شيوه جديدي براي تصفيه‌هوا

دكتر «نيما تقوي‌نيا» مجري اين طرح به همشهري گفت: در اين شيوه از فوتوكاتاليست‌هاي نانو ساختاري استفاده شده است كه در معرض نور ماوراء بنفش سطح آنها فعال شده و خاصيت اكسيدكنندگي مي‌يابند. به گفته وي فوتوكاتاليست‌ها خاصيت تجزيه آلاينده‌ها را دارند و از اين رو مي‌توان از آنها براي تصفيه آب و هوا استفاده كرد.
اين محقق كه موفق به ساخت اين دستگاه تصفيه هوا در آزمايشگاه شده است، افزود: در اين دستگاه، هوا از طريق فن وارد شده و در حين قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش از كنار لايه‌هاي فتوكاتاليست رد مي‌شود، در اين حالت آلودگي خود را از دست داده و به بيرون هدايت مي‌شود.
به گفته اين عضو هيات علمي دانشكده فيزيك، اكسيد تيتانيوم TiO2 از مهمترين مواد فوتوكاتاليست است كه داراي بازده بالا، پايداري شيميايي و مكانيكي مناسب و قيمت پايين است.
تقوي‌نيا گفت: درصدد ساخت كارتريج‌هايي براي استفاده در داخل سيستم‌هاي تهويه مطبوع در بيمارستانها و كارخانه‌هاي صنايع غذايي است.
وي افزود: در سيستم‌هاي تهويه رايج از الياف شيشه‌اي استفاده مي‌شود كه قابليت زدودن بسياري از آلودگي‌ها را دارد، اما ويروس‌ها و مولكول‌هايي مانند CO , NO را به دليل كوچكي بسيار نمي‌تواند از محيط پاك كند.
وي كه عضو پژوهشكده علوم و فناوري‌هاي نانو دانشگاه شريف است تاكيد كرد با استفاده از فوتوكاتاليست‌ها مي‌توان اين ذرات و حتي مواد آلي مانند بو را نيز از بين برد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه فناوري استفاده از فوتوكاتاليست‌ها فناوري جديدي نيست و در ساير نقاط دنيا مورد استفاده قرار مي‌گيرد، افزود: اين نخستين بار است كه اين فناوري با شيوه جديدي در ايران به كار گفته مي‌شود.
وي گفت: از فوتوكاتاليست‌ها در زمينه‌هاي ديگري مانند شيشه‌هاي ضدبخار و سطوح خودتميزشونده نيز مي‌توان استفاده كرد.
به گفته تقوي‌نيا خاصيت بسيار آب دوستي فوتوكاتاليست‌ها در برابر تابش نور ماوراء بنفش اين امكان را فراهم مي‌كند كه از اين فناوري در آينه‌هاي ضدبخار استفاده كرد. خاصيت خودتميز شوندگي نيز به دليل خواص فتوكاتاليستي و آب دوستي ايجاد مي‌شود و كاربرد آن در كاشي، شيشه و ديوارهاي خودتميزشونده است.
به گفته وي فوتوكاتاليست‌ها را مي‌توان در آينه‌هاي ضدبخار در صنعت خودرو، سطوح ضد باكتري در بيمارستان‌ها و صنايع غذايي، سطوح خودتميزشونده در صنعت ساختمان، تصفيه آب در صنايع شيميايي و تصفيه هوا و بو زدايي در صنايع محيط زيست بكار برد.
منبع: همشهري بين‌الملل