مترجم : بهروزی
منبع:راسخون


 

کوه یخی مندنهال به طور هیجان انگیز، یک مکان زیبای آبی و سفید رنگ است که در آن آب روی صخره‌ها، زیر سقف آبی رنگ و داخل کوه یخی نسبتاً توخالی جاری است. این مقاله برخی واقعیات جالب را در مورد کوه یخی مندنهال ارائه کرده است.

واقعیات صریح !

کوه یخی در روزهای ابری بهتر دیده می‌شود و در کل ماه آوریل این امر امکان پذیر است.
کوه یخی مثل رود دائماً در حال حرکت و پایین آمدن از سرازیری‌ها است و همان طور که حرکت می‌کند منظره‌ها را شکل می‌دهد.
هندوهای تلینگیت بومی، کوه یخی را سیتانتاگو یعنی کوه یخی پشت شهر و یا آکوتاکسیت به معنی کوه یخی پشت دریاچه‌ی کوچک، نام نهاده بودند. در سال 1888 کوه یخی توسط جان موییر - طبیعت گرا – "آئوک" نام گرفت. در نهایت در سال 1891، این کوه یخی به افتخار دانشمند آمریکایی برجسته به نام توماس کوروین مندنهال، مندنهال نامیده شد. گستره‌ی آن از سرچشمه‌‌اش یعنی منطقه‌ی یخی جونیو تا دریاچه و رود مندنهال است.
دریاچه‌ی مندنهال به خاطر ذوب کوه یخی شکل گرفت. این دریاچه اکوسیستم خیلی منحصر به فردی دارد و منطقه‌اش‌ شدیداً برای ماهی گیری مطلوب است. یک نگرانی فزاینده در مورد سرعت ذوب شدن این کوه یخی، میان دانشمندان وجود دارد. به خاطر شرایط آب و هوایی و فعالیت‌های انسان، این یخ با سرعت بیشتری در حال ذوب شدن است و سیستم اکولوژیکی و منبع آب تازه‌ی این منطقه را تهدید می‌کند. برای افراد این منطقه، کوه یخی نمایانگر منبع اصلی آب تازه است و پسروی سریع آن، منبع اصلی آب آنها را به خطر انداخته است. در اینجا واقعیات بیشتری در مورد این پدیده‌ی طبیعی جالب آورده شده است.

واقعیاتی در مورد کوه یخی مندنهال :


این کوه یخی در حدود 150 تا 250 فوت زیر آب گسترده شده است.
* کوه یخی در حدود 12 مایل (19 کیلومتر) طول دارد و در دره‌ی مندنهال واقع شده است. این کوه یخی در 12 مایلی (19 کیلومتری) مرکز شهر جونیو در جنوب شرقی آمریکا و ایالت آلاسکا قرار دارد.
* کوه یخی و اطراف آن به اندازه‌ی 5815 جریب به عنوان منطقه‌ی تفریحی کوه یخی آلاسکا و واحد تخصیص داده شده فدرالی از جنگل ملی تونگاس، حفاظت می‌شود.
* دریاچه‌ی مندنهال در پایانه با کوه یخی مواجه می‌شود و یخ به اندازه‌ی 150 تا 250 فوت زیر آب گسترده شده است. دریاچه برای اسکی یخ در طول زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد چون با یخ ضخیمی پوشانده می‌شود.
* این کوه یخی اولین بار در منطقه‌ی یخی جونیو شکل گرفته است و بیش از 3000 سال سن دارد و یکی از 38 کوه یخی است که از منطقه‌ی یخی جونیو سرازیر شده است.
* برفی که می‌بارد فشار ایجاد می‌کند و باعث می‌شود یخ زیرین فشرده‌تر شود و این فرآیند ادامه می‌یابد تا این که وزن کوه یخی موجب می‌شود مثل رود سرایز شود و از کوه پایین بیاید. در نتیجه حتی رودخانه‌ی یخی نیز خوانده می‌شود.
* این کوه یخی در مسیرش دره‌ها و تنگه‌هایی را ایجاد می‌کند و متعاقباً درختان و صخره‌هایی از این منطقه در منطقه‌ی جدید ته نشین می‌شوند.
* ماده‌ی یخی ته نشین شده به یخ سفت مشهور است و تخمین زده می‌شود هر ساله نیم اینچ بین جونیو و جزیره‌ی داگلاس پیش می‌رود. پیش بینی می‌شود که جزیره در چند دهه‌ی آینده به خاطر این فرآیند به قطعه‌ی اصلی مرتبط شود.
* این کوه یخی در حدود 5ر1 مایل (4ر2 کیلومتر) عرض و بیش از 100 فوت (30 متر) در پایانه‌اش ارتفاع و بلندی دارد.

غارزایی منجر به شکل گیری توده‌های یخ بزرگ روی دریاچه می‌شود.
* این کوه یخی باقیمانده‌ی عصر یخی کوچک در حدود 3000 سال پیش است. فرآیند ذوب کوه یخی به غارزایی مشهور است و موجب می‌شود قطعات بزرگی از یخ بشکنند و از کوه یخی جدا شوند و توده‌های یخی بزرگ و یا کوههای یخی شناور را روی دریاچه‌ی مندنهال شکل دهند.
* این یک کوه یخی پس رونده است (100 تا 150 فوت و یا 30 تا 45 متر هر ساله پسروی می‌کند). طبق برنامه‌ی تحقیقی منطقه‌ی یخی جونیو این کوه یخی از سال 1958، 12 مایل پسروی کرده است.
* این تنها کوه یخی است که در سال با بزرگراه قابل دسترسی است.
* آثار جنگل‌های باستانی دفن شده‌ی طولانی مدت وجود دارند و گفته می‌شود که بیش از 1000 سال قدمت دارند و حال به خاطر ذوب کوه یخی در معرض دید قرار گرفته‌اند.
* این کوه یخی به خاطر ظاهر آبی رنگ خود واقعاً زیبا به نظر می‌رسد. یخ، تمام رنگ‌های طیف را به جز آبی جذب می‌کند و آن را انعکاس می‌دهد.
* جانوران بومی و طبیعی متعدد و مناظر به خاطر حرکت دائمی کوه یخی همواره در حال تغییر هستند. این منطقه شدیداً برای ماهی گیری توصیه می‌شود.

واقعیات جالب در مورد غارهای کوه یخی :


آبشارها غارهای عظیمی را درون یخ حفر کرده‌اند.

به خاطر ذوب دائمی، غارها به یک سوم اندازه‌ی اصلی خود رسیده‌اند.
* زیبایی واقعی کوه یخی زیر آن و به شکل غارهای یخی نهفته است. یکی از آبشارها که در نزدیکی کوه مک گینیس در جونیو در آلاسکا قرار دارد از لبه‌ی کوه یخی سرازیر می‌شود و به پایین می‌ریزد که در طول هزاران سال غارهای بزرگی را در درون یخ حفر کرده است.
* آنها غارهای فیروزه‌ای رنگ درخشان هستند و این رنگ، حضور خیلی فرا واقعی به آنها داده است. به خاطر ذوب دائمی کوه یخی، غارها به یک سوم اندازه‌ی اصلی خود رسیده‌اند و رنگ آنها از فیروزه‌ای تیره به رنگ روشن‌تر‌ و در برخی موارد به آبی کثیف تغییر یافته است.
* تونل غار مانند دقیقاً از وسط کوه یخی می‌گذرد و در نزدیکی پایانه‌ی غربی کوه یخی مندنهال واقع شده است.
* آن یک جاذبه‌ی توریستی مهم است و تنها برای کسانی که کایاک سواری و سپس یخ نوردی می‌کنند و از کوه یخی بالا می‌روند تا به آن برسند قابل دسترسی است.
* اخیراً دپارتمان خدمات جنگلی در مورد رفتن به غارها هشدار داده است چون این غارها به خاطر ذوب دائم، خطرناک هستند.

چگونه از کوه یخی مندنهال بازدید کنیم؟

* کوه یخی در طول سال از طریق جاده قابل دسترسی است. این کوه یخی در 5 مایلی فرودگاه بین المللی جونیو واقع شده است. بازدید کنندگان می‌توانند از تور راهنمای مرکز گردشگری کوه یخی مندنهال خدمات جنگلی که در 12 مایلی مرکز شهر جونیو در دره‌ی مندنهال واقع شده است، استفاده بکنند.
* گردشگران می‌توانند با استفاده از خودروی کرایه‌ای، تاکسی و یا اتوبوس تور به مرکز گردشگری بروند.
* کارکنان مجرب در مرکز گردشگری، اطلاعات جزئی را در مورد این پدیده‌ی کوه یخی، تأثیر آن بر اکو سیستم و نیاز به حفاظت حیات وحش آن فراهم کرده‌اند.
* مرکز گردشگری به صورت روزانه از ساعت 8 صبح تا 5ر7 شب در ماههای مه تا سپتامبر و در طول ساعات زمستان از جمعه تا یکشنبه از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در ماههای اکتبر تا آوریل خدمت رسانی می‌کند. ورودیه برای تمام گردشگران 16 سال و بالاتر، 3 دلار آمریکایی است.
بازدید از این پدیده‌ی طبیعی یک تجربه برای طول عمر خواهد بود. اما این پدیده به خاطر گرم شدن جهانی با خطر واقعی نیز روبرو است و ممکن است به زودی جزو یکی از شگفتی‌های در حال انقراض دنیا قرار بگیرد پس نیاز به حفظ چنین رخدادهای فرا واقعی الزام امروز است.