلی‌گرم/دسی‌لیتر می‌باشد.
چگونه قند خون اندازه‌گیری می‌شود؟
صفحه آزمایش قند خون، افراد بدون دیابت را سالم نشان می‌دهد. گلوکز در خون به عنوان سرم خون که به نام پلاسما شناخته می‌شود اندازه‌گیری می‌شود. کاهش یا افزایش سطح قند خون در بدن می‌تواند باعث ازدیاد یا کاهش قند خون شود. قند خون می‌تواند در حالت ناشتا، به صورت تصادفی، پس از صرف غذا یا به عنوان بخشی از یک آزمایش تحمل گلوکز خوراکی اندازه‌گیری شود.
مطابق انجمن دیابت آمریکا، سطح قند خون ایده آل باید در هنگام ناشتا یا پس از صرف غذا اندازه‌گیری شود که ممکن است به تشخیص دیابت کمک کند. با‌این‌حال بهتر است حداقل دوبار و در زمان‌های مختلف سنجش قند خون برای تایید دیابت انجام گیرد.
دیابتی‌ها می‌توانند چندین بار در روز سطح قند خونشان را اندازه‌گیری کنند و آن‌ها را ثبت کنند. بسیاری از کیت‌های خانگی سنجش در داروخانه‌ها موجود هستند و توسط نسخه‌های پزشکی قابل خریداری هستند. روش اندازه‌گیری قند خون با استفاده از کیت خانگی نسبتا آسان و سر‌راست است. یک قطره از خون بر روی یک نوار گلوکز آغشته می‌شود و سپس در دستگاه سنجش قند خون قرار می‌گیرد؛ یک دستگاه کوچک سطح قند خون را اندازه می‌گیرد و آنها را به‌صورت دیجیتال ثبت می‌کند. این آزمون در طول حدودا سی ثانیه به پایان می‌رسد. بسیاری از کیت‌ها مجهز به نمودار هستند و تغییرات سطح قند را ثبت می‌کنند. این نمودارها می‌توانند برای پزشکی که داروی خوراکی یا انسولین تجویز می‌کند بسیار سودمند باشند.
اقدامات پیشگیرانه
نگه‌داشتن سابقه سطح قند خون مشکل نیست. رژیم غذایی نقش مهمی در طبیعی بودن سطح قند خون دارد. اینجا تعدادی از اقداماتی که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها سطح قند خون خود را بسنجید وجود دارد.
مصرف پایین شکر و کربوهیدرات‌ها مانند آرد سفید، نان و برنج سفید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای دیابت به‌طور کلی توصیه می‌شود.
مصرف غذاهای کمتر در فواصل منظم با یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و فیبر به تنظیم سطح گلوکز در خون کمک می‌کند.
توصیه می‌شود اشخاصی که از دیابت رنج می‌برند رژیم غذایی دیابتی را دنبال کنند که به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند.
فعالیت بدنی منظم و متوسط می‌تواند وزن شخص را کنترل کند و او را قادر می‌سازد تا سطح قند خون منظم شود.
شما می‌توانید نمودار مذکور را برای سطح قند خون به عنوان یک مرجع برای بررسی سطح قند خون به طور منظم استفاده کنید. سطح قند ممکن است متفاوت باشد، بسته به تغذیه و سطح فعالیت فیزیکی است. با‌این‌حال، در حالت متوسط، باید در محدوده طبیعی باشد تا بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا و پایین دور نگه داشته شود.