مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

ویتامین D برای سلامت ما بسیار مفید است. ویتامین D به حفظ سطح کلسیم و فسفر در بدن کمک می‌کند. در اینجا اطلاعاتی در مورد منابع ویتامین D و علایم کمبود آن در بدن ارائه شده است.
ویتامین D ویتامینی محلول در چربی است. ویتامین D به دو شکل اصلی وجود دارد: ویتامین D2 که در گیاهان یافت می‌شود و ویتامین D3 که از طریق قرارگیری در معرض نور خورشید و مصرف مواد غذایی تأمین می‌شود. ویتامین D ماده‌ی شیمیایی بسیار مهمی در بدن است که کلسیم را از مواد غذایی گوارش شده در معده به جریان خون منتقل می‌کند و سبب تقویت استخوان‌ها می‌شود.

اهمیت ویتامین D

ویتامین D به حفظ غلظت طبیعی کلسیم و فسفر برای داشتن استخوان‌هایی سالم کمک می‌کند. ویتامین D به کنترل تأمین کلسیم میان استخوان‌ها و خون و برعکس کمک می‌کند. ویتامین D همچنین برای رشد استخوان‌ها و بازسازی آن‌ها توسط استئوبلاست‌ها و استئوکلاست‌ها ضروری است. ویتامین D همچنین نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد نرمی استخوان در کودکان ایفا می‌کند. ویتامین D به مقابله با افسردگی ، سرطان پروستات ، سرطان سینه ، پوکی استخوان ، فشار خون بالا و برخی بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند و فعالیت ضد توموری بدن را افزایش می‌دهد.

منابع ویتامین D

برخلاف ویتامین‌های دیگر ، مواد معدنی ، چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها، ویتامین D به دو طریق در بدن تولید می‌شود.

مصرف مواد غذایی سالم

داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم همیشه برای جلوگیری از ایجاد کمبود ویتامین D توصیه می‌شود. منابع اصلی ویتامین D عبارت است از غلات ، سریال‌های صبحانه ، شیر ، نان ، آب پرتقال و کراکرها. ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد و ساردین ، جگر ، زرده‌ی تخم مرغ و قارچ نیز سرشار از ویتامین D است

قرارگیری در معرض نور خورشید

بدن انسان همچنین با قرارگیری در معرض نور خورشید می‌تواند ویتامین D تولید کند. نور فرابنفش خورشید سنتز ویتامین D در پوست را فعال می‌کند. با قرار گیری 20 – 30 دقیقه در معرض نور خورشید، در حدود 20000 واحد بین‌المللی ویتامین D تولید می‌شود.

مکمل‌های ویتامین D

اگر نتوانید از طریق رژیم غذایی به مقدار کافی ویتامین D دریافت کنید، می‌توان از طریق مکمل‌ها نیاز بدن را برآورده کرد. به افراد سالمند و دارای پوست تیره توصیه می‌شود ویتامین D بیشتری مصرف کنند.

کمبود ویتامین D

بدن برای عملکرد طبیعی روزانه حداقل به 200 واحد ویتامین D نیاز دارد. کمبود ویتامین D اندام‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی شود. کمبود ویتامین D همچنین استخوان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث نازک و نرم شدن آن‌ها می‌شود. این ویتامین با دیابت و چاقی نیز مرتبط است.
کمبود ویتامین D باعث ایجاد نرمی استخوان می‌شود. نرمی استخوان بیماری است که باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها به خاطر تراکم پایین توده‌ی استخوانی می‌شود. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند قادر به تحمل وزن بدن خود نیستند. نرمی استخوان بیشتر در کودکان شیوع دارد.
استئومالاسی بیماری است که به خاطر نرم شدن استخوان‌ها در نتیجه‌ی کمبود ویتامین D در بزرگسالان دیده می‌شود. کمبود ویتامین D همچنین باعث ایجاد اسهال ، احساس سوزش در دهان ، عفونت گلو ، بی‌خوابی و مشکلات چشمی می‌شود. کمبود ویتامین D همچنین جذب کلسیم توسط استخوان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث پوکی استخوان یا از بین رفتن توده‌ی استخوانی می‌شود که منجر به شکننده شدن استخوان‌ها می‌شود. کمبود حاد ویتامین D می‌تواند به اسکیزوفرنی منجر شود.
ویتامین D برای سلامت بدن بسیار مهم است. رژیم غذایی مغذی حاوی مقادیر کافی ویتامین D باید ضروری در نظر گرفته شود. قرارگیری در معرض نور خورشید به مدت حداقل 10 – 20 دقیقه در روز روش آسانی برای حفظ سطح ویتامین D بدن است و به سلامت بدن کمک می‌کند.