كودكاني كه صبحانه نمي‌خورند

صبحانه را براي كودك جذاب كنيد: سعي كنيد زمان كافي را براي يك صبحانه مفرح در نظر بگيريد. صبحانه نبايد صرفا موقعيتي باشد كه مواد غذايي را به زور فرو دهيد. به عنوان مثال كودكان خردسال از اين كه ليوان و فنجان مخصوص خودشان را داشته باشند، لذت مي‌برند. آنها از اين كه با تزيين قسمتي از نان با مقداري پنير و درست كردن يك شكل خنده‌دار در آراستن سفره شركت كنند، سرگرم مي‌شوند.
به كودكمان اجازه دهيم تا در برنامه‌ريزي صبحانه كمكمان كند: اگر به كودك خود اجازه دهيد كه در تنظيم برنامه هفتگي صبحانه كمك كند و يا اين كه هنگام خريدن لوازم صبحانه شما را همراهي كند، با علاقه بيشتري سر ميز صبحانه حاضر خواهد شد.
صبحانه مختصر: اگر كودك شما ناهار را به صبحانه ترجيح مي‌دهد، به او يك صبحانه مختصر و يك ناهار مفصل بدهيد. اين برنامه در حالتي كه صبحانه انرژي كافي را براي تمام مدت صبح فراهم كرده است و تا هنگام صرف ناهار، كودك از نظر انرژي كمبود ندارد، مشكلي ايجاد نمي‌كند.
رسم و رسوم كهنه را كنار بگذاريم: اگر كودك شما غذاهاي معمول را نمي‌خورد، غذاي ديگري را امتحان كنيد. شير براي كودك تهيه كنيد و به او اجازه دهيد كه فقط غذاي مايع بخورد. مقداري كره روي قطعات سيب بماليد و يا اين كه يك برش پيتزا يا سيب‌زميني سرخ شده با پنير را با يك ليوان شير به او بدهيد. وقتي كودك از نظر تغذيه‌اي تأمين شود، شكل غذاي داده شده چه اهميتي دارد؟
تنوع در نوع غذاهاي كودك: غذاهاي جديدي را هر چند وقت يك بار به برنامه صبحانه اضافه كيند تا از يك‌نواختي جلوگيري شود. اگر كودك ناگهان از خوردن غذايي كه قبلا دوست داشت، امتناع مي‌كند، به زور آن را به او ندهيد. براي مدتي آن را كنار بگذاريد و سپس به تدريج و با ظرافت دوباره آن را به برنامه غذايي او اضافه كنيد. براي صبحانه روي غذاهاي مشخصي تعصب نداشته باشيد.
هنگام صرف صبحانه با كودكمان بيشتر دوست باشيم: كودكان خردسال نبايد هنگام صبحانه تنها رها شوند. حتي كودكان بزرگتر نيز دوست دارند، همراهي داشته باشند. اگر نمي‌توانيد هنگامي كه كودك صبحانه مي‌خورد با او سر سفره بنشينيد، در اتاق بمانيد و به او يك همراه صبحانه خوردن بدهيد تا سر سفره با او بنشيند. معمولا يك عروسك يا حيوان پارچه‌اي براي اين كار مناسب است؛ ولي حتي وسايل جالبي نظير راديو، تلويزيون يا كتاب مصور نيز ممكن است همين تأثير را داشته باشد.
تشويق كنيد، جايزه بدهيد: يك خوراكي (حتي يك ذرت بو داده) را با كمك كودك خود انتخاب كنيد و سپس آن را به اندازه‌اي مناسب در داخل كيسه‌هاي پلاستيكي تميز بريزيد. كودك هنگامي جايزه را مي‌برد كه تمام غذا با مقدار معيني از آن را كه قبلا روي آن توافق شده است، بخورد.
همراه كودك، ساختمان‌سازي كنيد: در ازاي هر لقمه‌اي از صبحانه كه كودك شما مي‌خورد، به او يك تكه ساختمان اسباب‌بازي بدهيد. هنگامي كه كودك صبحانه‌اش را خورد، مي‌تواند از اين تكه‌ها براي ساختن يك قلعه استفاده كند يا اين كه اگر كودك دوست دارد، اجازه دهيد كه موقع صرف صبحانه تكه تكه، قلعه را بسازد.
هم غذا، هم نقاشي: به كودك اجازه دهيد هر بار كه يك لقمه غذا مي‌خورد، با ماژيك روي يك تكه كاغذ بكشد. او را تشويق كنيد در حالي كه غذايش را مي‌خورد، يك منظره را تمام كند. روي يك تكه كاغذ، منظره خورشيد بكشد و با هر لقمه، يك شعاع نوراني به خورشيد اضافه كنيد. اگر اين عمل را به صورت پيوسته انجام دهيد، مي‌توانيد هر روز شعاع‌هاي بيشتري را به خورشيد اضافه كنيد و هنگامي كه خورشيد بسيار تابان شد، كودك شما يك جايزه مانند رفتن به پارك را خواهد برد.
زمان بگيريد: براي اين كه به كودكاني كه كند غذا مي‌خورند انگيزه بدهيد، ساعت را روي زماني كه كودك بايد صبحانه‌اش را تمام كند، تنظيم كنيد و او را برانگيزيد كه پيش از به صدا درآمدن زنگ، صبحانه‌اش را تمام كند؛ سپس به تدريج زمان را كوتاهتر كنيد و براي اين منظور هر روز يك تا دو دقيقه زمان را كوتاهتر كنيد تا اين كه به يك زمان پذيرفتني براي تمام كردن صبحانه دست پيدا كنيد.
منبع:http://www.al-shia.com