مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

همانطور که نام آن به درستی نشان می‌دهد، سرماخوردگی معمولی یکی از معمول‌ترین عوارض پزشکی در انسان است. به منظور مروری کوتاه از این بیماری، مقاله‌ی پیش رو را مطالعه نمایید.
همانطور که همه ما می‌دانیم، سرماخوردگی آنقدر متداول می‌باشد که یک فرد بزرگسال حداقل سه تا چهار مرتبه در سال دچار این بیماری می‌شود. در مورد کودکان این رقم ممکن است به بیش از هشت مرتبه در سال برسد. آیا می‌دانستید که سرماخوردگی معمولی مسئول تقریباً 30% روزهایی است که مجبور می‌شویم به مدرسه نرویم؟ مطالعات نشان می‌دهند که این وضعیت همچنین مسئول 40% زمان از دست رفته در محل کار است. این یک حقیقت شناخته شده است که سرماخوردگی معمولی مسری بوده و به راحتی پخش می‌شود. این امر، یکی از دلایل معمول و شایع بودن این بیماری است.

حقایقی از سرماخوردگی

تقریباً همه ما با سرماخوردگی آشنایی داریم، و نسبت به برخی اطلاعات معمول آن آگاهی داریم. ما می‌دانیم که سرماخوردگی یک بیماری متداول و عفونی است. همچنین معروف است که هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد و یک بیماری خودکران می‌باشد به این معنی که به خودی خود فروکش می‌کند. اکثر ما فهرست طویلی از درمانهای خانگی در اختیار داریم که به ما در مقابله با این عارضه کمک می‌کنند. با این حال حقایق کمتر شناخته‌ شده‌ای در مورد سرماخوردگی معمولی وجود دارد.
• برخلاف باور عموم، سرماخوردگی ناشی از باکتری نیست، و بنابراین، آنتی بیوتیک ممکن است در درمان بیماری مفید واقع نشود. هیچ واکسیناسیونی برای این بیماری وجود ندارد.
• این بیماری به وسیله‌ی ویروس‌ها ایجاد می‌شود. حدود 200 نوع ویروس وجود دارد که می‌توانند موجب به وجود آمدن سرماخوردگی شوند. این ویروسها رینوویروس، آدنوویروس، ویروس پارا انفلوانزا، کوروناویروس، آنتروویروس، متاپنوموویروس و ویروس سنسیشیال تنفسی را شامل می‌شود. یک ویروس تنها می‌تواند حدود شانزده میلیون ویروس را در یک روز تولید کند.
• یکی از حقایق جالب در مورد سرماخوردگی این است که برای بدن کار سختی است که یک ایمنی کلی در برابر این بیماری ایجاد کند. این به دلیل طیف گسترده‌ای از ویروسهای مسبب سرماخوردگی است. جدای از آنها، ویروسهای جدید به طور مرتب در حال به وجود آمدن هستند.
• انتقال ویروس سرماخوردگی اغلب بوسیله‌ی تنفس هوای آلوده با این ویروس و یا با لمس سطوح آلوده صورت می‌گیرد. جالب است که بدانید، ویروس‌های موجود بر روی دست ممکن است تا زمانی که در تماس با بینی، چشم و یا دهان نباشند، فرد را آلوده نسازند.
• همه ما می‌دانیم که علائم سرماخوردگی آزار دهنده بوده و می‌توانند ناراحتی شدیدی بوجود آورند. چنین علائمی عطسه، سرفه، آب آمدن از چشم، آبریزش بینی، ترشحات بینی و احتقان، گلو درد و حتی تب را شامل می‌شوند.
• یکی دیگر از حقایق سرماخوردگی این است که علائم این بیماری به دلیل عمل ویروس ایجاد نمی‌شوند. در واقع این علائم واکنش سیستم ایمنی بدن بوده که به منظور از بین بردن ویروس این واکنش را از خود نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، این علائم در واقع بخشی از مکانیسم طبیعی بدن جهت خلاص شدن از ویروس می‌باشد. حتماً تعجب خواهید کرد که بدانید کسانی که دارای سیستم ایمنی قوی هستند ممکن است دچار علائم شدیدی شوند.
• در واقع، هیچ درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد. این یک بیماری است که خود به خود ظرف مدت ده روز از بین می‌رود. بنابراین، به منظور کاهش شدت علائم و بهبود سریعتر، درمان‌های خانگی اتخاذ می‌شوند.
• آیا می‌دانید که داشتن استراحت کافی و مناسب می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند. دیگر درمانها استنشاق بخار، غرغره‌ی نمک، مصرف مقدار زیادی مایعات، به ویژه، چای گیاهی و سوپ مرغ را شامل می‌شوند.
غیر از حقایقی که عنوان شد، چندین حقیقت و داستان ساختی سرگرم کننده در مورد این بیماری وجود دارد. این یک تصور غلط است که آب و هوای سرد می‌تواند موجب ابتلاء به سرماخوردگی شود. برخی از افراد بر این باورند که بیرون رفتن با موهای خیس می‌تواند باعث شود سرما بخورید. اما، هیچ شواهد علمی مبنی بر اثبات این دو ادعا وجود ندارد. یک واقعیت جالب در مورد سرماخوردگی این است که فردی که مبتلا به این بیماری است می‌تواند عطسه‌ای با سرعت بیش از 100 مایل در ساعت (704ر47 متر در ثانیه) کند. چنین شخصی می‌تواند یک دستمال را با بیش از 15000 ویروس در دوره‌ی زمانی سی ثانیه‌ای پر کند. مشخص شده است که بجای استفاده از ضد عفونی کننده‌ی دست، شستن آنها با صابون بهترین روش برای جلوگیری از سرماخوردگی است.
این مقاله تنها جنبه‌ی آموزشی داشته و همیشه بهترین کار برطرف نمودن شک و تردید خود نسبت به سرماخوردگی از طریق پزشکتان خواهد بود. در صورتی که علائم سرماخوردگی بدتر شدند و در مدت ده تا چهارده روز فروکش نکردند، به پزشک مراجعه کنید.