كلام وحى و مهدويت(8)

سوره فجر

در آن چهار آيه مي باشد
آيات 1 , 2 , 3 , 4
1 ـ ( والفجر ، وليال عشر ، و الشفع و الوتر ، و الليل اذا يسر) [1]
به سپيده دم سوگند .
و به شبهاي دهگانه .
و به زوج و فرد .
و به شب هنگامي كه ( به روشنائي روز ) حركت مي كند سوگند كه پروردگارت در كمين ظالمان است .
جابر جعفي از امام صادق (ع) در ذيل آيات شريفه روايتي را نقل ميكند كه حضرت فرمود :
(( والفجر )) حضرت قائم (ع) است و (( وليال عشر )) امامان از حسن تا اماميازدهم حسن است ،، و (( الشفع )) امير المومنين و فاطمه مي باشد و ((الوتر )) خداي يكتا و بدون شريك است و (( الليل اذا يسر)) دولتي است كه تا دولت حضرت قائم (ع) ادامه پيدا مي كند . [2]

پی نوشت ها:

[1] فجر ، آيات 1 الي 4
[2] تفسير برهان ، ج 4 ، ص 457

سوره فصلت

در آن دو آيه مى باشد آيات 17-53
ا- (فأخذتهم صاعقه العذاب الهون.) [1]
صاعقه آن عذاب خوار كننده، به خاطر اعمالى كه انجام مى دادند آنها را فرو گرفت.
امام صادق(ع) در تأويل اين آيه شريفه فرمود:
صاعقه و عذاب در اين آيه براى دشمنان دين و معاندين، همان شمشير امام زمان "عج " مى باشد هنگامى كه او (قائم (ع)) قيام كند. [2]
2- (و سنريهم آياتنا فى الآفاق و في أنفسهم حتى يتبين لهم أنه الحق.) [3]
به زودى نشانه هاى خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان مى دهيم تا حق آشكار گردد.
ابى بصير گويد:
از امام باقر (ع) پيرامون اين آيه " سنريهم آياتنا في الآفاق وفي انفسهم " الى آخر، پرسيدند- حضرت فرمود:
قدرت (وعظمت) خدا در آفاق و در خودشان را مشاهده كرده و براى آنان نمايان مى شود، تا برايشان معلوم و روشن شود كه خروج قائم (ع) حق است، و از طرف خداوند است، و خلق او را مي بينند و نا گزيراز آن هستند. [4]
روايت مشابهى نيز در تفسير همين آيه از امام صادق (ع) روايت شده است،

پی نوشت ها:

[1] فصلت آيه 17
[2] الف ) اثبات الهدي ج 7 ص131 - ب ) تفسير برهان ، ج 7 ، ص108
[3] فصلت آيه 53
[4] الف ) غايه المرام ص 748 - ب ) ينابيع ا لموده ص 427 - ج ) اثبات الهدي ج 7 ص 128

سوره ق

درآن دو آيه مى باشد آيات 31-32
(و اشتمع يوم ينابى ي الفنادي من مكاني قريب. يوم يسمعون الصيحة بالحق ذلك يوم الخروج.)[1]
گوش فراده و منتظر روزى باش كه منادى از مكان نزديك ندا مى دهد.
روزى كه همگان صيحه رستاخيز را به حق شنوند، آن روز، روز خروج است.
امام صادق پيرامون تفسير اين دو آيه شريفه فرمودند:
منادى به نام قائم و نام پدرش ندا مى دهد و " صيحه " در اين آيه صداى آسمانى است كه در روز خروج حضرت مهدى قائم ((عج)) شنيده مى شود. [2]

پی نوشت ها:

[1] ق آيات 41 ، 42
[2] الف ) ينابيع الموده ص 429 - ب) غايه المرام ص 751

سوره قصص

درآن دو آيه مى باشد آيات 5- 6
1- (ونريد ان نمن على الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثين )[1]
اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم، و آنها را پيشوايان و وارثين روى زمين قرار دهيم.
اميرالمؤمنين على (ع) در ذيل اين آيه فرمود: ايشان، آل محمد (ع) هستند، خداوند مهدى آل محمد "عج " را برمى انگيزاند تا توسط او مؤمنان را عزيز و دشمنان را ذليل و زبون گرداند. [2]
حكيمه خاتون دختر امام محمد تقى(ع) مى گويد:
ابومحمد حسن عسكرى (ع) كسى را فرستاد و مرا خواست، سپس فرمود: اى عمه امشب افطار نزد ماباش آن شب هم شب پانزدهم شعبان بود خداى سبحان امشب حجت خود را در زمين ظاهر مى كند.
حكيمه خاتون مى گويد:
رفتم و شب را در خانه حضرت خوابيدم، وقت سحر بيدار شدم و دو سوره از قرآن (( الم سجده)) و ((يس)) را خواندم، دريافتم كه حالت اضطرابى براى (حضرت) نرجس خاتون پديدار شد، لباس خود را كنار زده ناگاه ديدم مولودى (طفلى) در حال سجده به دنيا آمد.
امام حسن عسكرى (ع) مرا صدا زد و فرمود:
اى عمه طفل را نزد من بياور، او را ، رفتم، نزد امام (ع)بردم. و او مولود مسعود را روى سينه خود قرار داد و زبان خود را به دهان آن طفل وارد نمود و دست خود را به چشم ها و گوش ها و مفاصل او كشيد. بعد فرمود: سخن بگو پسرم، نوزاد جواب داد:
(اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له و اشهد ان محمدا رسول الله) و بر اميرالمؤمنين و امامان (معصوم) صلوات فرستاد، تا رسيد به پدرش بر حضرت نيز صلوات و درود فرستاد، سپس ابو محمد فرمود:
اى عمه طفل را نزد مادرش ببر كه بر مادر خود سلام دهد، بعد او را بياور. من حضرت را نزد نرجس خاتون بردم و او بر حضرت نرگس سلام گفت، او را خدمت پدر بزرگوارش برگرداندم، آن جناب فرمود:
اى عمه روز هفتم نزد ما بيا. رفتم روز هفتم برگشتم، حضرت فرمود:
عمه آن طفل را نزد من بياور و او را آوردم. بعد از آن كه عمل روز اول را انجام داد، فرمود:
پسرم سخن گو و آنگاه شهادتين را بر زبان جارى كرد، و بر أجداد گراميش (صلوات الله عليهم) يكى بعد از ديگرى درود و صلوات فرستاد سپس اين آيه را تلاوت نمود: " و نريد ان نمن على الذين استضعفوا في الأرض و نجعلهم أئمة و نجعلهم الوارثين ". [3]
2- (و نمكن لهم في الأرض و نري فرعون و هامان و جنودهما منهم ما كانوا يحذرون.)[4]
و حكومت (مستضعفين) را در روى زمين پابرجا سازيم و به فرعون و هامان و لشكريان آنها آن چه را بيم داشتند از اين گروه نشان دهيم.
امام سجاد(ع) فرمود:
قسم به آن خدائى كه محمد(ص) را به حق بشارت و انذار دهنده مبعوث نمود، به درستى كه نيكوكاران از ما اهل بيت و شيعيانشان به منزلة موسى و پيروانش خواهند بود و هچنين دشمنان ما و پيروانشان به منزلة فرعون و پيروانش مى باشند. [5]
و نيز امام باقر و امام صادق (ع) در ذيل آيه فوق فرمودند:
مراد از فرعون و هامان دو نفر از ستمكاران قريش هستند كه خداوند در موقع ظهور قائم آل محمد آنها را به دنيا بر ميگرداند تا كيفر و انتقام ظلمى كه به اهل بيت پيامبر (ص) نموده اند از ايشان بكشد. [6]

پی نوشت ها:

[1] قصص آيه 5
[2] الف ) تفسير صافي ج 4 ص 80 - ب ) غايه المرام ص 754
[3] الف ) ينابع الموده ص 449 - ب ) الصراط المستقيم ج 2 ص 21
[4] قصص آيه 6
[5] الف ) تفسير صافي ج 4 ص 81 - ب ) شواهد التنزيل ج 1 ص 431 ، به همين مضمون تقريبا
[6] تفسير جامع ج 5 ص 155

سوره قلم

در آن يك آيه مي باشد آيه 15
(اذا تتلي عليه آياتنا قال اساطير الاولين)[1]
هنگامي كه آيات ما بر او خوانده مي شود مي گويد اينها افسانه هاي صرافي پيشينيان است.
در كنز الفوائد از امام ششم حضرت صادق نقل است كه حضرت فرمود :
بي دينان چون خبر ظهور قائم آل محمد «عج» را بشنوند آن را افسانه مي پندارند و هنگامي كه او را به ببينند مي گويند :
ما تو را نمي شناسيم و تو از فرزندان فاطمه زهراء (سلام الله عليها) نيستي همچنان كه مشركين اين گونه سخناني به پيامبر مي گفتند.[2]

پی نوشت ها:

[1] قلم آيه 15
[2] الف) اثبات الهدي ج 7 ص 61 - ب) بحار الانوار ج 51 ص 61

سوره قمر

درآن يك آيه مى باشد آيه 1
(اقتربت الساعه و انشق القمر.)[1]
قيامت نزديك شد و ماه از هم شكافت.
مفضل بن عمر از امام صادق (ع) روايتى را نقل مى كند كه حضرت دربارة اين آيه شريفه فرمود:
ساعت قيام قائم (ع)نزديك است. [2]

پی نوشت ها:

[1] قمر آيه 1
[2] الف) ينابيع الموده ص 428 - ب) تفسير صافي ج 5 ص 99

سوره كهف

درآن يك آيه مى باشد آيه 9
(ام حسبت ان اصحاب الكهف و الرقيم كانوا من آياتنا عجبا.)[1]
آيا گمان كردى اصحاب كهف و رقيم از آيات ما شگفت بودند؟
از ابن عباس روايت شده، كه رسول الله (ص)فرمود:
اصحاب كهف ياران حضرت مهدى (عج) هستند.[2]
ابن فارسى از امام صادق (ص)روايت كرده كه فرمود:
در هنگامى كه ظهور حضرت قائم (ع) فرا مى رسد، بيست و هفت نفر از قوم حضرت عيسى (ع) يعنى همان كسانى كه به حق هدايت مى يابند و بدان باز مى كردند و هفت نفر از اصحاب كهف و يوشع بن نون و ابودتجانة انصارى و مقداد بن اسود و مالك اشتر، اين گروه در كنار حضرت (قائم عج) عنوان ياران و حكمرانان (اطراف حضرت) مى باشند. [3]

پی نوشت ها:

[1] كهف آيه 9
[2] آيات الولايه نقل از الدر المنثور سيوطي ج 4 ص 212
[3] آيات الولايه نقل از برهان ج 2 ص 457

سوره لقمان

در آن دو آيه مي باشد آيات 20-23
ا- (و أسبغ عليكم نعمة ظاهرة و باطنة. )[1]
و نعمتهاي خود را- چه نعمتهاى ظاهر و چه نعمتهاى باطن- بر شما گسترده و اقزون ساخته است.
حضرت موسى بن جعفر (ع) فرمود:
نعمت ظاهري امام ظاهر است و نعمت باطنى امام غايب است، كه از ديدگان مردم پنهان مى شود و گنجهاى زمين براى او آشكار گردد، و هر چيز دورى برايش نزديك باشد. [2]
2- (و من يسلم وجهه الى الله و هو محسن فقد استمسك بالعروة الوثقى و الي الله عاقته الأمور.) [3]
كسي كه رخ خود را تسليم خدا كند در حالي كه نيكو كار باشد به دستگيره محكمي چنگ زده
(و به تكيه گاه مطمئني تكيه كرده است) و عاقبت همه كارها به سوي خدا است.
پيامبر اسلام (ص) فرموده :
هر كسي از امامان و فرزندان حسين (ع) اطاعت كند به تحقيق اطاعت خدا را نموده و هر كس از دستورات ايشان تخلف نمايد، بدون ترديد نافرماني خدا كرده زيرا كه ايشان دستگيره محكمي و تكيه گاه مطمئني و وسيلة (تقرب) به سوى پروردگار مى باشند. [4]
امامان از فرزندان إمام حسين (ع) نه نفرند اول آنها سجاد و آخر آنان حضرت قائم (عج) است كه در كتب عامه و خاصه نام آنها آمده است.

پی نوشت ها:

[1]لقمان آيه 20
[2]الف ) تفسير صافي ص 148 - ب) الصراط المستقيم ج 2 ص 229 - ج) بحار الانوار ج 51 ص 64
[3]لقمان آيه 22
[4]ينابيع الموده ص 445

سوره مجادله

در آن يك آيه مى باشد آيه 22
1- (أولئك حزب الله ألا إن حزب الله هم المفلحون)[1]
آنها حزب الله اند بدانيد (و آ گاه باشيد) حزب الله پيروز است.
در حديث مفصلى كه جابر بن عبداللة انصارى نقل مى كند و خلاصه آن چنين است مرد يهودى به نام جندل بن جناده بر پيامبر اسلام(ص) وارد و چند سئوال از پيامبر (ص) كرد.
حضرت همه را جواب دادند. مرد يهودى اسلام را اختيار نمود، سپس عرض كرد: يا رسول الله ديشب در عالم خواب موسى بن عمران را ديدم كه به من امر نمود اسلام را نزد شما اختيار نمايم و به اوصياه و جانشينان شما تمسك جويم، آنان كيانند ؟ حضرت فرمود:
جانشينان من(12) نفرند اول آنان سيد اوصياء پدر امامان (اميرالمومنين على (ع)) و بعد از او فرزندانش سپس يك به يك نام آنان را برد، تا رسيد به امام حسن عسكرى يازدهمين وصى سپس فرمود:
بعد از او فرزندش محمذ كه به مهدى قائم و حجت خوانده مى شود و غايب خواهد شد تا زمانى كه بيرون آيد و ظهور نمايد.
و زمين را از عدل و داد ير كند آن طور كه از جور و ستم پرشده باشد. خوشابه حال صبر كنندگان و بردباران غيبت او، و خوشا به حالى كسانى كه ايشان را دوست مى دارند. آنها اشخاصى هستند كه خدا وصف آنان را در كتاب خود آورده: " هدئ للمتقين الذين يؤمنون بالغيب ".
و نيز خدا در وصف آنها فرمود- " اولئك حزب الله الا إن حزب الله هم المفلحون "[2]. كسانى كه به امام زمان ((عج )) ايمان داشته و در غيبت او بردبار و از منتظرين باشند،
و به او اظهار علاقه و محبت نمايند و به اهداف و خواستهاى او جامة عمل بپوشانند به خدا و به رسول او مؤمن خواهند بود و هميشه رستگارخواهند شد.

پی نوشت ها:

[1] مجادله آيه 22
[2] ينابيع الموده ص 422