تاثیر میوه و سبزیجات بر آرامش روان

سبزیجات

سیر و پیاز که هر دو جزو دسته‏ى سبزیجات هستند کمک موثری برای سلسله اعصاب و شرایین به حساب می آیند و به علاوه، خواص و فواید دیگری نیز دارند. این مواد چه به صورت خام و چه به صورت پخته شده دارای این تأثیر هستند.
ترخون یکی از سبزیجاتی است که چه به صورت تازه و چه به صورت دم کرده، در رفع بی خوابی و اضطراب معجزه می کند و برای اعصاب، بسیار مفید است.
در پونه ماده‏ى آرام کننده ای به نام نپلاکتون وجود دارد که از نظر شیمیایی بسیار شبیه و الپوتریت است که از سنبل الطیب گرفته می شود.
نعناع علاوه بر آن که اثرات فوق العاده ای در هضم غذا دارد، دارای مواد آرام بخش نیز می باشد.
کرفس مواد آرام کننده‏ى بسیار قوی ای دارد. این گیاه که جزو خانواده‏ى جعفری است حاوی ماده‏ى آرام کننده‏ى منحصر به فردی به نام پاناتلاید است. اگر آب کرفس را با آب هویج مخلوط کرده و بعد مصرف کنید خستگی را از بین برده و آرامش فراوانی به شما می بخشد.
گوجه فرهنگی منبع غنی پتاسیم است. اگر آن را با ریحان و ترخان مصرف کنید تاثیر غذایی آن، دو برابر می شود.
شاهی (تر تیزک): که به آن لقب تندرستی بدن داده اند، سرشار از ویتامین A ,B, C است. همچنین دارای مواد آهنی، مس، روی، منگنز، آهک و گوگرد است. این سبزی تقویت کننده، برای خستگی اشخاص حساس نیز بهترین درمان است.

میوه ها:

انگور منبع غنی اسید گاما است که در درمان فشار خون و رسیدن به آرامش، بسیار موثر است. انگور یاقوتی نه تنها آرام کننده است، بلکه حاوی مقادیر زیادی ویتامین B می باشد.
سیب از بهترین میوه های طبی است که هم به عضلات و هم به اعصاب، یاری می رساند البته سیب سرخ، نسبت به سایر سیب های مزایای بیشتری دارد.
برگ و گل درخت نارنج، اختلالات عصبی را تسکین و تخفیف می دهد و ضد تشنج می باشد. از شکوفه‏ى درخت نارنج که به آن «بهار نارنج» می گویند عرقی نیز به همین نام می گیرند و اثر آرام بخشی روی اعصاب، دارد.

پرتقال بر قدرت اعصاب فرد می افزاید.

به: دارای ویتامین A است. این ویتامین، مخصوص تجدید جوانی است و به علاوه دارای ویتامین B است که در تعادل اعصاب، نقش مهمی را بازی می کند.
زردآلو سرشار از ویتامین های مختلف و قند می باشد. مقدار ویتامین A در آن بیشتر است. زردآلو، برای اعصاب، بسیار مفید و مقوی است. به همین جهت به اشخاصی که اهل تعمق هستند و کارهای فکری می کنند، توصیه می شود.
منبع: مجله ی حدیث زندگی