مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون


 

می‌توان از ابتلاء به سرماخوردگی به کمک رعایت بهداشت مناسب و شیوه‌ی زندگی سالم جلوگیری کرد. این مقاله به طور عمده به راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی و تحت کنترل در آوردن آن پرداخته است. به خواندن ادامه دهید....
سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که در آن دستگاه تنفسی فوقانی مورد حمله واقع شده و دچار عفونت می‌شود. بیش از 100 نوع ویروس مختلف یافت شده است که عنوان می‌شود مسئول ابتلاء به سرماخوردگی می‌باشند. تمام این ویروس‌ها ماهیتاً بسیار مسری می‌باشند. این بیماری معمولاً مسئله‌ی خیلی جدی و خطرناکی برای سلامتی به حساب نمی‌آید. با این حال علائم آن که شامل گلو درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، سرفه، عطسه، و غیره می‌شوند، بسیار آزار دهنده هستند. دلیل اصلی اینکه چرا افراد خواستار دانستن راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی می‌باشند، این است که این عفونت را پی در پی می‌گیرند. به طور متوسط، کودکان و خردسالان هفت تا هشت مرتبه در سال دچار سرماخوردگی می‌شوند، در حالی که بزرگسالان ممکن است دو تا چهار مرتبه در سال دچار این بیماری گردند.

چگونه دچار سرماخوردگی می‌شوید؟

ویروس سرماخوردگی از طریق هوا از فرد آلوده به دیگران منتقل می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که قطرات ریز مایع منتشر شده در حین سرفه و یا عطسه، توسط فرد غیر آلوده استنشاق شوند. دیگر وسیله‌ی انتقال این ویروس از طریق تماس مستقیم فیزیکی و لمس مواد و وسائلی که آلوده به ترشحات فرد آلوده شده‌اند، می‌باشد. هنگامی که ویروس وارد بدن شما می‌شود، در عرض 12-8 ساعت شروع به تکثیر می‌کند و علائم ظرف مدت 3-2 روز خود را نشان می‌دهند. این عارضه بسته به سن و شرایط سلامتی، فرد را به مدت 10-7 روز درگیر خود می‌کند.

پیشگیری

هنگامی که به دلیل ابتلاء به سرماخوردگی به پزشک مراجعه می‌کنید، پزشک معالج داروهایی را برای شما تجویز می‌کند که تنها شدت این علائم را کاهش می‌دهند اما نمی‌توانند عفونت واقعی را درمان سازند. هیچ داوریی وجود ندارد که این بیماری را درمان کند. این امر عمدتاً به این دلیل است که بسیاری از آن ویروسهایی که موجب بروز سرماخوردگی می‌شوند، هنوز ناشناخته می‌باشند. به همین دلیل، بهترین روش مقابله با این عفونت، پیروی از اقدامات پیشگیرانه‌ خواهد بود. چند مورد از این اقدامات پیشگیرانه را در ادامه مورد بحث قرار می‌دهیم:
1. سعی کنید از تماس نزدیک با فرد آلوده تا جایی که امکان دارد خودداری کنید. فاصله‌ی ایمنی را از فرد مبتلا به سرماخوردگی تا زمانی که علائم او فروکش نکرده‌اند، حفظ کنید. در نتیجه با این کار احتمال انتقال مستقیم ویروس به بدن خود را به حداقل می‌رسانید.
2. هنگامی که دچار سرماخوردگی می‌شوید، بایستی تلاش مضاعفی جهت جلوگیری از گسترش و انتقال این ویروس به اطرافیانتان انجام دهید. صورت خود را به هنگام سرفه و عطسه با یک دستمال بپوشانید به گونه‌ای که ترشحات حاصل از سرفه و عطسه وارد هوا نشده و توسط دیگران استنشاق نشوند. دستمال را پس از هر بار مصرف به سطل آشغال انداخته و دستان خود را به طور کامل بشویید. اگر دستمال در دسترس ندارید، خمیدگی آرنج خود را نزدیک دهان گرفته و سپس سرفه و یا عطسه کنید.
3. دستان خود را با شستن مرتب آنها تمیز نگاه دارید. در اغلب موارد، ویروس از طریق تماس دست وارد بدن شما می‌شود. سطوح آلوده را با دستان خود لمس کرده و آنگاه آنها را به دهان، چشم و دیگر قسمتهای بدن می‌زنید. بنابراین شستن دقیق دستان‌تان با صابون و آب، پیش از خوردن و بعد از بازگشت از بیرون خانه یک ضرورت است. همچنین بایستی دستان خود را بلافاصله پس از برخورد نزدیک با شخص آلود بشویید.
4. سعی کنید از دست زدن به چشم، بینی و یا دهان با دست نَشسته خودداری کنید. به این دلیل که این نواحی از بدن، دارای بافتی بسیار حساس بوده و ویروس سرماخوردگی آن را برای ورود به بدن از طریق این بافتها بسیار مناسب می‌بیند. بنابراین، مرتبه‌ی بعد که خواستید چشمان خود را بمالید، اطمینان حاصل کنید که ابتدا دستان خود را شسته باشید.
5. استفاده‌ی مشترک از وسایل شخصی فرد آلوده مانند حوله، دستمال، ظروف شیشه‌ای، لیوان و یا دیگر وسایل این چنینی، بایستی اکیداً ممنوع گردد. اگر فرد آلوده به این ویروس در خانه‌ی شما است، حتماً تمام وسایل او را در یک مکان مجزا قرار داده و بر روی آنها به خوبی برچسب بزنید تا کس دیگری از این وسایل استفاده نکند.
6. محیط خانه‌ی خود را تمیز و بهداشتی نگه دارید. میز و کانترهای آشپزخانه، حمام، نرده‌های پله، تلفن، دستگیره‌ی درب، سطوحی هستند که این ویروس‌ها به مدت 3 ساعت در آنها باقی مانده و می‌توانند عفونت را گسترش دهند. اگر کسی از اعضای خانواده مبتلا به سرماخوردگی شده است، بایستی تمام این نواحی و سطوح را چندین مرتبه تمیز و ضد عفونی کرده تا از انتقال ویروس به دیگر اعضای خانواده جلوگیری شود.
7. به منظور تأمین ویتامین‌ها، مواد معدنی و تمام مواد مغذی دیگری که جهت حفظ سلامتی ضروری می‌باشند، مواد غذایی سالم مصرف کنید. در نتیجه، حتی اگر در معرض ویروس قرار گیرید، بدنتان می‌تواند از خود در برابر تأثیرات مضر این ویروس دفاع کند. کسانی که این زمینه را دارند که سریع و راحت دچار سرماخوردگی شوند، می‌توانند مکمل‌های ویتامین C بدون نسخه را پس از مشورت با پزشک خود مصرف کنند. این کار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.
8. هنگامی که بدن‌تان خسته شده و تحت استرس قرار گیرد، در این صورت قادر نخواهد بود با هرگونه عفونتی به درستی مقابله نماید. بنابراین، به منظور تقویت سیستم ایمنی و حفظ آن، بایستی به قدر کافی به بدن خود استراحت دهید. یک فرد بزرگسال به 8 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارد، در حالی که کودکان به 13 ساعت خواب نیاز دارند.
روش‌های پیشگیری از ابتلاء به سرماخوردگی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند، هم برای کودکان و هم بزرگسالان قابل اجرا و عملی می‌باشند. بنابراین، شروع به اجرا و پیاده کردن این نکات و رهنمودها در زندگی روزانه‌ی خود کرده و همچنین آنها را به اعضای جوان خانواده آموزش دهید که این رهنمودها را دنبال کنند.