ابتکار مریدا به دنبال جرائم چند ملیتی

تلاش امنیتی در جهت " جلب منافع استراتژیکی ناگزیر" برای ایالات متحده آمریکا

واشنگتن- به گفته یکی از دیپلمات های بلند پایه آمریکایی ،آمریکا، مکزیک و چند کشور آمریکای مرکزی از طریق ابتکار مریدا به دنبال مقابله با تهدید مشترک جنایت های چند ملیتی سازمان دهی شده اند.
توماس شانون دستیار وزیر امور خارجه در 8 مه به هیئتی از کنگره گفت:" آمریکا منافع استراتژیکی الزام آوری در تحکیم سریع همکاری با کشورهای آمریکای مرکزی برای مقابله با فعالیت های غیر قانونی در منطقه دارد".
ابتکار مریدا که توسط پرزیدنت بوش و فیلیپ کالدرون ، رئیس جمهوری مکزیک در اکتبر سال 2007 معرفی شد، در زمان بازدید پرزیدنت بوش در مارس 2007 از آمریکای لاتین مطرح شد، جایی که امنیت منطقه ای نکته بارز صحبت های او با رهبران گواتمالا و مکزیک بود. شهادت شانون مصادف با زمانی بود که کنگره درخواست 500 میلیون دلاری کاخ سفید برای حمایت از حرکت ابتکاری مریدا را با فرستادن تجهیزات پلیس و نظامی و آموزش آنان و کمک به کشورهای منطقه برای پیگیری قانون جنایات سازمان دهی شده، پذیرفت.
شانون می گوید: قاچاق مواد مخدر و جنایت های سازمان دهی شده در آمریکای مرکزی از نظر حجم و قدرت در دهه گذشته رشد پیدا کرده که از طریق جریان مواد مخدر غیر قانونی از شمال و سلاح های ثبت نشده از طریق جنوب تغذیه می شوند. او اضافه می کند، بسیاری از این سازمان های جنایی آنقدر قدرتمند هستند که از لحاظ نظامی بر پلیس برتری پیدا کرده اند و قضات را تهدید می کنند، در حالی که پول حاصله از مواد مخدر باعث فساد در سازمان ها و کاهش اعتماد مردم به مسئولان می شود.
درگزارش 2007 سازمان ملل تعداد اعضای این گروه ها در ال سالوادور 10500، در هندوراس 36000 و در گواتمالا 14000 تخمین زده شده است در حالی که سازمان های جنایی در کشورهای همسایه یعنی بلیز ، کاستاریکا و پاناما به سرعت در حال رشد هستند.
به گفته شانون کشورهای آمریکای مرکزی دارای اراده کافی برای مقابله با گروه های جنایی هستند، اما منابع کافی را در اختیار ندارند و و کمک های مالی نیز راه زیادی را از آغاز این تلاش ها تا بهبود امنیت منطقه در پیش رو دارند.
شانون می گوید: "در حالی که قاچاقچیان ممکن است از جت های شرکتی برای جابجایی مواد مخدر استفاده کنند و یا مجموعه ای از زیردریایی ها و یا وسایل نقلیه زیر آبی بسازند، کشورهای آمریکای مرکزی به سختی می توانند نیروهای مجری قانون و یا وسایل نقلیه، قایق ها و هواپیماهای زمان ویتنام مرتبط با عملیات مواد مخدر خود را به کار گیرند.
شانون با اشاره به این که گروه مارا سالواتروچا (ام اس 13 ) مستقر در سالوادور بیش از 8000 تا 10000 عضو فعال داشته و در 38 ایالت ايالات متحده فعالیت می کند می گوید بیشتر گروه های جنایی آمریکای مرکزی به شدت چند ملیتی هستند. بیش از 1800 نفر از اعضای این گروه از سال 2005 در آمریکا دستگیر شده اند. در یکی از موارد اخیر علیه رهبران گروه به دلیل صدور دستور قتل دو شاهد در آمریکا از سلول زندان خود در ال سالوادور اعلام جرم شد.
شانون می گوید:" تمایل گروهی کشورهای آمریکای مرکزی برای کار با آمریکا و مکزیک در مورد این موضوعات نشاندهنده موقعیتی استثنائی است. این مسئله موقعیت بی سابقه ای برای حل مسائل امنیتی هماهنگ با همسایگانی ایجاد می کند که کشور های آنان پلی را از جبال آند تا مرز آمریکا تشکیل می دهند."
به گفته شانون، امنیت عمومی هم اکنون از تلاش های مریدا برای همکاری در ایجاد نیروهای پلیس، اطلاعات مشترک در ارتباط با فعالیت گروه های جنایی و ایجاد سیستم قضایی کارآمد تر سود می برد. در نتیجه این همکاری مامورانی از دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) تیم هایی را با همکاران خود در السالوادور، گواتمالا، هندوراس و مکزیکو به منظور ایجاد پایگاه اطلاعاتی مشترک از آثار انگشت اعضای شناخته شده این گروهها تشکیل داده اند. السالوادور تعداد مامورین پلیس خود در واحد برخورد با گروه های جنایی چند ملیتی که با اف . بی .آی همکاری می کند را بیش از دو برابر کرده است.
شانون گفته است:" آمریکا و آمریکای مرکزی تنها از طریق همکاری و مسئولیت مشترک می توانند تهدید گروه های چند ملیتی پیش روی ما را از بین ببرند. ابتکار مریدا اساس چنین برخوردی است."