شرح روابط میان آمریکا و آفریقا به ترتیب زمانی

سابقۀ روابط دیپلماتیک ایالات متحده با آفریقا، به کشور لیبریا و سال 1862 باز می گردد، که سرآغاز روابط و قبول مسئولیت آمریکا در قبال مردم و کشور های آفریقا است. دیدار پرزیدنت بوش از پنج کشور آفریقایی، از 15 تا 21 فوریۀ 2008، ادامۀ آن سنت دیرین است.

15 تا 21 فوریه 2008

پرزیدنت بوش در دومین سفر خود به آفریقا از کشور های بنین، غنا، لیبریا، رواندا، و تانزانیا دیدن می کند.

23 ژانویه 2008

وزیر امور خارجه در نطق خود در گرد همایی اقتصاد جهانی در داوس، سوییس، اشاره می کند که حجم کمک های آمریکا به آفریقا از سال 2001 ، چهار برابر شده است.

6 فوریه 2007

وزارت دفاع آمریکا ایجاد ستاد فرماندهی آمریکا در آفریقا، موسوم به آفریکام را که هدف آن ایجاد هماهنگی در منافع نظامی و امنیتی آمریکا در این قاره می باشد، اعلام می کند.

مارس 2006

وزارت بازرگانی آمریکا با انتشار آمار مربوط به تجارت میان آمریکا و آفریقا در سال 2005 ، نشان می دهد که واردات آمریکا از کشور های آفریقایی، طبق قانون رشد و امکانات در آفریقا (AGOA) ، از سال 2004 بالغ بر 38.1 میلیارد دلار بوده، و 44 در صد افزایش داشته است.

ژوییۀ 2005

رهبران کشور های گروه هشت (8 G) متعهد شدند که کمک های مالی برای توسعه را تا سال 2010 به 50 میلیارد دلار افزایش دهند که نیمی از این کمک ها به آفریقا تعلق خواهد گرفت.

ژوئن 2005

پرزیدنت بوش ابتکار عمل رییس جمهور برای مبارزه با مالاریا (PMI) را اعلام نمود.

ژوئن 2005

پرزیدنت بوش اعلام می کند که حدود 55 میلیون دلار به اجرای عدالت در مورد زنان و اقتدار آن ها در آفریقا اختصاص می یابد.

ژوئن 2004

پرزیدنت بوش از شرکای خود در کشور های گروه هشت درخواست می کند که جلسۀ مشترکی با رؤسای کشور های الجزایر، غنا، نیجریه، سنگال، آفریقای جنوبی و اوگاندا تشکیل دهند. موضوع بحث آن ها چالش هاییست که آفریقا با آن روبرو می باشد، مانند بهبود رشد و توسعه از طریق بخش خصوصی، مبارزه با HIV/ ایدز، و فقر.

2004

پرزیدنت بوش با هدف کاهش فقر در جهان از طریق رشد بی وقفۀ اقتصادی، دست به ایجاد سازمان چالش های هزاره زد. 32 کشور از 63 کشور واجد شرایط برای درخواست بودجه، کشور های آفریقایی هستند.

اوت 2003

چارلز تیلور، رییس جمهور لیبریا، تحت فشار های ایالات متحده و سایر کشور ها، تبعید می گردد، و تعدادی از نیرو های آمریکایی با پیوستن به صلح بانان نیجریایی، در جهت بازگرداندن ثبات به این کشور جنگزده تلاش می کنند.

8 تا 12 ژوییه 2003

پرزیدنت بوش از پنج کشور آفریقایی جنوب صحرا (بوتسوانا، نیجریه، سنگال، آفریقای جنوبی و اوگاندا) دیدن می کند.

فوریه 2003

پرزیدت بوش، با تأیید این مطلب که 30 میلیون تن در آفریقا در خطر گرسنگی قرار داشته و با قحطی روبرو بوده، و 14 میلیون تن از آنان فقط دراتیوپی هستند، از تلاش های مهمی برای مبارزه با گرسنگی در جهان خبر می دهد.

ژانویه 2003

پرزیدنت بوش ایجاد طرح اضطراری رییس جمهوربرای خلاصی از ایدز (PEPFAR) را اعلام می کند.

ژوییه 2001

پرزیدنت بوش برای تحکیم مبانی آموزش در آفریقا، به معرفی ابتکار عمل آموزش در آفریقا مبادرت می کند.

ژوییه 2000

ایالات متحده برای ایجاد آکادمی بین المللی اجرای قانون (ILEA) در جنوب آفریقا، با کشور بوتسوانا توافق می کند.

1999

کنگره با هدف سریع به جریان انداختن صادرات آفریقا به ایالات متحده، قانون رشد و امکانات در آفریقا (AGOA) را تصویب می کند.

7 اوت 1998

سفارت خانه های آمریکا در کنیا و تانزانیا بمب گذاری می شود؛ این حملات بعدا ً به القاعده منسوب می گردد.

23 مارس تا 2 آوریل 1998

بیل کلینتون، بعد از گذشت 20 سال، اولین رییس جمهور آمریکا است که از کشور های آفریقایی جنوب صحرا دیدن می کند.
شرح عکس: پرزیدنت بیل کلینتون، توسط دانش آموزان مدرسۀ کیسوورا در روستای کوچک موکونو که در 20 مایلی (32 کیلومتری) کامپالا، اوگاندا واقع است، در جریان دیدار از این مدرسه،همراهی می شود. سفر کلینتون به شش کشور آفریقایی شامل دیدن رواندا، آفریقای جنوبی، بوتسوانا، سنگال، و غنا نیز هست.

ژوئن 1996

با ابتکار عمل للاند، مردم آفریقا از منافع انقلاب وسایل اطلاعاتی بهره مند می شوند.

1995

ایالات متحده از تشکیل دادگاه های ویژۀ جنایی بین المللی در رواندا، در پی کشتار سال 1994، حمایت به عمل می آورد.

1993

پرزیدنت کلینتون نیرو های آمریکایی را از سومالی خارج می کند.

9 دسامبر 1992

نیرو های نظامی آمریکا، به دنبال آغاز عملیات احیای امید، تلاش مشترک آمریکا و سازمان ملل برای غذارسانی به قربانیان گرسنۀ جنگ های داخلی در سومالی، به این کشور وارد می شوند.

27 اکتبر 1986

کنگرۀ آمریکا قانون جامع ضد آپارتاید را تصویب می کند.

13 ژوییه 1985

به قربانیان قحطی در آفریقا، از طریق 70 میلیون دلار در آمد کنسرت های راک که در یک روز واحد و در 152 کشور به اجرا درآمد، مساعدت می شود. بعد از گزارش 5 ژوییه سازمان ملل در مورد وضع بحرانی غذا در آفریقا، "لایو اید" تبدیل به عنوان تبلیغاتی برای دو کنسرت راک در فیلادلفیا و لندن می گردد. هفت کنسرت دیگر، که از طریق ارتباطات ماهواره ای میان قاره ای پخش می شوند، دارای 1.5 میلیارد بیننده هستند. فروش ترانه ای موسوم به "جهان ما هستیم"، که ساختۀ موسیقیدانان آمریکایی بود، موفق به جمع آوری 45 میلیون دلار شد. و از محل فروش ترانۀ "آیا آن ها می دانند کریسمس است؟"، ساختۀ بریتیش بند اید گروپ ، 11میلیون دلار کمک مالی جمع آوری گردید.

31 مارس تا 3 آوریل 1978

ملاقات های پرزیدنت جیمی کارتر با پرزیدنت اولوسگون اوبازانجو در لاگوس، نیجریه، و پرزیدنت ویلیام تولبر در مونرویا، لیبریا، اولین دیدار رسمی یکی از رؤسای جمهور آمریکا از کشور های آفریقایی جنوب صحرا بود.
شرح عکس: ریاست جمهوری لیبریا، ویلیلم تولبرت جونیور، در تاریخ 3 آوریل سال 1978 ، هنگام ورود پرزیدنت جیمی کارتر به فرودگاه رابرتز فیلد، واقع در نزدیکی مونرویا استقبال گرمی از او به عمل آورد.

1974

ایالات متحده و بیش از 100 کشور دیگر که در کنفرانس جهانی غذا در رم حضور داشتند، متهعد شدند که تا ده سال بعد هیچ کودکی گرسنه نخواهد بود.

4 ژوئن 1961

اولین داوطلبان آمریکایی عضو سپاه صلح به غنا می روند.

1961

به موجب فرمان قوۀ مجریه، پرزیدنت جان اف کندی به ایجاد آژانس بین المللی توسعۀ ایالات متحده، برای مساعدت به کشور های در حال رشد، مبادرت نمود.

سپتامبر 1958

ادارۀ امور آفریقای وزارت خارجه دایر شد.

26 و 27 ژانویۀ 1943

پرزیدنت فرانکلین د. روزولت، طی یک دیدار غیر رسمی، با پرزیدنت بارکلی در مونویا، لیبریا ملاقات نمود.